Mint egy villám - Porsche Taycan Turbo S
A presztízsmárkák nem viccelnek, ha elektromos autózásról van szó, egetverő lóerőkkel ámítják a közönséget, de a Porsche rátett még egy lapáttal. 761 lóerővel és 1050 Nm nyomatékkal ellátott négyajtós modellt küld csatasorba, márkán belül a legkomolyabb típusokat is megszégyenítő menetdinamikával.
De nemcsak menetteljesítményével hozza az elvárt eredményeket, hanem majd ötméteres hossza és 2,9 méteres tengelytávja ellenére hihetetlenül mozgékony. Letisztult formaterve tipikus Porsche géneket hordoz, még a 2,4 tonnás súlya sem akadályozza meg benne, hogy 2,8 másodperc alatt gyorsuljon százas tempóra és ezt akár pályán ügetve, kanyarból kifelé menet vagy egy lazább kanyarkombinációval tarkítva is teljesíti.
Volt szerencsém ezt többször is átélni a Porsche Experience csapat jóvoltából, akik mélyrehatóan egy egész napon keresztül nyúzatták velem a Turbo S modellt. Az időjárás kedvezett, napos időben száraz körülmények közt indult a nap, de akadt az előző napi esőzésből megmaradt vizes szakasz is, így tapasztalatszerzésre minden lehetőség adott volt. Megdöbbentő a Taycan használhatósága, ha nem használjuk ki bődületes erejét, akkor remek utazó autó képessége is kibújik belőle.
Kormányzása mindvégig bármilyen beállítást választva hihetetlen közvetlen és pontos marad, irányíthatósága mese világszerű, ez akkor sem változik, ha kellő ismerkedés és bátorság után a Sport Plus fokozat beállítás használatához érünk. Itt fegyverként viselkedik, aminek használatát engedélyhez kötném vagy legalábbis egy komolyabb vezetéstechnikai tréninghez. Nem is a gyorsulása nulláról, ami alázatot kelt, hanem azok a számok, amikre menet közben képes. 80 kilométeres sebességről 1,5 másodperc alatt ugrik 120-ra, ami elgondolkodtató lépés közúti forgalomban, de ahogy egyre gyorsabban megyünk sem változik az eredmény, csak tizedekben. 100-ról 140-es tempóra 1,7 másodpercre „nő” az eredmény és a számsor így folytatódik tovább ebben a ritmusban egészen a 260 km/órás végsebességig, na meg persze addig, míg ilyen tempó mellett van energia az akkumulátorban.
A hosszú nap végén már tapasztalatból előhozva továbbra is kiemelném, hogy a pontos kormányzás és a hihetetlen mozgékonyság mellett folyamatos a semleges kezelhetőség, összkerékhajtásának köszönhetően példátlan tapadás teszi minden körülmények közt fenevaddá. Overboost funkcióval és rajtautomatikával felvértezve 761 lóerőt kell megzaboláznunk.
Nagyon magas faktort képvisel benne a stabilitás, brutális képességű fékekkel és biztonsági rendszerekkel felvértezve sérthetetlennek érezük benne magunkat. Az alacsony súlypont egyik lételeme a Taycannak, hogy az aksicsomagon helyezkedik el a belső tér, míg két erőteljes villanymotorja elöl-hátul a kerekek közt kapott helyet, így megvalósítva az összkerékhajtást.
Aki a sportautó képességek mellett a zöld rendszámot is felfedezi rajta és ki tudja használni a 93,4 kW/órás akkumulátor képességeit, 100%-os töltöttség elérése után 415 kilométeres hatótávval tud számolni a gyári adat szerint. Ez reálisnak tűnik a Taycan ismerkedési folyamat alatt a normál használat során és tökéletes aerodinamikának köszönhetően 23 kW/órás átlagfogyasztással számolt a fedélzeti rendszer, de a képességeit kihasználva a nap végére is 29 kW/órás átlagban megállt fogyasztása, ami még így is 300 kilométeres hatótáv körül szavatol. Kiautózva belőle az energiát 11 kW-al töltve kilenc óra alatt lehet újra munkára fogni, de természetesen képességeihez mérten gyorstöltésre is van lehetőség. A Taycan maximális 270 kW-os töltési lehetőséget is kínál, amivel egy laza kávé szünet után újabb 200 kilométert autókázhatunk.
Tehetjük ezt tökéletes kényelemben, futóműve a hiper feszestől az itthoni utakra is megfelelően kényelmesre állítható. De ez érthető, hiszen alapfelszereltség részeként adaptív, háromkamrás légrugózást kapott.
Sportülései kényelmesek, sok beállítási lehetőséget kínál, így nincs olyan alkat, aki ne találna benne maximális kényelmi helyzetet. A Taycanba beülve letisztult dizájn fogad minket, még indítás előtt, mielőtt a négy színes kijelző életre kelne, olyan érzésünk van, mintha szoborszerű alkotással lenne dolgunk. A vezető előtt egy egészen nagy, 16,8 colos szabadon álló, ívelt kijelző kapott helyet. Zseniális látvány, amely tipikus Porsche grafikát és elrendezést mutat.
A középkonzolon két kijelző található, melyeket egyszerűen szóban is utasíthatunk: a „Hey Porsche” felszólításra indul a kommunikációsrendszer. Plusz az egészben, hogy az utas elé is rendelhetünk kijelzőt, amelyen ugyanazok az információk kérhetők le, mint a középkonzol felső kijelzőjén, csak a különböző beállításokhoz nem lehet innen hozzáférni. A kijelző ki is kapcsolható, de akár folyamatosan nyomon követheti az örült tempóhoz adott gyorsulási értékeket vagy akár a navigációval is bíbelődhet.
Hátsó sorokban is kényelmesen ülhetünk, csak a bejutás szűkösebb kicsit a kelleténél és szigorúan két személyes. A kagylósított ülések közt aprón mélyített rakodó tálca kapott kialakítást, ez a legjobb megoldás, hiszen a jól formázott ülések közt kényelmetlen lenne a középen helyet foglalónak és a lábtér sem nagy, mert a légkondi kijelzős panelja belóg a térbe. Pakolászni vágyoknak két lehetőség is akad, a Taycan orrában egy 81 literes – leginkább kis motyónak és kábeleknek – való tartó, míg a csomagtér hátul 366 literes.
Fantasztikus élményhalmazt hozott össze a Porsche, egy igazi benzingőzös márka, amely nem eset kétségbe, hogy villanyautót kellett építenie, összedobot a világnak egy extrém gépet, amely rögtön körrekorddal kezdte pályafutását a zöld pokolban és nemsokára kombiként is viszont láthatjuk. Egy ilyen modellnek persze ára van, ami egy újabb rekord a villanyautó kategóriában, alapból 72,5 millió forintot kérnek a Turbo S modellért és akkor még a konfigurátort el sem indítottuk.
Fotók: Buday Dénes
Szöveg: Buday Dénes
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!