Nagyban utazik – Kia Sorento 2.2 CRDI GT Line
Az elmúlt pár napot a KIA Sorentoval töltöttük és talán mondanom sem kell, hogy a KIA esetében folyamatosan ámulatba esünk, hogy meddig jutott és milyen jó irányba tart ez a márka.
A KIA Sorento 2015 óta a harmadik generációjánál tart és 2018 végén egy kisebb ráncfelvarráson is átesett, amely elsősorban a külsejét érintette a termetes méretű autónak. Egyértelműen a divat diktálta a modellnek az átalakulását az évek során. Az első generáció tipikus terepjárós formával rendelkezett, amely a vásárlói igények miatt szépen átalakult úgynevezett SUV-vé, de pár évvel ezelőtt simán azt mondtam volna erről a formáról, hogy egyterű, hiszen az emelt magasságon kívül a jókora belső tér miatt ez a jelző is simán ráillik. Ha nem is egyértelműen terepre készült a mostani Sorento, legalábbis a mélyre lenyúló oldalsó küszöb nem erre enged következtetni, nem okozna számára gondot, hogy bármilyen úton elvigyen minket a célunkig. Az általunk tesztelt GT Line kivitel összkerék hajtást kapott és kapcsolható a differenciálzár is a 8 sebességes automataváltó mellett elhelyezett gomb segítségével. A négykerék hajtás természetesen nem csak terepre való, hiszen nagyobb biztonságot nyújt csúszós, sáros terepen vagy éppen kanyarodáskor. A Sorentoban egy különleges vezérlés segítségével a rendszer folyamatosan ellenőrzi az utat és a vezetési körülményeket, így mindig annyi meghajtás kerül az egyes kerekekre, amire éppen szükség van.
Mi a két legfontosabb dolog egy család számára, amikor autót vásárol? A biztonság és a kényelem. Biztonság tekintetében nincs oka szégyenkeznie a Sorentonak. Számos különleges extrát rejt magában az autó, a mai napon már általánosnak tekinthető kiegészítőkön túl, mint a légzsák, kipörgés vagy blokkolásgátló. Ilyen a visszagurulás gátló, lejtmenet asszisztens, holttér figyelő rendszer vagy a keresztirányú forgalomfigyelés.
A kényelem ennél sokkal szubjektívebb kérdés. Az viszont biztos, hogy ha van tér egy autóban, akkor sokkal könnyebb elérni a vágyott állapotot. Hát a Sorentoban tér az van bőségesen. A bődületesen nagy (605l) csomagtartóból, egyetlen mozdulattal felnyitható két teljes értékű ülés, így azonnal 7 személyes lesz az autó. A csomagtér roló pedig a csomagtartó alatti, erre a célra kialakított rekeszbe könnyen elhelyezhető. A 7 személyes kivitel miatt igényelhető rá a háromgyerekes családok számára nyújtott 2,5 millió forintos állami támogatás is, melyet az importőr a 300e Ft értékű 7 személyes opcióval egészít ki.
A harmadik sorban utazók számára is az átlaghoz képest meglepő kényelmet nyújt az autó. Külön légbeömlő és pohártartó is ki lett alakítva számukra, akik a legnagyobb valószínűséggel gyerekek vagy kisebb termetű felnőttek lesznek. 180cm magassággal ugyanis nem vállalnék be egy Budapest Milánó utat ezeken az üléseken, de rövidebb távolságra megfelelőek lehetnek.
Mondanom sem kell, hogy a csomagtér ajtaja elektromos és az utastérben vagy a vezető ajtaján elhelyezett gombon kívül a lábunk küszöb alatti mozgatásával is kinyitható. Ez utóbbi praktikus opció, ha valakinek csomagokkal, szatyrokkal tele van a keze.
Az első két sorban viszont kompromisszummentesen utazhatunk. A térérzet fantasztikus és az ülések is rendkívül komfortosak, megfelelő tartást biztosítanak. Az utastér számtalan pakolórekesszel, zsebekkel van kiegészítve.
A méreteken és a belső kialakításon kívül nagyon sokat segít a technológia, hogy kényelmesen érezzük magunkat az autóban. Nagyon tetszett a jobb első ülés bal oldalán elhelyezett két gomb, mely a vezető számára nagyban megkönnyíti az anyósülés mozgatását. A vezetőülés memóriás, így a beállított üléspozíciót bármikor vissza lehet állítani egyetlen gombnyomásra. Nagyon praktikus ez a funkció, amennyiben többen használják az autót a családban.
Egy ilyen hosszú autó esetében (4,8m) sokat tud segíteni a városi használat során a parkolást segítő rendszer, amely a tartozék része. De amit igazán szerettem a KIA-ban az a sávtartó rendszer és az adaptív tempomat kettőse. Általában a sávtartót ki szoktam kapcsolni, mert engem idegesít a működése. Gyakran fölöslegesen, vagy túlságosan rángatja a kormányt. De ez egyáltalán nincs így a KIA modellek esetében, így a Sorentoban sem. Nagyon precízen és finoman tartja a kocsit a sávjában, a tempomattal kiegészítve pedig megvalósul a másodfokú önvezetés rendszere, azaz pár másodpercig akár kormányzás nélkül is tud haladni a gépkocsi, úgy, hogy nem venni észre, hogy nem ember kormányozza az autót.
A központi kijelző 8” méretű érintőképernyő és a megszokott KIA rendszer fut rajta, amely pofon egyszerűen kezelhető, telefon kitükrözési funkcióval USB kábeles összeköttetés esetén. Logikusan van felépítve a menü, így pár perc alatt készség szinten tudja bárki használni.
Motorválaszték szempontjából meglehetősen szűk a kínálat. Egyedül egy 2.2 literes dízelmotorral kapható a Sorento, amely 200Le teljesítményre képes. Ez a motor kényelmesen, jól viszi a közel 2 tonnás szerkezetet. Egyedül nagyobb gyorsításkor hallatszik be kicsit kellemetlen zaj az utastérbe. A 9,4 mp gyorsulás átlagosnak mondható, viszont a fogyasztás átlag alattinak tekinthető, ha figyelembe vesszük a méreteket. 8,7 literes átlaggal jártunk az autóval a teszt ideje alatt, vegyes használat mellett.
Összességében elmondható, hogy a Sorento univerzális, teljes értékű gépkocsi, mely minden igényt képes kielégíteni, amit elvárhatunk egy autótól. Hosszú utazásokra szintén az egyik legjobb választás. Presztízs szempontjából lehet ugyan még fejlődnie a márkának, de vezethetőség és minőség tekintetében már bőven teljesíti bármelyik európai márka által felállított mércét, melyet megfejel a 7 év vagy 150.000km garancia.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!