Megérkezett a Mercedes-AMG S-osztály
A kényelem és a dinamizmus tökéletes szintézise az E PERFORMANCE rendszerrel
Az S-osztály mindig is kiemelkedő szerepet játszott a Mercedes-AMG portfóliójában. Az alapítók már több mint 50 évvel ezelőtt is bebizonyították, hogy a luxuslimuzint képesek egészen sportos autóvá változtatni. Affalterbach nevét 1971-ben a Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG révén ismerhette meg a közönség. Most pedig az új Mercedes-AMG S 63 S E PERFORMANCE ismét új mércét állít fel a szegmensben. Az E PERFORMANCE márkajelzés alatt a 4,0 literes, V8-as biturbó motor AMG-specifikus elektromos segítséget kap, amely az AMG saját fejlesztésű akkumulátorával 802 lóerős rendszerteljesítményt jelent. Ráadásul 13,1 kWh-s kapacitásával a HPB 150 kódnéven érkező akkumulátor a korábbi, 6,1 kWh-s HPB 80-nál jóval nagyobb, 33 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságot biztosít, amelynek köszönhetően az S-osztály új csúcsváltozata jelenleg zöld rendszámra is jogosult Magyarországon.
A középpontban azonban a hajtáslánc teljesítménye, nem pedig tisztán elektromos hatótávja áll. Abszolút kategóriaelső adatokkal találkozhatunk: összesen 802 lóerő és 1430 Nm nyomaték áll rendelkezésre, amellyel a zászlóshajó szedán új mércéket állít fel. Álló helyzetből csupán 3,3 másodperc kell a 100 km/h-ra történő gyorsuláshoz, opcionálisan pedig 290 km/h-s végsebesség emeli ki a dinamikus vezetési teljesítményt. A menetdinamikát a széria AMG RIDE CONTROL+ futómű, az AMG ACTIVE RIDE CONTROL dőlésstabilizálás és a hátsótengely-kormányzás fokozza, kiemelkedően széles tartományt lefedve a kényelmes és a sportos vezetés között.
A Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE lenyűgöző teljesítményét külső megjelenése is kihangsúlyozza. Az S-osztály esetében elsőként látható a függőleges lamellákkal ellátott, AMG-specifikus hűtőrács, amelyhez a hangsúlyosabb légbeömlőkkel ellátott lökhárító nyújt látványos kiegészítőt. Az oldalnézet meghatározó elemei a 21 colos, AMG, kovácsolt alumínium keréktárcsák és az AMG küszöbök. Hátul a trapéz alakú kettős kipufogóvég és a diffúzor jelent markáns megkülönböztetést.
Belül az S-osztály kimagasló minőségű anyagai és az AMG-specifikus megoldások dominálnak. A speciális, AMG kárpitozású ülések kifinomult ízlésről tanúskodnak, az exkluzív színek és bőrkárpitok pedig gazdag személyre szabhatóságról gondoskodnak. Az AMG-specifikus díszítőelemek mellett az AMG vezérlőgombokkal rendelkező AMG Performance kormánykerék is a sportosságot hangsúlyozza.
Az MBUX infotainment rendszer számos AMG- és hibrid-specifikus kijelzővel és funkcióval rendelkezik. A személyre szabható műszercsoport az AMG-specifikus Supersport stílussal és kiegészítő hibrid kijelzőkkel egyértelmű tájékoztatást biztosít, a Head-Up Display pedig szintén az AMG saját stílusvilágában vetíti ki az információkat a vezető látóterébe.
Az új Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE lelkét a 4,0 literes, V8-as biturbó motor adja. A benzinmotor 612 lóerejét és 900 Nm forgatónyomatékát a kilenc fokozatú AMG SPEEDSHIFT MCT9 váltómű továbbítja a teljes mértékben változó nyomatékelosztásra képes AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás felé. Az AMG által fejlesztett, 190 lóerős teljesítményre képes elektromotor a hátsó tengelynél helyezkedik el, méghozzá egy kétsebességes váltóműhöz kapcsolódva, amely az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművel egy házban képez kompakt, elektromos hajtásegységet (EDU). Mivel az EDU a 9-fokozatú váltó mögött kapott helyet, ezért a rendszer képes mindkét erőforrás nyomatékát teljes szinergiában kamatoztatni, amelynek eredményeképpen akár 1430 Nm rendszernyomaték áll rendelkezésre – ez toronymagasan a kategória legjobb adata.
Az AMG nagyteljesítményű akkumulátora (HPB) a hátsó tengely felett kap helyet. Az Affalterbach-ban fejlesztett lítium-ion energiatároló a Mercedes-AMG Petronas F1 csapat szaktudását kamatoztatja, amelynek köszönhetően alacsony önsúly találkozik a gyors és kiszámítható teljesítmény-leadással, valamint kiemelkedő energiasűrűséggel.
Az S 63 E PERFORMANCE nagyteljesítményű akkumulátorának kapacitása 13,1 kWh, ami több mint kétszerese a 4-ajtós AMG GT-ben található HPB 80-nak. Állandó jelleggel 70 kW-s teljesítményleadásra képes, 10 másodpercig pedig 140 kW-s csúcsteljesítménnyel ruházza fel az elektromotort. A fedélzeti AC töltő segítségével 3,7 kW teljesítménnyel tölthető. Az akkumulátor fejlesztésénél a gyors és kiszámítható erőleadás és a könnyű súly, nem pedig a lehető legnagyobb hatótáv elérése volt a fő szempont, ám ennek ellenére is 33 kilométeres tisztán elektromos hatótávval rendelkezik a modell. Az akkucsomag élettartamát a különösen fejlett, összesen 14 liter hűtőfolyadékot keringető hűtésrendszer garantálja, amely egyben az ideális teljesítményleadást is szavatolja. Az optimális felhasználás érdekében négyféle mértékű visszatáplálás közül választhatunk.
A hibrid hajtás alapvető működési stratégiája a Mercedes-AMG Petronas Formula 1 versenyautó működési elvén alapszik. Ennek megfelelően a rendszer arra törekszik, hogy minden esetben rendelkezésre álljon a maximális hajtóerő – például a gyors, hirtelen előzések kivitelezéséhez. Az éppen szükséges vezetési stílus kiválasztásában hét különböző AMG üzemmód segít, amelyből az egyik személyre szabhatóan beállítható a vezető saját preferenciái szerint.
Az integrált AMG DYNAMICS vezérlőrendszer a menetstabilizáló, az összkerékhajtás és az elektronikusan vezérelt differenciálmű integrált kezelésével úgy növeli az autó dinamikáját, hogy közben megőrzi annak maximális stabilitását. A kategóriában először elérhető aktív motortartó bakok pedig szabályozzák, hogy a motor milyen mereven kapcsolódjon a karosszériához, még szélesebb tartományt lehetővé téve a kényelem és a dinamizmus között. Emellett kiegészítő erősítések növelik az S-osztály csúcsváltozatának a merevségét: a V8-as biturbó motor alatti alumínium stabilizáló keret fokozza a torziós merevséget, amelynek köszönhetően még gyorsabb reakciókra képes a modell. Hátul pedig erős és könnyű alumínium segédkeretek fokozzák a precizitást. Az AMG nagyteljesítményű akkumulátora különösen könnyű, mégis kimondottan erős szénszál erősítésű műanyag (FRP) burkolatban foglal helyet, amelynek rögzítése egyben a karosszéria merevségét is fokozza.
Az AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás a különböző hajtáskoncepciók előnyeit képes kamatoztatni. A teljes mértékben változó nyomatékelosztás minden esetben optimális tapadást biztosít, a különösen gyors reakció révén pedig a rendszer tökéletesen alkalmazkodik a különböző vezetési körülményekhez.
Az AMG RIDE CONTROL+ futómű alapját az automatikus szintszabályozással rendelkező légrugózás és az adaptív lengéscsillapítás adja. A rendszer 120 km/h-s sebesség felett automatikusan 10 mm-rel csökkenti az S-osztály magasságát. Az AMG fejlesztőinek sikerült a kényelmes és a sportos tartomány határait még inkább kitolni, a szelepek különleges kialakításának köszönhetően pedig a rendszer még gyorsabban reagál az útfelület, a körülmények és az igények változásaira.
Ugyancsak alapfelszereltség az AMG ACTIVE RIDE CONTROL aktív dőlésszabályozó rendszer, amely elektromechanikus megoldással tart ellen a karosszéria oldaldőlésének, nem csupán a menetdinamikát, hanem a kényelmet is fokozva. Az autó 48 V-os alhálózatáról dolgozó, a hagyományos, hidraulikus rendszereknél könnyebb megoldás másodpercenként akár 500-szor ellenőrzi a körülményeket és reagál azoknak megfelelően. A hátsótengely-kormányzás a hátsó kerekek 2,5 fokos elfordításával rövidíti a jármű fordulókörét és fokozza annak dinamikáját.
Az extrém teljesítményhez kimagasló képességű fékrendszerre is szükség van. Az AMG nagyteljesítményű, kompozit fék elől hatdugattyús, fix féknyergekkel lassítja a 400 x 38 milliméteres tárcsákat, hátul pedig 380 mm-es, egydugattyús, úszóféknyerges féket találunk. Opcionálisan az AMG nagyteljesítményű, kerámia kompozit fékrendszer is elérhető, amely a még tartósabb kialakítás mellett könnyű súlyával a rugózatlan tömeget is csökkenti.
Műszaki adatok
Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE
Hibrid rendszer |
|||
Kialakítás |
P3: belső égésű orrmotor, hátsó tengelyen elhelyezett elektromotor |
||
Rendszerteljesítmény |
kW/lóerő |
590/802 |
|
Rendszernyomaték |
Nm |
1430 |
|
Energiakapacitás |
kWh |
13,1 |
|
Elektromos hatótáv |
km |
33 |
|
Belső égésű motor |
|||
Hengerek száma/elrendezése |
8/V |
||
Hengerűrtartalom |
cm3 |
3982 |
|
Max. teljesítmény |
kW/lóerő |
450/612 |
|
hozzá tartozó fordulatszám |
1/perc |
5500-6500 |
|
Maximális nyomaték |
Nm |
900 |
|
hozzá tartozó fordulatszám |
1/perc |
2500-4500 |
|
Kompresszió |
8.6:1 |
||
Működés |
Közvetlen benzinbefecskendezés, két turbófeltöltő |
||
Elektromotor |
|||
Típus |
Mágneses szinkronmotor |
||
Max. teljesítmény |
kW/lóerő |
140/190 |
|
Max. nyomaték |
Nm |
320 |
|
Erőátvitel |
|||
Hajtáslánc |
Teljes mértékben adaptív AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás |
||
Váltómű |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automata váltó nedves, többtárcsás kuplunggal) |
||
Váltóáttételek |
|||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. fokozat |
5.35/3.24/2.25/1.64/1.21/1.00/0.87/0.72/0.60 |
||
Hátramenet |
4.80 |
||
Futómű |
|||
Első tengely |
AMG RIDE CONTROL+ légrugózás adaptív lengéscsillapítással és AMG ACTIVE CONTROL aktív dőlésszabályozással |
||
Hátsó tengely |
AMG RIDE CONTROL+ légrugózás adaptív lengéscsillapítással és AMG ACTIVE CONTROL aktív dőlésszabályozással, valamint hátsókerék-kormányzással |
||
Fékrendszer |
AMG nagyteljesítményű kompozit fékrendszer, elöl 400 x 38 mm-es, belső hűtésű és perforált féktárcsákkal, alumínium, hatdugattyús, fix féknyergekkel; hátul 380 3 32 mm-es belső hűtésű és perforált féktárcsákkal, alumínium, egydugattyús úszó féknyergekkel; elektromos parkolófék; ABS; fékrásegítő, 3-fokozatú ESP |
||
Kormányzás |
Elektromechanikus, sebességfüggő fogasléces kormánymű változó áttétellel (13.6:1) és változó mértékű rásegítéssel |
||
Keréktárcsák |
Elöl: 9,5Jx20H2 ET33,5 | hátul: 10,5Jx20H2 ET50 |
||
Abroncsok |
Elöl: 255/45 ZR20 | hátul: 285/40 ZR20 |
||
Méretek és tömegadatok |
|||
Tengelytáv |
mm |
3216 |
|
Első/hátsó nyomtáv |
mm |
1671/ 1642 |
|
Hosszúság/szélesség/magasság |
mm |
5336/ 1921/ 1515 |
|
Fordulókör |
m |
12,3 |
|
Csomagtér kapacitása |
l |
305 |
|
Önsúly (EK előírások szerint) |
kg |
2595 |
|
Terhelhetőség |
kg |
550 |
|
Üzemanyag-tartály mérete/tartalék |
l |
76/12 |
|
Menetteljesítmények, fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatok |
|||
Gyorsulás, 0-100 km/h |
mp |
3,3 |
|
Végsebesség |
km/h |
250 (elektronikusan limitált; 290 km/h az opcionális végsebesség-növeléssel) |
|
Kombinált, súlyozott üzemanyag-fogyasztás (WLTP) |
l/100 km |
4,4 |
|
Kombinált, súlyozott CO2-kibocsátás |
g/km |
100 |
|
Kombinált, súlyozott áramfogyasztás |
kWh/100 km |
21,4 |
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!