Mindenre is jó – Hyundai Kona Hybrid
A Hyundai ezúttal nem ment a véletlenre és olyan autót tervezett, amellyel gyakorlatilag nem lehet hibázni. Az egyik legnépszerűbb szegmensben, a kis kategóriás SUV kategóriában jelentek meg a Konával 2017-ben. Nem akarták, hogy a hajtáson bárki is összevesszen, éppen ezért szinte minden alternatíva elérhető - benzines, dízel, elektromos és hybrid.
A legutóbb 2019-ben debütáló hybrid változatot tesztelhettük az elmúlt pár napban és őszintén állítom, hogy a Hyundai ezzel a modellel mutatja meg teljes mértékben, hogy minden szempontból elérte, vagy talán túl is szárnyalta akár a világ legnagyobb autógyárát is. A Toyota fanatikusok kérem őrizzék meg a hidegvérüket és örüljenek annak, hogy most már nem egyedül az ő márkájuk csinál jó hybrid hajtást. Örüljenek, mert a verseny mindig jobb eredményekre sarkall. Nekünk többieknek pedig az előzőn kívül ezer és egy okunk van arra, hogy ezt pozitívnak éljük meg. Feltűnő, formai szempontból vagány, előremutató és egyedi autóból kevés van az utakon. Olyanból pedig, ami mindemellett még jó is, talán még kevesebb. Hát a Hyundai Kona szerintem pont ilyen.
Újságíróként az első gondolatom egy autóval kapcsolatban jellemzően az, hogy elképzelem, hogy melyik rokonomhoz, ismerősömhöz illene a leginkább az adott típus. Miután ez megvan, gyakran fel is hívom a kiszemelt emberkét és elmesélem neki, hogy micsoda klassz autót találtam, ami tökéletes lenne az ő számára. A Kona esetében ez kicsit másképpen történt. Megtéve az első kilométereket azt vettem észre, hogy szinte mindenkit felhívhatnék. Főleg akkor, ha kibővítem az ajánlási lehetőséget azzal, hogy nem kizárólag a hybrid, hanem hagyományos és elektromos hajtás is belekerül a „kínálati listámba”.
A Kona teljesen univerzálisan használható - kicsit vicces egyébként, mert egy évig Portugáliában dolgoztam, így a szó nekem némi áthallással bír, így utólag elolvasva különösen fontos ez a mondat (aki meg szeretné nézni, a szótárban c-vel írja be a szót). De természetesen ez egy autós cikk, így a tárgynál fogok maradni.
De mielőtt belülről néznénk meg az autót alaposan, érdemes a külső elemekről is pár szót ejteni.
Az autónak szinte nincsen olyan eleme, amiben ne lenne valami extra, valami feltűnő, amivel kitűnik a sorból. A front rész legjellegzetesebb pontja a 3 részre tagolt lámpatest. A helyzetjelző, a tompított és a ködlámpa 3 különálló lámpatestből áll. Az benne a különleges, hogy bár egyik sem hasonlít a másikra, mégis együtt nagyon jól mutatnak és egységet alkotnak. Természetesen LED-es a nappali menetfény és a tompított is. Nemcsak a lámpák osztott elrendezésűek, hanem a hűtőmaszk is tagolt. A felső része, amely a menetfényeket köti össze, egészen keskeny, ezzel egyedi karaktert ad az autónak.
Oldalról feltűnő a kerékjáratok fölötti műanyag borítás, amely vizuálisan tovább emeli a crossoverek közötti mérsékelt vagy átlagosnak mondható 1565mm-es hasmagasságot. Illetve az autó méretéhez képest meglehetősen nagy, 18” -os gyönyörű könnyűfém felniket kapott a Kona.
Az autó hátsó részénél sem fogyott el a tervezők fantáziája. A fekete lökhárítóban lévő szürke diffúzor imitáció, egy kifejezetten vagányra és egyedire sikerült hátsó szárny, amely a tetővonal folytatása, valamint a szintén osztott - ezúttal két részre – hátsó lámpatestek teszik izgalmassá a Kona formáját. Általában a kevesebb több, de a Kona esetében az összhatás teljesen egységes, jól mutat, hiába a rengeteg forma, törés és görbület. Nekem kifejezetten tetszett.
A csomagtér, a hybrid hajtás miatt használt akkumulátorok ellenére is átlagos, megfelelő méretű maradt. Alaphelyzetben 361 l, mely az ülések ledöntésével, akár 1143 l-re bővíthető.
A belső tér elrendezése elsősorban az első ülésen utazóknak kedvez. 180cm-es vezető mögé épphogy elfér még kényelmesen egy felnőtt. A hátsó utasoknál valószínűleg gyermekek szállítására számít a Hyundai, így nagyon okosan kemény, jól tisztítható műanyaggal borították az első ülések hátsó felét, melyre tárolózseb is került.
A Kona, mondanom sem kell, a tesztelt felszereltségi szinten gyakorlatilag az összes vezetést támogató extra felszereltséggel el volt látva. Adaptív tempomat, sávtartó, a mobiltelefon központi kijelzőre tükrözhetősége és egy határozottan jól működő duplakuplungos automataváltó tette könnyűvé a vezetést. Régi, nagy presztízsű autógyárakat megszégyenítő kidolgozással és minőséggel rendelkezik. Az anyagok minősége, felhasználása kifejezetten kellemes. Jó volt nagyon vezetni a Konát városban és városon kívül egyaránt. Különösen tetszett, hogy a Toyota full hybridjével szemben határozottan csendes a motor, egyáltalán nincs zavaró zaj a kocsiban.
Az 1,6l -es benzinmotor és a villanymotor együttesen 141 Le -vel rendelkeznek 265Nm nyomaték leadása mellett. Ez se nem sok, se nem kevés. Pont ideális. Ahogy pedig említettem, az automata váltó rendkívül jól, szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Ki kell emelnem a futóművet, ami szerintem a kategória legjobbja, eddigi tapasztalatom alapján.
A fogyasztás, ahogy az hybridek esetén lenni szokott, városban rendkívül kedvező 4-4,5 l között mozgott, autópályán pedig valamivel több 5,3 -5,4 l volt.
Nehéz döntés és némi matekpélda kell hozzá, hogy ki tudjuk számolni, hogy a saját autófelhasználási szokásainknak és környezetvédelmi szempontjainknak melyik meghajtás az ideális. Az viszont bizonyos, hogy amennyiben a full-hybrid változat mellett tesszük le a voksunkat, a Konában nem fogunk csalódni. Mert ahogy Portugáliában is mondanák, bár ott érthetetlen okból Kauai a neve az autónak, a Kona jó!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!