Minden benne van, ami kell – KIA Xceed Plug-in
Ha receptes könyvet kellene írni autó témában és azokat az alapanyagokat kezdeném felsorolni, ami biztosan kell ahhoz, hogy sikeres modell jöjjön létre, így kezdeném: Végy egy emelt hasmagasságú autót, amely se nem túl nagy, se nem túl kicsi. Legyen plug-in, mert az már kellőképpen zöld és enélkül 2020-ban sokkal nehezebb bármit tálalni. Hát így kezdődik az Xceed plug-in története.
Nem volt nálunk a mai kor elvárásai szempontjából divatosabb autó. Valami baromi módon érzi a KIA, hogy miként lehet piacot csinálni. Nem csak egyszerűen jól, a legjobban.
Azt hiszem, hogy a plug-in autók, csakúgy, mint a teljesen elektromos autók a következő 10 évben még biztosan rétegautónak fognak számítani, de a tendencia, hogy teret és helyet követelnek maguknak szemmel látható. 10 új modellből érzésem szerint legalább 5 ilyen. Az pedig már igazán sok. A zöld rendszámos autók terjedésének csupán az áruk szab határt. És persze a racionalitás. Nem szeretném leszólni azokat, akik ilyen autót vesznek, sőt kifejezetten örülök neki. De ezeknek a döntéseknek a jelentős része nem matematikai, hanem érzelmi alapon jön létre. Környezetvédelem, a havi, napi költségek alacsonyan tartása, trendi irányzat stb. A plug-in ugyanis általában nem olcsó. A KIA Xceed valahogy kivétel, mert azért távolról sem filléres az árcédula, de a 10,4 millió forint mégis azt mondom, hogy emészthető. Nagyságrendileg tehát 2-2,5 millió forint a felár egy hagyományos változathoz képest, de akármennyire is ellenkezem vele, hogy túl sok ez egyszerre, mégis csak jó 1,5 liter körüli fogyasztással járkálni a napi rutin során.
Hogy mit jelent az, hogy napi rutin, az minden családnál más és más. De amennyiben 50-60 kilométernél kevesebb futást jelent naponta, akkor már szinte azonnal azt mondanám, hogy irány az első KIA márkakereskedés és tessék XCeed plug-int vásárolni. A szinte azért van ott, mert nagyon hasznos továbbá, hogy otthon és/vagy a munkahelyen tölteni tudjuk az autót. Ha ez nem lehetőség, akkor el kell dobni ezt az alternatívát, ugyanis az utcai töltés meglátásom szerint macerás és drága.
És pont ez utóbbi ok az egyik akadálya annak, hogy igazán gyorsan el tudjon terjedni ez a fajta alternatív hajtás. Ha viszont adott a lehetőség, akkor a 8kW áramot olcsón bele tudjuk tenni az aksiba. Ráadásul senkit nem fog éjszaka érdekelni, hogy ez 3-4 órát vesz igénybe, hiszen éjszaka úgysem használjuk a kocsit.
A plug-in másik óriási előnye pedig az, hogy nem vagyunk meglőve, ha lemerül. Ott van ugyanis a benzines motor, amely az Xceedben egy 1,6-os erőforrás. Nem mondom, hogy gyors vagy erős, mert se nem gyors, se nem erős. De ha nem célunk az, hogy elsőnek lőjünk ki a zöldnél, vagy villám gyorsan érjük el az autópálya tempót, akkor tökéletes. Egész pontosan 105Le és 147Nm, ha valaki a számokra kíváncsi. Szóval nem kell elájulni tőle, de a fogyasztásától nyugodtan lehet. Ugyanis, ha nem használjuk az elektromos motort, akkor sem fogyaszt többet méréseink szerint 5,4 liternél. Ez pedig egészen menő adat.
A plug-in meghajtás, nevéből is adódóan egy hibrid meghajtás, így a két motor együttes ereje adja a valós és legáltalánosabban érzethető eredményt. Ez 141 lóerő és 265Nm, amely már egész tisztességesnek mondható. Így sem versenyautó, de erre már azt lehet mondani, hogy pont elég.
Egyébként pont ezért tud olcsó lenni az Xceed, mert az átlag plug-inekhez képest nem tolták túl az összteljesítményt, ezen komolyat spórolnak gyártási költségekben.
Egyszóval lehet nagyon olcsó a havi üzemeltetés, ráadásul mindig ingyenes a parkolás vele, nemcsak COVID időben.
A meghajtás tehát modern, kellőképpen környezetbarát, így megérdemli a zöld rendszámot. Mi kell még? Legyen crossover! Zseniális gondolat a márka részéről, hogy megemelte az alap Ceed-et és ha nem is terepjárót csinált belőle, de az emelt hasmagasság határozottan jól áll neki, divatos.
Az ötajtós kivitel szintén nagyon praktikus, könnyű a bepakolás a csomagtartóba, amely több szintű, és egy alsó rekeszbe kb. belefér minden töltőzsinór, így az nem foglal el plusz helyet az egyébként meglehetősen pici csomagtérből. Igen, sajnos az akkumulátorok miatt csupán 291 liter maradt meg, ami egészen kicsi, egy méretosztállyal kisebb autók esetében sem büszkélkedne vele senki. A jó hír viszont, hogy a felnyíló ötödik ajtó miatt jól pakolható.
Vonalvezetése, a LED-es lámpái, a szép felnik és a lökhárítók díszítő elemei határozottan mutatóssá, sportos hangulatúvá teszik az autót.
A belső tér, formavilág a Kiáknál megszokott elrendezést, logikát követi, tehát praktikus, jól átlátható. Kicsit sok a fekete szín, amelyet ezüst műanyag díszítések törnek meg a kormányon, a légbeömlő és a váltó körül. Egyáltalán nem mondható unalmasnak a formavilág, különösen azért, mert egy óriási (12,3”), fekvő elrendezésű monitort biggyesztettek a középkonzol felső peremére. Jól kezelhető érintőképernyőjén a telefonom segítségével kitükrözött Waze szélesvásznú változatán követhettem az utam. Nagyon tetszett.
Az Xceed vezetési élménye határozottan jónak mondható. Kényelmes az ülés, jó visszajelzést adott a kormány az útról és az automata váltó is remekül végezte a dolgát. A futóműve nem volt a legjobb, vezetem már ilyen szempontból jobb KIA-t, de egyáltalán nem emelném ki hibájának ezt a pontot. A digitális műszerfal pedig tovább növelte az általános jó, modern hangulatot a kocsiban.
Házon belül az Xceed által két nagyjából azonos méretű autót kínál a KIA. A kicsit régebbi belső hangulatot kínáló, de erősebb teljesítményű Nirót és a tényleg remekbe szabott formavilágú Xceed-et. Az áruk nagyjából megegyezik, csak a vevő döntése, hogy melyiket választja. Én egy KIA XNiroCeed-nek örülnék a legjobban.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!