Akinek az inge pont az nem veszi magára – Mercedes-Benz T-osztály T180d
Az első Mercedes, amely némi csalódást okozott számomra, az a T-osztály. Nem azért, mert magával a típussal van problémám, hanem azért, mert a Mercedesnél a személygépjárművek között találkozhatunk vele. Amennyiben egy Renault Kangoo tesztet írnék és a tömegmárkák szintjéhez kellene hasonlítani az autót, alig lenne kritikai megjegyzésem. Így az egyetlen kihívás számomra, hogy el tudjak vonatkoztatni egy C osztály, vagy akár a B osztály által kínált színvonaltól, amely egyérteműen más szint. Utóbbi ki fog futni és várható volt, hogy a "családi" kategóriában szükség lesz utódra.
Érdemes mindenekelőtt két-három fontos gondolatot leírnom, valamint a T-osztályról írnék, annak tesztjébe belefognék.
Az első idén nyáron megjelent sajtó információ, ahol arról számoltunk be, hogy Ola Källenius, a Daimler AG vezére bejelentette, hogy 3-4 éven belül az A és a B osztály kivezetésére kerül. Ennek egyik oka, hogy a Mercedes a márka lényegét fontos luxus modellekre kívánja koncentrálni. Ez érthető szempont (bár sajnálom az A osztályt, mert kiváló belépő és oktatási modellnek tartom), de akkor mit keres a modellpalettán a T-osztályban, ami lényegében egy Mercedes informatikai rendszerrel (MBUX) felszerelt Renault Kangoo személyautó változata, Merci logóval?
A második gondolatom, hogy nagyon fontos különválasztani a Mercedes haszonjármű palettáját a személyautóktól. Teljesen természetes módon egy Sprintertől, Vitotól és a Citantól nem ugyanazt várjuk el, nem ugyanarra a célpiacra készül, mint egy E, C vagy éppen S osztály. A most tesztelt T-osztály pedig nem haszonjármű, elméletileg. Azért mondom, hogy elméletileg, mert ezt a csavart érzi a Mercedes is, hiszen jól ha elkezdünk konfigurálni a személyautó oldalon egy T-osztályt, akkor azt kaphatjuk magunkat, hogy már a haszongépjármű aloldalon vagyunk. De miért van erre szükség? Járt nálunk a Citan, tesztünk ittolvasható, elégedettek voltunk vele. Méltán kapta meg a Kangooval közösen az év kishaszonjármű díját 2022-ben. Sőt, továbbmegyek, van belőle Tourer verzió, tehát személyszállításra alkalmas verzió. Igaz csak manuális váltóval, gyengébb felszereltségi opciókkal, de a célcsoport így már közelebb van vagy éppen azonos. Ha pedig abból indulnék ki, hogy a T-osztályt egy Mercedes-Benz személyautó vásárlója kifinomult ízlésére készítették, akkor én nagyon más mozit nézek.
A harmadik és tényleg zárójeles megjegyzésem, hogy a Renault nem is értékesíti személyautóként a Kangoot. Véleményem szerint a környezet-kibocsájtási normák miatt nem akarja rontani az átlagát, vagy úgy érzi, hogy az árszint lenne túl magas a hazai piacon. De azért aggodalomra nincsen ok, hiszen a Renault csoporthoz tartozó Nissan forgalmazza ezt a modellt Nissan Townstar néven, amely szintén személyautó változat. Lényegében a Nissan által kínált modell a Citan Tourerrel van pariban. Tehát gyengébb dízelmotor és manuális váltó van a kínálatban. Tehát a drága (luxus) szint maradt a Mercinél. De tényleg a Mercedes akarja felvállalni egy Renault alapokon nyugvó dízel meghajtású jármű forgalmazását, miközben más típusnál annyira öntelt, hogy az A és B osztályt pont azért szünteti meg, mert kicsi rajta a profit? Hát én ezt, illetve a fentieket nem értem.
Most, hogy kiírtam magamból a gyászomat az A osztállyal kapcsolatban, amelyre jó lehetőséget adott a T-osztály, nézzük meg, hogy mit is tud a modell. A külső formajegyekre azért nem pazarolnék túl sok időt, mert a szokásos batch engineering (tehát átcímkézési) pontokon tudunk pillanatra megállni. Kapott egy szép csillagot előre, más a lökhárító és a fényszórók. Ilyen szempontból szépen és tökéletesen illik a Mercedes által használt design világba. Oldalról és hátulról viszont minimális a különbség, sőt, a Renault abban különbözteti meg a személy és áruszállítóit a Kangoo esetében, hogy előbbi felfelé nyíló hátsó ajtót kap, míg az utóbbi két kisebb, jobbra és balra nyíló ajtót kap. A Citan és a T-osztály esetében nincsen ilyenfajta megkülönböztetés és mind a két modell ajtaja jobbra-balra nyílik.
A vezető körüli kezelőszervek közül is sok minden Mercedesre jellemző. Sőt, ha nem akadunk fent a tömegmárkáknál használt anyagminőségen és csak a designt figyeljük, akkor rengeteg márkajegyet találunk, amely a Mercedesnél használatos. A kormány, a légbeömlők, a műszerfal körül használt zongoralakk felületek mind-mind olyan elemek, formák, amelyek megtalálhatóak a többi típusban is. Érdemes újra kiemelnem az infotainement rendszert, amely egyértelműen a legmagasabb szintjét képviseli a mai autós technikának. Lehet csinál más is ilyen jó rendszert, de jobbat biztosan nem tud jelenleg senki: gyors, egyszerűen kezelhető és szemet gyönyörködtető grafikával rendelkezik. Az automata váltó viszont nem Mercedes. Aki vezetett más Mercedes személyautót, az tudja, ho gy az automataváltó fokozatállítója a jobboldali bajuszkapcsoló. Itt pedig a középkonzolon van. Működése mondjuk azt, hogy általában rendben van, de engem nagyon zavart, hogy az egyes fokozatok a váltó mellett nincsenek megvilágítva, így sötétben egyáltalán nem látszik, hogy melyik fokozatba tettük. Illetve csak a félig digitális, félig analóg műszerfal kijelzőjének alsó sorából olvasható le az állapot.
Másfelől kifejezetten harmonikus és formavilágában jól összepasszoló cuvée a Renault típusú hőmérsékletállító kerek formája és a fölötte elhelyezkedő turbinára hasonlító Mercedes légbeömlő kerek kialakítása. Egyszóval, ha nem állítunk prémium elvárásokat a beltérben, akkor szeretni tudjuk a kialakítást.
A 116 lóerős és 260Nm nyomatékkal átlagos képességű a T-osztály. Induláskor a duplakuplungos 7 fokozatú automata kicsit kelletlenül hosszú ideig gondolkodik, hogy mit is tegyen, de azt követően, hogy megtalálta a lelki útját, remekül végzi a dolgát. Autópályán 5,7 litert fogyasztott, országúton 5 literrel számolhatunk A városi fogyasztása 7,3 liter volt. Tehát kimondható, hogy gazdaságosan üzemeltethető és kényelmes utazóautó lehet, hiszen hátul is elképesztő nagy tere van az utasoknak. A zajszint azért nem azonos egy hagyományos személyautóéval, főleg nem egy Mercedesével. A nagy doboztest miatt a levegő is másképp áramlik, illetve a rugózásra, futóműre is kihat ez a formavilág.
Nem is kell mondani, hogy csomagtér szempontjából világbajnok a T-osztály. Alaphelyzetben is nagy, 520 liter a méret, de ha a hátsó üléseket lehajtjuk, akkor két köbméternél is nagyobb tér áll rendelkezésre. Mintha egy haszonjárművünk lenne. Ja, ez pont az, bocsánat.
Nem kell mondanom, hogy vegyesek az érzéseim a típussal kapcsolatban. Van helye ezeknek a járműveknek a piacon, érezhető, hogy némi plusz luxust igyekezett a Mercedes beletenni mind ebbe, de nem hiszem, hogy a piaci űrt ennek a gyártónak kellene betölteni, mint ahogyan az Audi sem fog saját név alatt Caddy Maxit forgalmazni.
@motorhang Mercedes-Benz T180d Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #mercedes #mercedesbenz #mb #mercedest180d #mercedesbenzt180d #mbt180d #tclass @mercedesbenzhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ The Wild Boys - Duran Duran
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!