Nagyobb teljesítmény, magasabb technológiai tudás: itt az új Yaris Cross
Stílusos megújuláson ment keresztül a világ elsőszámú autógyártójának kategóriaelső kompakt SUV-ja, a Yaris Cross. A frissítés magába foglalja többek között az új, nagyobb teljesítményű Hybrid 130 hajtásláncot, mely minden modellhez elérhető lesz, a GR SPORT és az új Premiere Edition modelleket is beleértve. A testreszabhatóságot és fokozott felhasználói élményt a Toyota Smart Connect multimédiás rendszer biztosítja mely a felhasználó mobiltelefonját könnyedén egy digitális kulccsá alakítja. A világ legzöldebb autógyártójának vadonatúj városi terepjárója immáron jelentősen felfejlesztett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel, valamint legújabb Toyota Safety Sense funkciókkal felruházva kapható majd. Mostantól a Yaris Cross is elérhető lesz az exkluzív olívazöld fényezéssel a Yaris Cross Premiere Edition csúcsfelszereltségű változatában.
A Toyota a népszerű Yaris Cross minden kulcsfontosságú elemét továbbfejleszti, azokra a tulajdonságokra építve, amelyeknek köszönhetően az értékesítés első évében számos más díj mellett a World Urban Car címet is megszerezte a kompakt SUV.
A modell fejlesztésének mostani, első köre a szegmens vásárlói számára legfontosabb szempontokra összpontosít, így biztosítva, hogy a Yaris Cross megőrizze mindenre kiterjedő vonzerejét. A 2021-es bevezetése óta gyorsan erős és rendkívül versenyképes kihívóként mutatkozott be a rohamosan növekvő európai B-SUV szegmensben, és idén mostanáig vezető szerepet tölt be kategóriájában.
A megújult Yaris Cross nagyobb és élvezetesebb teljesítményt nyújt hibrid hajtásláncának köszönhetően, emellett pedig biztonságosabb és könnyedebb használatot biztosít a legújabb Toyota T-Mate biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel. A felhasználói élmény immár teljesen digitális és olyan stíluselemeket vonultat fel az autó, amelyek a modern városi karkaterét erősítik. Bevezetése teljessé teszi a Toyota kisautó kínálatának teljes felfrissítését a megújult Aygo X és Yaris modellek mellett, valamint a tisztán teljesítményorientált GR Yaris mellett egy erőteljes, naprakész Yaris család részét képezi.
Teljesítmény és vezetési élmény
A Yaris Cross csatlakozik testvérmodelljéhez, a normál Yaris modellhez az új „duplahibrid” hajtáslánc-kínálattal, amely a Toyota ötödik generációs hibrid technológiáját egy új hajtáslánc-változatban, a „Hybrid 130” kivitelben alkalmazza. Ez szélesebb választási lehetőséget kínál azoknak az új B-szegmenst választó vásárlóknak, akik kisebb méretű autóra váltanának anélkül, hogy a teljesítmény terén kompromisszumot kellene kötniük.
A már bevált 1,5 literes öntöltő hibrid rendszert új transaxle egységgel szerelték fel, amely nagyobb és erősebb elektromotor-generátorral (MG1) rendelkezik. Ez a teljesítményvezérlő egység (PCU) módosításával együtt 14 százalékkal növeli a rendszer összteljesítményét, 116 lóerőről (85 kW) 132 lóerőre (97 kW). Ezzel egyidejűleg az MG2 motor nyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban nőtt, a maximális nyomaték pedig 30 százalékkal, 141-ről 185 Nm-re emelkedett. Ennek eredménye többek között a jobb gyorsulás: a 0-100 km/órás gyorsulási fél másodperccel, 10,7 másodpercre csökkent, a 80-120 km/órás rugalmasság pedig 0,4 másodperccel 8,9 másodpercre csökkent. Ami a széndioxid-kibocsátást illeti, a hatás elhanyagolható, az új rendszer a kategória legjobb 103-122 g/km-es értékét éri el. Ezek a statisztikák csak egy részét mutatják a teljes képnek: ugyanilyen jelentős a vezetési élményre gyakorolt hatás is. A belső égésű motor, az elektromotor és a hibrid akkumulátor teljesítményét mind maximalizálták a Hybrid 130 változatban. Ez, valamint a nagyobb nyomaték minden fordulatszám-tartományban dinamikusabb és közvetlenebb érzetet ad az autónak, gyorsulási és lassulási képességei pedig minden utazást élvezetesebbé tesznek, akár a városban, akár a városon kívül. A vezető gázpedál kezelésére reagáló elektromotoros asszisztenciát továbbfejlesztették, hogy segítse a kiszámítható kezelhetőséget és a lineáris gyorsulási érzetet. Az autó közvetlen, élvezetes képességeit a GA-B platform is támogatja, amelynek alapvető előnye az alacsony súlypont és a rendkívül merev karosszéria. Az új Hybrid 130 hajtáslánc a magasabb felszereltségi szintű modellekben kerül bevezetésre, köztük az új Premiere Edition és a GR SPORT modellekben. A kínálatban továbbra is elérhető lesz a már bevált 116 lóerős (85 kW) hibrid rendszer, amely mostantól a „Hybrid 115” névre hallgat. A hibrid hajtáslánc az első számú döntő tényező a Yaris Cross vásárlói számára. A 100 százalékos hibrid kínálatával és a kategóriájában egyedülálló, kéttagú hajtáslánc-kínálatával a vásárlóknak most minden eddiginél több választási lehetőségük van az igényeiknek megfelelően.
Csendesebb vezetés a továbbfejlesztett zaj- és rezgéscsillapító megoldásokkal
Az új Yaris Cross egy sor új zaj- és rezgéscsökkentő intézkedés előnyeit élvezi. Ami a motorzajt illeti, négy kulcsfontosságú terület állt a fejlesztések középpontjában: a bal oldali motortartó bakhoz dinamikus csillapítót illesztettek, a szívócsőre rezonátort szereltek, a műszerfal belső hangtompítóját egyrétegűről háromrétegűre cserélték, a motorházfedél felső hangtompítóját pedig egy plusz filcréteggel egészítették ki. A szél- és útzajok elleni küzdelem érdekében a szélvédőhöz, valamint az első és hátsó oldalablakokhoz vastagabb üveget használtak.
Teljes digitális felhasználói élmény
Az információhoz való hozzáférés, a kapcsolódási lehetőségek és a szórakozás átalakult a teljesen új digitális felhasználói élmény bevezetésének köszönhetően. Ez magában foglalja mind a műszeregység kijelzőjét, amely a vezető igényeinek megfelelően konfigurálható és testre szabható, mind pedig egy olyan multimédiás rendszert, amely nagyobb teljesítményre képes, gyorsabban reagál és szélesebb körű funkciókat kínál. A kijelzők mérete a kategóriában kiemelkedő: a felszereltségi szinttől függően a digitális műszeregység 7” vagy 12,3” lehet, míg a multimédiás érintőképernyő 9” vagy 10,5”. A 12,3” műszeregység a különböző adatokat, információkat és grafikákat éles felbontásban jeleníti meg, így bármilyen fényviszonyok között jól látható. A vezető négyféle stílus közül a hangulatához vagy az utazás típusához igazíthatja a kijelző megjelenését: Smart, Casual, Sporty és Tough. A 7” colos változat az Active és a Comfort felszereltségi szinteken az alapfelszereltség része, míg a 12,3” változat az Executive, a GR SPORT és a Premiere Edition modellekben található meg. A Toyota Smart Connect multimédiás rendszert úgy tervezték, hogy használata könnyű és intuitív legyen, és megnövelt számítási kapacitásának köszönhetően gyorsabban reagáljon a parancsokra. Funkciói közé tartozik az alapfelszereltség részeként kínált felhőalapú navigáció, a „mindig online” rendszer, amely a jobb útvonaltervezés érdekében naprakész információkat ér el az útvonalakról, a forgalomról és a késésekről. A rendszer továbbfejlesztett, gyorsabban reagáló hangvezérléssel és a „Szia, Toyota!” funkcióval is rendelkezik, amely képes felismerni a természetes, társalgási köznyelvet és kéréseket. Elég például annyit mondani, hogy „Szia Toyota, fázom”, és a rendszer automatikusan megemeli a klíma hőmérséklet beállítását.
Az egyszerű csatlakoztathatóság adott, köszönhetően a vezeték nélküli okostelefon-integrációnak az Apple CarPlay és az Android Auto segítségével. A Toyota Safety Sense rendszerekhez hasonlóan a multimédiás frissítések és az új funkciók zökkenőmentesen telepíthetők a rendszerre.
Könnyű hozzáférés az intelligens digitális kulccsal
A Yaris Cross a megújult Yarishoz csatlakozva az intelligenst digitális kulcs kényelmét és biztonságát kínálja a tulajdonosoknak. Ez a MyT alkalmazással összekapcsolva akár öt felhasználó számára biztosít hozzáférést a járműhöz okostelefonjuk segítségével. A digitális kulccsal a jármű zárható, nyitható és indítható – anélkül, hogy a telefont elő kellene venni a felhasználó táskájából vagy zsebéből. A kulcs kompatibilis az Apple és az Android készülékekkel, és a Premiere Edition alapfelszereltségének része. Az autó vételára egyéves előfizetést tartalmaz. A MyT alkalmazás további hasznos funkciókat is kínál, többek között a távoli zárást/nyitást, a klímaberendezés távoli működtetését és a vészvillogók aktiválását a jármű megtalálásának megkönnyítésére – például egy forgalmas parkolóban.
Biztonságosabb, stresszmentesebb vezetés a Toyota T-Mate segítségével
A Toyota arra törekedett, hogy a Yaris jelenlegi generációját a világ legbiztonságosabb kisautójává tegye, és olyan aktív és passzív biztonsági rendszerek és funkciók sokaságával szerelte fel, amelyek a vezetéssel járó megszokott stressz nagy részét semmissé tehetik. A Yaris Cross is megkapta ugyanezt a széleskörű Toyota T-Mate csomagot. A Toyota T-Mate olyan fejlett funkciók gyűjtőfogalma, amelyek biztonságosabbá és könnyebben vezethetővé és parkolhatóvá teszik az autót. A megújult Yaris Crossban ezeket továbbfejlesztették és kibővítették, hogy minden eddiginél hatékonyabbak legyenek, beleértve a legújabb generációs Toyota Safety Sense rendszerek bevezetését. Ezek a funkciók, amelyek gyakran feláras opciók, vagy egyszerűen nem állnak rendelkezésre más B-SUV modellekben, a Yaris Cross teljes kínálatában az alapfelszereltség részét képezik.
Az új multimédiás rendszer és az adatkommunikációs modul (DCM) lehetővé teszi a szoftverfrissítések over-the-air, azaz vezeték nélküli, online telepítését. Ez azt jelenti, hogy a Toyota Safety Sense és a multimédiás funkciók zökkenőmentesen frissíthetők, anélkül, hogy az autót szervizbe kellene vinni. A letöltések az autó vezetése közben is elvégezhetők, és akkor telepíthetők, amikor a felhasználónak kényelmes. Az új kamera- és radarrendszer segítségével, amely a korábbinál messzebbre és szélesebb körben képes pásztázni, nagyobb lehetőség nyílik a baleseti kockázatok felismerésére. Az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) például most már képes felismerni a frontális ütközés lehetőségét, valamint az autó útjában lévő tárgyak és járművek széles körét, beleértve a gyalogosokat, a kerékpárosokat és most már a motorkerékpárokat is.
A véletlen gyorsulást megakadályozó rendszer újdonság a Toyota Safety Sense portfóliójában. Ez beavatkozik, hogy megakadályozza a hirtelen gyorsulást, ha az autó előtt haladó járművel való ütközés kockázatát észleli. A proaktív vezetési asszisztens (PDA) szintén új funkció, amelynek célja, hogy segítsen elkerülni az ismerős balesetveszélyeket alacsony sebesség mellett. A lassítási asszisztens egyenletes lassítást biztosít, amikor a vezető a gázpedált elengedve kigurul és egy lassabb járműhöz közeledik, vagy kanyarba hajt be. A PDA második eleme a kormányzási asszisztens, amely felismeri az előttünk lévő kanyarokat, és a kormányerő beállításával segíti a vezetőt a sima és stabil kanyarodásban.
Az új vészmegállító rendszer (EDSS) képes támogatni a járművezetőt, ha rosszul lenne vagy cselekvőképtelenné válna. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy a vezető egy bizonyos ideig semmilyen módon nem avatkozott be – kormányzás, fékezés, gyorsítás –, figyelmeztető hangjelzést ad. Ha a vezető nem reagál, a rendszer finoman megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót, és kinyitja az ajtókat.
A Toyota T-Mate akkor is védelmet nyújt, amikor az autó nem mozog: az opcionális biztonságos kiszállást segítő rendszer (SEA) vizuális és hangjelzéssel segít megvédeni az ajtó véletlen kinyílását a hátulról közeledő járművek és kerékpárosok útjába. A hátsó ülés emlékeztető rendszer (RSRS) pedig vizuális és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha gyermeket vagy háziállatot hagyott a hátsó ülésen, így segít elkerülni a „felforrósodott autós” balesetek kockázatát. Ezen extra funkciók mellett az új Yaris Cross a már bevált Toyota Safety Sense funkciók frissítésében is részesül. Az adaptív sebességtartó automatikát (ACC) átdolgozták, hogy gyorsabban reagáljon és természetesebb érzést nyújtson működés közben. Például, amikor egy másik jármű a sávba lép, a lassítás fokozatosabban történik. A jármű-jármű távolság beállításai kibővültek, így a vezetőnek több választási lehetőség áll rendelkezésére, és a rendszer kanyarsebesség-csökkentő funkciója korábban aktiválódik, ami egyenletesebb sebességszabályozást tesz lehetővé. Az ACC új rendszerekkel bővült a biztonságosabb előzés érdekében: a szabálytalan előzés megelőzésének támogató funkció megakadályozza a másik jármű rossz oldalán történő akaratlan előzést, míg az előzetes lassítási/irányjelzővel összekapcsolt vezérlés pedig segít a vezetőnek biztonságosan, a többi járműhöz képest megfelelő sebességgel és távolságban visszatérni a forgalmi sávba. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) mostantól felismeri, ha a vezető kilépett a sávból, miközben megpróbált kikerülni egy akadályt (gyalogost vagy más úthasználókat), és ideiglenesen megszünteti a figyelmeztető funkcióját. A sáv- és nyomtartó asszisztens (LTA) sávközép funkcióját úgy állították be, hogy a működése természetesebbnek tűnjön. A közlekedési tábla felismerő rendszert továbbfejlesztették, így a sebességkorlátozó egyetlen érintéssel történő beállításával mindig megfelelhet a vezető a közlekedési táblák sebességkorlátozásainak.
Fokozott stílus az új Premiere Edition kivitellel
A Yaris Cross hűvös, modern stílusa a bevezetés óta nagy visszhangot kelt az ügyfelek körében, mivel egy városi utcákra termett kompakt és jól manőverezhető autó képében képes megragadni a SUV modellek jellegzetes kiállását és karakterét. Vizuális vonzerejét a kínálat új csúcsmodellje, a Premiere Edition fokozza tovább.
Ezt exkluzív, új, kéttónusú barnás-zöld fényezéssel és exkluzív, új, 18” sötétszürke/csiszolt hatású, öt küllős könnyűfém keréktárcsákkal kínálják, amelyek fokozzák a dinamikus, robusztus megjelenést. Belül a zöld karosszériaszínhez illeszkednek a kárpitok öltései és a műszerfalon és az ajtókon található díszítések. A barnás-zöld mellett a platina gyöngyfehér és a palladium ezüst kéttónusú fényezések is elérhetők.
A belső üléskárpitozás is új mintázattal frissült, és minden felszereltségi szinten puha alsó műszerfal-borítást kapott az autó. Az új boróka kék fényezés a teljes kínálatban elérhető.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!