Mennyibe kerül és hogyan történik a külföldi autó honosítása?
Mi az az autó honosítás és milyen feltételei vannak? Hol honosíthatjuk a külföldről importált gépjárművünket? Az autó honosítás menete és ára.
Hogy külföldről behozott autónk mielőbb magyar rendszámot és forgalmit kaphasson, bizony elég hosszú, rögös és sokszor költséges út vezet. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az autó honosítás feltételeiről és lépéseiről. Többek között, hogy hová menjünk, milyen dokumentumokat vigyünk magunkkal, milyen díjakkal és illetékekkel kell számolnunk, és milyen nehézségek adódhatnak a gépjármű honosítás folyamán.
Mi az az autó honosítás?
A gépjármű honosítás azt jelenti, hogy az autó külföldön megszerzett műszaki vizsgája az eljárást követően Magyarországon is elfogadásra kerül, azaz magyar rendszámot és forgalmi engedélyt kap. Az eljárás során a hatóságok átveszik a külföldi adatokat és ezek kerülnek bele a magyar okmányokba.
Az autó honosítás feltételei: minden autó kaphat magyar rendszámot?
Sajnos nem! A honosításnak komoly szabályai vannak. A folyamat az Európai Gazdasági Térségben (EGT) vagy Svájcban regisztrált, még legalább 1 hónapos műszaki vizsgával rendelkező autók esetén a legegyszerűbb, amennyiben rendelkeznek az ehhez szükséges igazolással is.
Autó honosítás műszaki vizsga nélkül is lehetséges, ilyenkor azonban a kocsit le kell vizsgáztatni és a procedúra során egyedi forgalomba helyezési engedély igénylése is kötelező.
Amennyiben a gépjármű nem az Európai Gazdasági Térségből vagy Svájcból kerül behozatalra, szintén szükséges egyedi forgalomba helyezési engedély, valamint úgynevezett COC tanúsítvány, amely sokkal költségesebbé és hosszabbá teszi a honosítást, ráadásul sok esetben az autók nem is kapják meg a honosításhoz szükséges minősítéseket és a kérelem elutasításra kerül.
Mit érdemes tudni a COC megfelelőségi nyilatkozatról?
A COC (Certificate of Conformity) megfelelőségi nyilatkozat igazolja, hogy az import jármű megfelel az EK normáinak és követelményeinek és szabadon mozoghat az Európai Unión belül.
A COC pontos adattartalmát EU rendelet szabályozza, ezek az alábbiak:
- Autó mérete
- Autó súlya
- CO₂ kibocsátása
- Szennyezőanyag kibocsátása
- Autó zajszintje
- A kerék és gumi mérete
- Típusa
- Alvázszáma
Mely járművek nem kaphatnak COC-t?
Azok amelyek nem felelnek meg az EU-előírásoknak, például:
- amerikai vagy a japán piacokra gyártott járművek
- régebbi autók, amelyek nem rendelkeznek EK típusjóváhagyással
- átalakított gépjárművek
Hol lehet honosítani a külföldről behozott autókat?
A külföldi autó honosítás a Nemzeti Közlekedési Hatósági (NKH) műszaki vizsgaállomásain lehetséges.
A honosítást minden esetben egy műszaki vizsgálat előzi meg, ahová a lakhely szerint legközelebbi, azonos megyében található vizsgaközpontok egyikénél kell időpontot kérni.
A budapesti vizsgaállomásokra lakcímtől függetlenül lehet jelentkezni vizsgára.
A külföldi autó honosítás menete
A honosítási folyamat sikerének a kulcsa, hogy minden szükséges dokumentum rendelkezésre álljon, valamint az autó műszakilag alkalmas legyen a forgalomba helyezésre.
FONTOS TUDNI: Mindig érdemes előre tájékozódni a vizsgabázisokon, ugyanis eltérő dokumentumokat kérhetnek a különböző országokból importált autók esetén.
Milyen dokumentumokra lehet szükség az autó honosításhoz?
- Forgalmi engedély
- Törzskönyv
- COC (amennyiben szükséges)
- Külföldi műszaki vizsgalap (opcionális)
- Autó számla /adásvételi szerződés
- Kötelező biztosítás (a honosítási eljárás végén)
- Személyi igazolvány
- Lakcímkártya
- Magánszemélyek esetén: adóazonosító jel / Cégek esetén: adószám
- VPID szám
- Kétnyelvű adásvételi szerződés, számla fordítás
- Kereskedői nyilatkozat (kereskedők esetén)
- Érintésvédelmi vizsgálat (elektromos, hibrid autók)
- Nullás adó- és köztartozás igazolás
- Az autó forgalomba helyezés költsége
- Meghatalmazások (megbízott esetén)
Az EGT országokból és Svájcból származó autók honosítása érvényes műszaki vizsgával
A honosítás az alábbi területekről beérkező gépjárművek esetén a legegyszerűbb:
- Európai Unió
- Izland
- Liechtenstein
- Norvégia
- Svájc
A hatóság egy műszaki szemlét követően kiállítja az autóhoz tartozó, a honosításhoz elengedhetetlenül szükséges műszaki adatlapot. Továbbá átveszi a külföldi adatokat és a műszaki vizsga érvényességi idejét, amit átvezet a magyar iratokba.
A 6 évesnél idősebb és/vagy 160.000 kilométernél többet futott autók esetén szükséges egy ingyenes környezetvédelmi felülvizsgálat elvégzése is. Erre azokat a járműveket is elküldhetik, melyeket a szemle során környezetszennyezőnek ítélnek.
NEM ÁRT TUDNI: Előfordulhat olyan eset, hogy bár az autó rendelkezik a megfelelő engedélyekkel, a hatóság mégis műszakilag kifogásolható állapotúnak vagy környezetszennyezőnek ítéli a járművet. Ilyen esetben megtagadják a honosítást, azaz nem kaphat magyar rendszámot és papírokat.
FONTOS: Amennyiben az autó műszaki vizsgája hamarosan - egy hónapon belül - lejár, a járműnek a szemle mellett egy részletes műszaki ellenőrzésen - műszaki vizsgán - is át kell esnie.
Autó honosítása egyedi forgalomba helyezési eljárással
Az egyedi forgalomba helyezési eljárás olyan külföldi autók forgalomba helyezése során kötelező, amelyek nem felelnek meg a gépjármű honosítás követelményeinek, azaz:
nem az EGT tagországaiból vagy Svájcból származnak
- nincs érvényes forgalmi engedélyük
- nem áll rendelkezésre érvényes műszaki vizsga igazolás
- a jármű eltér a külföldi forgalmi engedélyben szereplő kiviteltől
Az egyedi forgalomba helyezési engedély szükséges a belföldi forgalmi engedély kiváltásához, és a kiállítástól számított hat hónapig érvényes.
Mit vizsgálnak az egyedi forgalomba helyezés során?
- a gépjármű okmányait
- a tulajdonszerzés igazolását
- a közlekedésbiztonsági megfelelőséget
- az uniós normáknak való megfelelőséget
- a műszaki állapotot
- a környezetvédelmi határértékeknek való megfelelést
Milyen esetekben tagadhatja meg a hatóság az egyedi forgalomba helyezést?
- a gépjármű külföldi okmányai vagy a tulajdonszerzési igazolás nem megfelelő
- a gépjármű adattábla hiányzik vagy sérült
- sérült az alvázszám beütés
- az EU-s megfelelőség nem állapítható meg
Eredetiségvizsgálat és származás ellenőrzés
Az eredetiségvizsgálat minden külföldről származó autó esetében szükséges, akkor is, ha a jármű az unióból érkezik.
A származás ellenőrzés elvileg csak az EGT országaiból származó gépjárművek esetén kötelező, de kérhetik EU-s gépkocsik esetén is, ha nem áll rendelkezésre külföldi forgalmi engedély. Az eredetiségvizsgálat addig nem kezdeményezhető, amíg nem történt meg a származás ellenőrzés.
Vámügyintézés: VPID vagy EORI szám igénylése
A VPID egy nemzeti azonosító, amely az import autók vámkezeléséhez szükséges. A vámazonosító (VPID) szám egy 12 karakter hosszú számsor. Amennyiben rendelkezünk VPID számmal, automatikusan EORI (Economic Operators’ Registration and Identification) számot is kapunk.
A VPID szám a NAV-nál igényelhető.
Regisztrációs adó befizetése
Az autó magyarországi forgalomba helyezése előtt kötelezően regisztrációs adót kell fizetni. Az ún. regisztrációs adóeljárást az új tulajdonosnak kell kezdeményeznie a „Regisztrációs Adó Adatlap” elnevezésű nyomtatványon, amelyet elektronikus formában és papír alapon is be lehet nyújtani.
A regisztrációs adó mértékét az illetékes vámhatóság határozza meg és nekik is kell befizetni.
Az adó nagyságát az alábbiak szerint számolják:
- hengerűrtartalom
- az első forgalomba helyezés óta eltelt hónapok száma
- az üzemanyag fajtája
- környezetvédelmi besorolás
A vámhatóság ehhez a külföldi forgalmi engedélyt és a Közlekedési Felügyelőség által kiadott műszaki adatlap adatait veszi alapul.
FONTOS: A regisztrációs adó kiszabása során, amennyiben valakinek köztartozása van, az azonnal ki fog derülni. Ameddig ez nem kerül kiegyenlítésre, az autó honosítása nem folytatható.
Kötelező felelősségbiztosítás megkötése
Mielőtt az okmányirodába mennénk, feltétlenül gépjármű felelősségbiztosítást kell kötni az autóra. Sokan nem tudják, de a biztosítás alvázszámra is köthető, jelen esetben ugyanis még nem lesz rendszámunk. Ezt később lehet majd módosítani a szerződésben a biztosítónál.
Forgalomba helyezés: új rendszám és forgalmi
Miután rendelkezünk minden szükséges dokumentummal, befizetésre került a regisztrációs adó, valamint a vagyonszerzési és egyéb illetékek, az autó forgalomba helyezését a kormányablakoknál kérvényezhetjük. Itt állítják ki a magyar forgalmit és kapjuk meg a rendszámot.
Az autó honosítás ára
Tekintsük most át a honosítás aktuális költségeit!
EU-s tagországból, Izlandról, Liechtensteinből, Norvégiából, Svájcból behozott autók esetén |
|||
Érvényes külföldi műszaki vizsgával |
Érvényes külföldi műszaki vizsga nélkül |
Négykerék meghajtás pótdíj |
|
MŰSZAKI VIZSGA |
8.000 Ft |
39.090 Ft |
4.100 Ft |
1400 cc alatt |
1401 cc és 2.000 cc között |
2001 cc felett |
|
EREDETISÉG VIZSGÁLAT |
17.000 Ft |
18.500 Ft |
20.000 Ft |
Benzin, dízel, hibrid |
Elektromos |
Plug-in hibrid |
|
REGISZTRÁCIÓS ADÓ |
Egyéni megállapítás szerint |
0 Ft |
0 Ft |
Benzin, dízel, hibrid |
Elektromos |
Plug-in hibrid |
|
VAGYONSZERZÉSI ILLETÉK (ÁTÍRÁS) |
0 Ft |
0 Ft |
|
Forgalmi engedély |
Törzskönyv |
Rendszámtábla |
|
EGYÉB ILLETÉKEK |
6.000 Ft |
6.000 Ft |
8.500 Ft |
EU-n kívülről behozott autók esetén |
|||
Érvényes külföldi műszaki vizsgával |
Érvényes külföldi műszaki vizsga nélkül |
Négykerék meghajtás pótdíj |
|
MŰSZAKI VIZSGA |
8.000 Ft |
39.090 Ft |
4.100 Ft |
1400 cc alatt |
1401 cc és 2.000 cc között |
2001 cc felett |
|
EREDETISÉG VIZSGÁLAT |
17.000 Ft |
18.500 Ft |
20.000 Ft |
SZÁRMAZÁS ELLENŐRZÉS |
10.900 Ft |
||
Benzin, dízel, hibrid |
Elektromos |
Plug-in hibrid |
|
REGISZTRÁCIÓS ADÓ |
Egyéni megállapítás szerint |
0 Ft |
0 Ft |
Importvám |
ÁFA |
Honosítási megbízási díj |
|
EGYÉB KÖLTSÉGEK |
Szállítási költséggel növelt járműérték 10%-a |
Szállítási költséggel és importvámmal növelt járműérték 27%-a |
89.000 Ft |
Benzin, dízel, hibrid |
Elektromos |
Plug-in hibrid |
|
VAGYONSZERZÉSI ILLETÉK (ÁTÍRÁS) |
0 Ft |
0 Ft |
|
Forgalmi engedély |
Törzskönyv |
Rendszámtábla |
|
EGYÉB ILLETÉKEK |
6.000 Ft |
6.000 Ft |
8.500 Ft |
Milyen autót nem éri meg honosítani?
Vannak bizonyos esetek, amikor annyira magasra rúgna a honosítás költsége, hogy érdemes átgondolni, valóban szeretnénk-e külföldről behozni a járművet. Melyek lehetnek ezek?
- Nem megfelelő műszaki állapotú autó - Már véget ért a ‘majd okosban megoldjuk’ vizsgáztatás rendszere, ezért műszaki romhalmazokat kész ráfizetés megpróbálni honosítani.
- 2500 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú gépkocsik - Nagyteljesítményű autók esetén nagyon magas a regisztrációs adó és a vagyonszerzési illeték.
- Az autó nem rendelkezik műszaki vizsgával - Önmagában ez még nem volna probléma, hiszen itthon is meg lehet csinálni a műszakit. Azonban ha a jármű idősebb, mint hat éves, vagy többet futott, mint 160.00 kilométer, akkor szigorúbbak a műszaki vizsga és a környezetvédelmi követelmények. Ezért érdemes csak olyan műszaki állapotú gépjárművet megvenni, ami biztosan átmegy itthon az ellenőrzéseken.
- EURO 4-es és az alatti környezetvédelmi besorolású jármű - Itt költségben a regisztrációs adó lehet magas, ezen kívül a műszaki vizsgán és a környezetvédelmi elvárásoknak történő megfelelés során is adódhatnak problémák.
- EU-n kívüli országból származó nem uniós piacra gyártott autók - Ezekkel a járművekkel kapcsolatban 2021. januárjában szigorodtak a szabályok. Az autóknak minimum EURO 6-os emissziós szintnek kell megfelelniük. Ezen kívül EU-s típusengedéllyel hozhatók csak be, ami szinte megszerezhetetlenné vált. Ez alól csak a veterán autók jelentenek kivételt.
Az autó honosítás ügyintézése mennyit időt vesz igénybe?
Mielőtt nekivágunk az autó honosításának, érdemes alaposan felkészülni a szükséges teendőkre, hiszen ezzel kerülhetjük el, hogy akár hosszú hónapokig tartson a procedúra. Akár csak egyetlen hiányzó dokumentum azt eredményezheti, hogy heteket csúszik, mire átvehetjük a magyar rendszámot és forgalmi engedélyt.
Mit tehetünk, hogy a leggyorsabb lehessen az autó honosítása?
- Már az autóvásárlás előtt egyeztessünk a Nemzeti Közlekedési Hatósági (NKH) műszaki vizsgaállomásainak egyikével a honosítás pontos menetéről.
- Ellenőrizzük le, hogy minden dokumentum megvan-e, rendelkezünk-e a szükséges fordításokkal.
- Ha a kiszemelt vizsgahely nagyon leterhelt, válasszunk olyan állomást, ahol hamarabb kapunk időpontot.
- Érdemes ellenőrizni az autó műszaki állapotát, hogy ne a vizsgán derüljön ki, hogy probléma van.
- Az ügyintézés során válasszunk olyan kormányhivatalt, ahol kisebb a leterheltség.
Természetesen nem muszáj mindent magunknak intézni. Vannak olyan cégek, akik átvállalják tőlünk a teendők oroszlánrészét, és akár néhány nap alatt lezongorázzák a folyamatot. Fontos azonban, hogy ők sem mindenhatók, ha az autó műszaki állapota nem megfelelő, vagy hiányoznak papírok, akkor hiába az 1 napos ígéretek!
Konklúzió
Mint láthattuk, a külföldről behozott autó honosítása viszonylag komolyabb procedúra és jelentősebb költséggel is járhat. Érdemes még az autóvásárlás előtt alaposan áttanulmányozni, hogy milyen feltételek vonatkoznak az import autókra és milyen igazolásokra lesz szükség, valamint egy árkalkulációt is végezni, hogy ne érjenek nagyobb meglepetések bennünket az autó magyar forgalomba helyezése és a szükséges iratok igénylése során.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!