Monte Carlo-i kettős győzelemmel indította a 2023-as WRC szezont a Toyota
Alig vagyunk túl a Toyota Dakaros címvédésén, el is indult a 2023-as WRC szezon, amelynek eredménye után kijelenthető, a japán autógyártó motorsport tevékenységét összefogó versenyistálló, a TOYOTA GAZOO Racing nem is álmodhatott volna jobb évkezdésről. Ogier ugyanis a kilencedik alkalommal nyerte meg a Monte-Carlo Rallyt – míg a TOYOTA GAZOO Racing kettős győzelmet aratott.
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team kettős győzelemmel kezdte meg a 2023-as FIA Rally Világbajnokságot a Monte-Carlo Rallyn, miközben a csapattársa, Kalle Rovanperä előtt végző Sébastien Ogier rekordot döntött győzelmével a legendás versenyen. A többnyire száraz időjárás miatt az idei rally a szokásosnál is kimagaslóbb teljesítményt igényelt a versenyzők részéről, és Ogier már a rajttól öt sima szakaszgyőzelemmel vezette a mezőnyt, és péntek ebédidőre félperces előnnyel állt az élen. A GR YARIS Rally1 HYBRID a szezon első 11 szakaszán a leggyorsabb volt, sorozata csak szombat délután ért véget – ekkorra Ogier már arra koncentrált, hogy megtartsa vezető pozícióját. 16 másodperces előnyt szerzett Rovanperävel szemben az utolsó napon, amikor megszerezte nyolcadik és kilencedik szakaszgyőzelmét a hétvégén, és végül 18,8 másodperces különbséggel végzett az első helyen. Ogier 56. WRC fordulógyőzelme egyben az első diadal volt navigátora, Vincent Landais számára, amely már a második közös versenyükön összejött, hiszen a pilóta csak a tavalyi szezon végén kezdett el együtt dolgozni a feltörekvő francia navigátorral. Ez egyben a Toyota ötödik Monte-Carlo Rally győzelme az ötödik különböző modellel: a GR YARIS Rally1 HYBRID a hétvégi 18 szakaszból kettő kivételével mindegyiket megnyerte. Mivel Ogier ismét csak a kiválasztott fordulókon vesz részt ebben a szezonban, a második hely plusz a ralizáró Power Stage győzelem ideális kezdést jelentett Rovanperä és a navigátora, Jonne Halttunen számára, hogy megvédjék tavaly megszerzett első bajnoki címüket. Rovanperä önbizalma és tempója folyamatosan nőtt a hétvége során, összesen hat szakaszgyőzelmet aratva ért fel pályafutása során először a Monte-Carlo Rally dobogójára. Elfyn Evans csapattársaihoz hasonlóan erős tempót mutatott az egész hétvégén, és második is volt Ogier mögött, majd péntek délelőtt az 5-ös gyorsasági szakaszon egy sérült gumiabroncs miatt körülbelül 40 másodpercet veszített. Navigátorával, Scott Martinnal a vasárnap délelőtti megpördülés ellenére mindössze 27,8 másodperccel maradtak le a dobogóról, és így végeztek a negyedik helyen. A páros harmadik lett a Power Stage szakaszon is, így három további bónuszponttal gazdagodtak.
A TGR szezonjának erőteljes kezdetét Takamoto Katsuta tette teljessé a WRC Challenge Program színeiben. Eddigi legerősebb teljesítményét nyújtotta a Monte-Carlo Rallyn navigátorával, Aaron Johnstonnal együtt: több szakaszon is csatlakoztak csapattársaikhoz a legjobb négy között, és összesítésben a hatodik helyen végeztek.
Akio Toyoda (TGR-WRT elnök)
„Gratulálunk Seb kilencedik és Vincent első győzelméhez Monte Carlóban! Ezzel megkezdődött a GR YARIS Rally1 HYBRID második szezonja. A csapat közvetlenül a tavalyi Japán Rally után kezdte meg a felkészülést az idei szezonra, és rövid időn belül rengeteg frissítést hajtottak végre az autón, így felkészülten érkeztek az első fordulóra. Nagyon nagyra értékelem a csapat összes tagját, akik mindig olyan keményen dolgoznak annak ellenére, hogy még az ünnepi szezonban sem volt sok szabadságuk. Erőfeszítéseikre válaszul Seb és Vincent megnyerte a rallyt, a többi páros pedig teljesítette az összes gyorsasági szakaszt. Csapatként remek szezonnyitó lett ez. Nagyon szépen köszönöm mindenkinek! Újabb nagy változás történt a holtszezonban: a csapat új vállalattá alakult, „TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team” néven. Az új vállalattal nem csak a WRC-ben lesz a győzelem a célunk, hanem különféle kihívásokat is vállalunk, beleértve a termékfejlesztést is, hogy a rallysportot szélesebb körök számára is elérhetővé és fenntarthatóbbá tegyük. Jari-Matti, a rally sportvezető (CRSO), Tom Fowler, a műszaki igazgató (CTO) és az összes alkalmazott szereti a rallyt és az autókat. Együtt folytatjuk kihívásainkat, hogy több mosolyt csaljunk az emberek arcára a rallyn és az autókon keresztül. U.i. a sofőröknek és a navigátoroknak, emlékeztek, hogy milyen jól éreztük magunkat együtt a Japán Rally után? Az egy Gamagori nevű városban volt, és ez a város nagyon szeretne rallyversenyeket tartani, hogy olyanná váljon, mint Monte Carlo. Ma volt ott egy rendezvény, ahol a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team tagjaként vettem részt. Ugyanolyan overallt viseltem, mint ti, és jól szórakoztam farolgatás közben. Azt hiszem, akik láttak, megtapasztalhatták a rally örömét. A jövőben, amikor a város olyan legendává válik, mint Monte Carlo, kérjük, gyertek vissza, és vezessetek ott újra!”
Jari-Matti Latvala (csapatvezető)
„Nagyon örülünk ennek az eredménynek, ez egy csodálatos módja volt a szezon megkezdésének. Idén kemény versenyre számítottunk, és nem voltunk biztosak benne, hogyan fog sikerülni ez a rally, de a csapat összes tagjának kemény munkája meghozta gyümölcsét. Amikor idejöttem Monte Carlóba, tudtam, hogy Sébastien nagyon motivált, miután tavaly olyan közel került a győzelemhez. Csütörtök este már az elejétől látszott az éhség a szemében, utána pedig tökéletesen vezetett. Ugyanakkor nagyon boldog vagyok, hogy látom Kalle, Elfyn és Takamoto nagyszerű tempóját. Kalle lépésről lépésre javult az első Monte-Carlo dobogós helyezésének elérése közben, és biztos vagyok benne, hogy jövőre készen fog állni a győzelemre. Látjuk, hogy az autó nagyon jól teljesít, de tudjuk, hogy folytatnunk kell a munkát.”
Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)
„El kell mondanom, hogy nagyon elégedettek vagyunk ezzel a hétvégével. A rally elején egy kicsit többet tisztogattuk az utat, mint amire számítottam, így sok időt veszítettünk ott, de utána nagyon jó volt a tempó. Amikor tiszta utunk volt, ugyanolyan tempónk volt, mint mindenki másnak, így a legjobb időkért harcoltunk, és végül a Power Stage szakaszon is a lehető legtöbb pontot tudtuk begyűjteni, így nagyon jó helyzetben kezdtük meg a szezont. A csapat nagyszerű munkát végzett az autóval: azt hiszem, mindannyian gyorsak és elég magabiztosak voltunk az autóban. Nagy gratuláció Sebnek: ő Monte Carlo mestere.”
Elfyn Evans (33-as rajtszámú autó pilótája)
„Összességében a hétvége pozitív volt számunkra. Nagyon jó volt a tempó, és valószínűleg megvolt a lehetőségünk arra, hogy egy kicsit jobb helyen végezzünk. Egy frusztrált szituáció pénteken kizárt minket a dobogóért való küzdelemből, de ilyen a rally, és ezt néha el kell fogadni. Ezt követően valószínűleg a negyedik hely volt a legjobb, amit elérhettünk volna, és a különbség a harmadikhoz képest túl nagy volt. Ennek ellenére szép pontszámot sikerült elérnünk a szezon kezdetén és tisztességes teljesítményt nyújtottunk. Az autó nagyon jól működött: a csapat keményen dolgozott, és ez meglátszik az összetett eredményben is.”
Sébastien Ogier (17-es rajtszámú autó pilótája)
„Tökéletes hétvége volt. Ez a rally sokat jelent számomra, és megnyerni mindig valami nagyon különleges dolog, szóval nagyon ki fogom élvezni. Azt hiszem, büszke lehetek magamra és a csapatomra. Meglehetősen meghatározó hétvége volt a csapat számára. A Toyota ismét fantasztikus eszközökkel látott el bennünket, ezért köszönjük nekik. A szezon megkezdésének egy csodálatos módja a kettős győzelem, és Kalle részéről is erős teljesítményt láthattunk. A tegnapi nap kemény volt az idegeim számára: tudtam, hogy gyorsabban tudnék menni, de egyáltalán nem akartam kockáztatni. Ma már tudtam, hogy ez inkább a tiszta vezetésről szól, és élvezhetem a rally végét. Én is nagyon örülök Vincentnek. Ez az első WRC-győzelme, és nagyon megérdemli: tökéletes munkát végzett a jobb oldalamon, mindössze a második közös rallynkon.”
VÉGEREDMÉNY, MONTE-CARLO RALLY
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 ó 12 p 02,0 mp
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +18,8 mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +44,6 mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 12,4 mp
5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2 p 34,9 mp
6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3 p 32,6 mp
7. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 p 47,5 mp
8. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 p 51,3 mp
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10 p 03,4 mp
10. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10 p 07,9 mp
(Vasárnap 13:30-kor érvényes eredmények, a legfrissebbekért látogasson el a www.wrc.com )
Mi következik?
A Svéd Rally (február 9-12.) a szezon egyetlen teljesen téli versenye, amely havon és jégen zajlik. A gumiabroncsokba helyezett fém szegecsek csak úgy beleharapnak a felületbe, hogy tapadást biztosítsanak, és lehetővé tegyék a szezon legnagyobb tempóját.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!