Minden gyerekem egyformán szeretem – interjú Andrew Presttel, a Wallis Automotive Europe Ügyvezetőjével
Rendkívül izgalmasnak ígérkezett az Andrew Presttel folytatott beszélgetés, hiszen a Wallis nem gyári importőr, aki csak egyetlen márkát képvisel Magyarországon, hanem számos nagy gyártó nevében látja el a hazai forgalmazással járó feladatokat. Az angol cégvezető tökéletes magyarsággal kezdett neki a beszélgetésnek, így a fő témán kívül azonnal jött a kérdés.
Hol és hogyan tanultál meg ilyen jól magyarul?
A londoni egyetemen politológiát és közgazdaságot tanultam, majd 1992-ben jött a lehetőség, hogy egy fél éves képzést Magyarországon folytathatok, az akkori Közgáz Egyetemen (ma Corvinus). Ezalatt az idő alatt beleszerettem az országba, így 93 végén, az egyetem befejezése után úgy döntöttem, hogy egy évre visszajövök. Majd az egy évből még egy lett, aztán még egy. Ennek most már 28 éve.
Az első időszakban a szokásos expat életmódot éltem, hasonló külföldiekkel barátkoztam, mint én, de rájöttem, hogy ezek rövid távú barátságok lesznek, hiszen 2-3 év múlva visszaköltöztek eredeti hazájukba. Én viszont itt maradtam, így elkezdtem magyarokkal barátkozni. Talán ennek és valószínűleg annak is köszönhető, hogy elsajátítottam a nyelvet, hogy magyarul is olvasok.
Hogyan kezdődött a hazai pályafutásod és miként kerültél a Wallishoz?
A Xeroxnál, majd Telekom cégeknél dolgoztam és egy véletlen folytán kerültem a Wallishoz 2005-ben. Ez idő tájt a Saab márka képviseletét látta el a Wallis. Ezt a márkát sajnos pár évvel később temetni kellett, csakúgy, mint abban az időben a GM más márkáit is, mint a Hummert, vagy a Pontiacot.
Új márka után kellett nézni, hiszen az autó-nagykereskedelmi tudás a birtokunkban volt. Így került lencsevégre az Isuzu, majd később a Ssangyong is. Utóbbit nem csak hazánkban, hanem Romániában, Csehországban és Szlovákiában is mi képviseljük.
Elég jelentős változás történt tehát a forgalmazott modellportfólióban rövid időn belül. Minek köszönhető szerinted a sikeretek, illetve miként folytatódott az üzletmenet, melynek révén az Opel márka is a Wallishoz került?
2016-ban a Jaguar és Land Rover márkák forgalmazását kezdtük meg a régió 8 országában. Albánia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Koszovó, Macedónia, Montenegró, Szerbia, Szlovénia területeit látta el a cégünk, amely 2020 áprilisával kiegészült Magyarországgal, így a nemzetközi jelenlét mára 9 országra terjed ki.
Nem volt kis feladat ennek a megvalósítása, hiszen, ha a dátumot megnézzük, akkor pontosan egybevág a tavalyi karantén időszak kezdetével. Természtesen nem tudhattuk 2019-ben a szerződések aláírásakor, hogy egy ilyen plusz nehezítő körülménnyel kell szembenézni, de így utólag azt lehet mondani, hogy teljesen jól, a terveknek megfelelően történt meg az átállás.
A növekedés, a helytállás nem valósulhatna meg, ha nem lenne 15 éve egy stabil vezetői kör a cégnél, akikre támaszkodhatok. Nagyon erős, jó csapat kovácsolódott össze és sikerünk egyik kulcsa, hogy nyíltan meg tudjuk beszélni a problémákat. Minden kolléga előtt nyitva az irodám és kifejezetten örülök, ha nem csak a jó, hanem a rossz dolgokat is elmondják nekem. Ezekből a visszajelzésekből tudunk fejlődni.
Az Auto Wallis többek között ennek is köszönheti, hogy jelentősen tud növekedni, nemcsak akvizíciók által, hanem organikusan is fejlődik.
2020 végén nagyon jelentős ugrást tudtunk meglépni, ugyanis a WAE CEE Kft. látja el innentől kezdve az Opel személyautók és haszongépjárművek importőri feladatait Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban és Bosznia Herzegovina területén. Importőrként feladatunk a kiterjedt kiskereskedelmi hálózat támogatása.
Óriási perspektíva van a márkában, hiszen hazánkban több mint félmillió, a négy országban pedig több mint egymillió Opel gépkocsi fut az utakon. A márka ismertsége és elismertsége is kiváló, így már rövid távon is komoly eredményekre számítok.
Hogyan látod, minek volt köszönhető, hogy a Wallis kapta meg az Opel forgalmazását ebben a régióban?
Sok hónapos audit előzte meg a döntést és minden területet alaposan átvizsgáltak, mielőtt a WAE-vel alá lett írva a szerződés. De úgy látom, hogy a leginkább az játszott szerepet, hogy ügyfeleink elégedettsége milyen mértékű, mennyire attraktív partnert láttak bennünk, mert ez alapján lehetett a növekedési potenciált a leginkább meghatározni.
Mik a terveitek az Opellel? A jelenlegi statisztikák szerint ugyanis nem most éli fénykorát ez a márka.
Úgy gondolom, hogy már májusban más statisztikákat fogunk látni, szóval mindenképpen optimista vagyok. Egyrészről technológia és design szempontjából számos komoly fejlesztés történik. Ennek az új érának a megtestesítője a tavasz folyamán megjelenő vadonatúj Opel Mokka. Komoly érdeklődés mutatkozik a típusra, amelynek bizonyítéka, hogy már rekord számú előrendelésünk van rá.
Az új modellen, modelleken kívül természetesen sok egyéb körülmény is közrejátszik, ami miatt magabiztosak vagyunk az Opel sikerében. A korábbinál sokkan nagyobb mértékben kívánunk a márkakereskedői hálózatra támaszkodni, jobban be szeretnénk őket vonni a döntések előkészítésébe, hiszen rengeteg olyan tudás, tapasztalat van a hálózatban, amelyet vétek lenne nem kihasználni. Vannak olyan kereskedések, ahol már nem is az első generáció foglalkozik az Opellel. Csak, hogy egy példát említsek, a Schiller csoportnál már a legfiatalabb, harmadik generáció kezében van a staféta.
A fentieken kívül természetesen szeretnénk minden mást is megtartani, ami jól működött, például az Opel 24-et, de modellek szempontjából csak arra fogunk koncentrálni, amelyikre igény van. Rengeteg típus közül másképpen ezt nem lehet hatékonyan megvalósítani.
Rengeteg márka van most már nálatok, hogyan tudtok ennyi felé koncentrálni, mindenhol jól megfelelni?
Úgy gondolom, hogy lehet valakinek négy gyereke, ha jó szülőként működik, akkor nincsen kedvenc.
A hatékonyság szempontjait figyelembe véve és azt, hogy minden márka a tökéletes odafigyelést kapja, a belső szervezetünket úgy alakítottuk ki, hogy háttértámogató egységekből egy van, mint a logisztika vagy a pénzügy. De azok az osztályok, amelyek bármilyen módon az ügyfelekhez kapcsolódnak, mint például az értékesítés vagy a marketing, teljesen független, különálló szervezetek.
Európa minden részéről hozunk be autókat és Magyarország egy kiváló regionális elosztóközpont. A méretünk előnye, hogy könnyebb a logisztika megszervezése.
A sok autógyárral való kapcsolat pedig sokkal szélesebb piaci ismeretet és tudást hoz számunkra, melyet jól tudunk hasznosítani.
Milyen tendenciákat látsz az autópiacon, mi a véleményed az elektromos autózásról?
A 2020-as év nem lett annyira rossz, mint amire számítani lehetett rá. Teljesen másfajta válságot éltünk, élünk meg a COVID miatt, mint a 2008-as válság esetében. Kisebb lett ugyan a piac, de nem omlott össze. Ami a legfontosabb, hogy továbbra is vannak vevők.
Úgy gondolom, hogy a 2021 jobb eredményeket fog hozni autópiaci szempontból, mint az előző év.
Hosszabb távon biztosan komoly turbulencia várható a piacon. Az autók egyre zöldebbek, egyre biztonságosabbak lesznek. A kérdés az, hogy hol lesz a váltás, amikor a software átveszi az irányítást a hardware felett?
A jövőben el tudom képzelni, hogy az autó egyes extrái előfizetéses szolgáltatások lesznek, amelyek az éppen aktuális fogyasztói igénynek megfelelően lesznek alakíthatóak.
Ugyanilyen kérdés az autonóm vezetés, amely szintén rengeteg kérdést vet fel, és nem csak jogi, hanem gyakorlati, autóhasználati szempontból is. Ha ugyanis csak be kell ülni egy autóba, amely elvisz minket a beprogramozott célállomásra, akkor a birtoklás szükséglete válik kérdésessé.
Prognosztizálni a jövőt mindenképpen egy aknamező, vagy bejön, vagy nem. Nemrég akadt a kezembe egy 1985-ben kiadott autós újság. Ebben arról beszéltek, hogy lassan 1 millió autó van a hazai utakon, így vélhetően eljutottunk a piac teljes telítettségéhez. Ma 2021-ben, több mint 3 millió jármű van az utakon. Ez is bizonyítja, hogy pontos jövőképet állítani szinte lehetetlen.
Kevesebbet beszéltünk a friss Opellel kapcsolatos események miatt a Jaguarról és a Land Roverről, de az elektrifikációval kapcsolatban nagyon aktuális hírek jelentek meg. Thierry Bolloré a cégcsoport elnöke nemrégiben jelentette be, hogy 2025-től a Jaguar teljesen elektromos márka lesz, a Land Rover pedig 2024-ben mutatja be első, tisztán elektromos modelljét.
Az viszont biztos, hogy nem fog számítani a múltja egy márkának, ha nem tud fejlődést felmutatni.
Nagyon szépen köszönöm a beszélgetést. Rendkívül tanulságos volt a számomra és bízom benne, hogy hamarosan folytatni tudjuk, mert a sok márka miatt nem maradt idő mindenre.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!