Nagyon élném – BMW 420d xDrive Gran Coupé
A négyes gran coupé második generációja járt nálunk, amely minden szempontból nagyobb lett az elődjénél. A kétliteres, 190 lóerős dízel nem divatos erőforrás mostanában, de ha valaki szembe mer menni a mainstreammel, bevállalja, hogy félinformációkból összerakott állítások kereszttüzébe áll, az élete egyik legjobb döntését fogja meghozni. Ezt az autót ugyanis csak szeretni lehet.
Érezhetően és észrevehetően nagyobb, tágasabb lett ez a generáció. Hosszabb 14 centivel, szélesebb majdnem 3-mal, magasabb 5-tel és ami talán a belső komforton a legtöbbet módosít, hogy 46 milliméterrel hosszabb a tengelytáv. Ha egy autó lényegesen növekszik minden irányba és ráadásul 1700 kilogrammnál is többet nyom, akkor szinte biztosra vehetjük, hogy veszít a sportosságából. A BMW 4 Gran Coupé esetében viszont sikerült a bajor gyártó számára ez a tervezési bravúr és egyáltalán nem gondolom, hogy csorba esett volna ezen a területen. Sok minden tetszett az autóban, de talán ezt tenném az első helyre. A komfort, a tágasság jelentős mértékben változott az előnyére, de megmaradt ugyanaz a sportos karaktere az autónak, amit a négyes szériában szerethetünk.
A négyes széria, valamint az M3 sajátja a különleges hűtőrács, amelyet rengetegen támadnak. Ezekkel a kritikákkal én egyébként nem értek egyet, de valószínűleg ez ízlés dolga. Nem mondom azt, hogy első ránézésre nem szokatlan. Azt sem mondanám rá, hogy kicsi, de a most megjelenő autók nagyrésze karakteres, márkára jellemző és méretes hűtőráccsal rendelkezik. Senki nem támadja a Lexust, az Audit vagy akár a Mercedest azzal, hogy a teljes frontrészt betakaró hűtőrácsokat terveznek az autókra. Az tény, hogy a 2010-es években a BMW még nem csinált ilyen formai módosítást, így ez jelenleg kevésbé megszokott, de 5-10 év és természetes lesz. Másfelől pedig összetéveszthetetlen, egyedi megjelenést ad az autónak. Hogy miként és mennyi idő alatt fog ez a formavilág elterjedni a modellpaletta többi tagján azt egyelőre nem tudni, de a négyes széria, valamint az i, tehát az elektromos modellek orr kialakítása már ezt a formát hordozza.
A négyes Gran Coupé a többi négyestől a két hátsó ajtón kívül abban is különbözik, hogy az új „rejtett” kilincseket kapta meg, amelyek a karosszéria vonalába teljesen beleolvadnak.
A coupés tetőív és a keret nélküli ajtók persze megmaradtak az előző szériából, amelyek nélkülözhetetlen kellékei a sportos hangulatnak és a coupéság elengedhetetlen tartozékai. A karosszéria minden pontja rendkívül részletgazdag, a különleges töréseken és az elemek és lámpatestek egyedi kapcsolódásán kívül a számos kiegészítő, spoiler, légbeömlők rendkívül feltűnővé teszik az egyébként sem unalmas limuzin formát. A lámpatestek LED-esek, lézer technikával kiegészülve, amelyek tökéletes látást biztosítanak. Keskeny formájuk, a borítás mögött jól kivehető technika miatt teljesen high-tech az egész.
A belső tér utánozhatatlanul BMW. A műszerfal, a kijelzők az általános BMW hangulatot sugallják. Minőségi anyagok, hibátlan összeszerelés. A kezelőszervek teljesen kézre állnak és jó aránya van a fizikális gomboknak a digitális módon elérhető funkciókhoz képest. Ez azt jelenti pontosan, hogy a klímát, a rádiót, az ülésfűtés gombjait a központi nagyméretű 12,3” -es kijelző alatt közvetlenül is elérjük. A menürendszer egyébiránt teljesen logikus, könnyű benne az eligazodás. Használhatjuk a váltó melletti tekerő gombot a navigálásnál, vagy egyszerűen az érintőképernyőt is nyomkodhatjuk. A jellemzően vaskos BMW korány mögött szintén a már egyéb más típusoknál megszokott felépítésű műszerfal grafika fogad bennünket. Ennek színhangulata a vezetési módnak megfelelően változik, de egyébként komoly mértékben nem számíthatunk megjelenítésbéli különbségekre. De ahogy van, az tényleg jól van, nem lehet belekötni.
A 420 Gran Coupé ülései kifejezetten kényelmesek voltak, a megszokott BMW átlagnál is magasabb színvonalat képviseltek a sportos ülések. A végtelenségig cizellált ülés állítás és combtámasznak köszönhetően a 420d -ben kifejezetten kényelmes az utazás. Sőt az a várakozás, hogy a coupé szerű tetőív miatt a hátsó ülésen esetleg kényelmetlenebb vagy kisebb a hely, sem állja meg a helyét. Ügyesen oldották meg ezt a problémát is a bajorok.
A 3-as szériához képest minimálisan kisebb ugyan a csomagtér – 470 liter, amely 1290 literig bővíthető – de ezt a minimális kompromisszumot egészen megéri az egyedi formavilág és a lényegesen különlegesebb megjelenés.
A menetkomfort tehát megvan, ehhez csatlakozik egy igazán remekbeszabott meghajtás. A soros kétliteres dízelmotor éppen elegendő lóerőt és nyomatékot biztosít ahhoz, hogy a sportos érzésünk meglegyen. Ugyan a négykerék meghajtás miatt adódik 55 kilogramm plusz teher, de a menetbiztonság oltárán az emiatt elszenvedett pár tizedmásodpercnyi gyorsuláskülönbséget, ami a sima hátsókerékhajtással szemben jár, úgy gondolom megéri beáldozni. Megnyugtatásképen azért el kell mondani, hogy érezhető így is a hátsó kerekekre jutó magasabb meghajtási arány, így az autó ezen a téren sem okoz csalódást a BMW szerelmesek számára sem. A nyolcfokozatú váltó egyébként tökéletes társa a motornak, nagyon ideális a nyomatékelosztás. Ami pedig szintén nem utolsó szempont, hogy könnyedén 7,6 liter körüli átlagfogyasztással el lehetett járni az autóval.
Úgy vélem, hogy a mild-hybrid hajtáslánc elektromos tagja kevéssé érezhető a teljesítmény esetében, de még abban sem vagyok biztos, hogy a fogyasztás csökkentésnél tudna nagy kiugrást felmutatni. Az viszont tény, hogy a start/stop rendszert észrevétlen módon kezeli. A motor, amely egyébként is vibráció és az utastérbe jutó zaj nélkül volt képes mozgatni a járművet, a másodperc tört része alatt indult újra egy-egy megállás után.
Manapság ugyan az SUV-k a divatosabbak, egyéb más kivitelhez képest, de a BMW-k eladási statisztikája ezt csak részben tükrözi. Tény, hogy az X5 került a dobogó első fokára 2021-ben, de a hármas széria és az ötös foglalta el a képzeletbeli dobogó második és harmadik helyét. Hogy miért mondom ezt? A BMW 4 Gran Coupé egy izgalmas, egyedi és lényegesen sportosabb alternatíva a hármas szedánhoz képest. Az új formával, néhány tekintetben egyedi technikával rendelkező négyes széria még a kezelhető 10%-os nagyságrendű alapár többletével nagyon izgalmas alternatíva lehet, például céges autó vásárlásoknál is.
Az egyszer biztos, hogy engem nagyon megfogott a 420d és mivel sokat közlekedek autópályán és gyakoriak a hosszú megtett kilométerek az életemben, ez a modell, ezzel a motorral azon kevesek egyike, amellyel bármelyik pillanatban meg tudnék barátkozni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!