Nagyon szerethető – Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Hű a nevéhez, tényleg légies, mint a lágyan ringatózó búzakalász a szélben. Élmény vele autózni. Nem túl kicsi, nem túl nagy, pont jó! Ő a Citroën első Plug-in Hibridje.
Ebben az autóban megvan az a remek kettősség, amit még nem sok autónál tapasztaltam, de mindig is vágytam rá. Ha akarom ott van benne az erő és dinamika, hogy autópályán vagy akár városi környezetben is meglepje a mellé álló autókat. Ugyanakkor ott lakozik benne a nyugodtság, a minél inkább környezettudatos autózás, kihasználva a regeneratív fékezés előnyeit, mindez csekély fogyasztással és minimális hangkibocsájtással társulva. Szerencsére a gyártó összes modellje rendelkezni fog alacsony kibocsátású vagy elektromos meghajtású változattal 2025-ig bezárólag. Ezzel kaput nyitva az alacsonyabb költségvetésű autóban gondolkodó vásárlók előtt is.
A formavilág egy igazi francia remekmű, nem igazán lehet belekötni. Kezdve a jellegzetes emblémából kiinduló vonalvezetéssel, mely a helyzetjelző keskeny vonalaiba torkollik. Alatta párhuzamosan fut a hűtőrács vonala, ami végül az első fényszóróba fut. Ez egy igazán jellegzetes karaktert ad az autónak, tekintélyt parancsoló és nem olvad be a többi sablon autó közé.
Körben a sárvédő íveket is burkoló műanyag elemek is mutatják, hogy egy SUV-val állunk szemben. Az első lökhárítón és az oldaltakaró elemeken található ovális/téglalap alakú betételemek plusz színt visznek az amúgy sem szürke formavilágba, főként hogy a nálunk járt modell ezen elemei kék színezést kaptak. A 18 inches könnyűfém felnikről nem is beszélve, áramvonalas és mozgást sugalló dizájnt kapott. Kérhető eggyel nagyobb méretben, illetve más dizájnal is, de nálam ez a befutó. A hátulját tekintve szemet szúrnak az ízléses dupla kipufogóvégek, amihez társul a négyelemű térbeli lámpatatest, mely az autó elején is visszaköszön.
A beltérrel kapcsolatba az első gondolat ami eszembe jutott az, hogy egy tábla csokira emlékeztet, és miért is? Mert az ülések mintázata és a légbeömlők téglalap formája is erre hasonlít és emellett a belső anyaghasználat is meglehetősen finom. A kormány nagyon kézre áll, megmerem kockáztatni, hogy vetekszik egy-két prémiumabb kategóriájú autóval is. Külön jó pont váltófülek megléte, ezzel megadva a sportosságérzetet. Díszítéseket és vezérlő gombokat tekintve pont annyi és olyan funkciójú kapott helyet amennyi kell. Ennek köszönhető a letisztult és egységes érzet, amit annyira lehet benne szeretni. A műszerfal 12,3 inch, ahol 5 féle elrendezési nézet közül lehet választani. A médiavezérlő egy 8 inches érintőkijelző, mely az alap funkción felül képes mutatni vizuálisan az energiaáramlás aktuális állapotát, és a fogyasztási eredményeket. A váltókart kellemes használni vagy akár megpihentetni rajta kezünket egy-egy hosszabb út során. Mellette helyezkedik el az üzemmód választó, ahol háromféle mód közül választhatunk: elektromos, hibrid és sport. Csak az utóbbinál üzemel folyamatosan a benzinmotor.
A hátsó üléssor üléseinek mindegyike különálló, teljes értékű, bőven elfér 3 felnőtt ember. Sínen futnak az ülések, így az eseti csomagtérbővítés sem megy az utastér rovására, mivel +15 cm-ert nyerhetünk teljesen előretolt állapotban. Ennek köszönhetően nem feltétlen szükséges egyből lehajtani az üléseket, ha nem fér be a mosógép hátulra. A középső utas számára sem kompromisszumos az utazás, mivel minimális a kardánalagút, szinte észre sem lehet venni. Ha gyerekek ülnek hátul, akkor lehet, hogy harc alakul ki az egyetlen USB aljzatért, de ez a konkurenciánál sincs máshogy.
Mivel az előbb már említettem a csomagteret akkor jöjjenek a számok. Alaphelyzetben 460 literes, amit lehajtott ülésekkel összesen 1600 literre bővíthetünk. Kategóriájában ez egy igen szép méretnek számít. A hálózati és a mobil töltőkábel a csomagtér tálca alatti tárolóban kapott helyet, az elsősegélydoboz és egyéb szerszámok mellett.
A tesztmodellünk a legerősebb változat a palettáról. A benzinmotor a PureTech 180 névre keresztelt 1,6 literes turbós 4 hengeres, ami már önmagában 180 lóerő leadására képes. Ehhez társul a 80 kW-os elektromotor, így 225 lóerő összteljesítményt hoz, amihez a 320 Nm nyomaték azonnal rendelkezésre áll. Ehhez jön a Citroen 8 sebességes automata váltója, és a motor & váltó egyvelege egy igen agilis autót alkot. Ott is van még ereje ahol már nem is gondolná az ember, rendkívül jól autózható. Csupán benzinmotort használva 7-7.5 liter körüli átlagfogfogyasztás jött ki, amiben 80% város volt, ez abszolút jónak mondható egy ekkora méretű és teljesítményű autónál.
Töltési időt nézve, ha otthon szeretnék tölteni akkor nagyjából 7 órás töltési idővel lehet számolni mire 0-ról 100-ra feltölti a 13,2 kWh-ás akkumulátort. Az idő alatt amíg nálam volt, sajnos nem volt lehetőségem kipróbálni más töltőállomásokat, csupán a LIDL ingyenes töltőjét, ahol Type 2, 22 kW-os töltési lehetőség mellett -10 fokban 3 órás töltési idővel kalkulált a rendszer. A WLTP szerint, teljes elektromos hajtással 55 km hatótáv áll rendelkezésre az akkumulátorában, és a benzinmotor besegítésével 1,4 liter körüli fogyasztást képes kihozni. Elektromotorral maximum 135 km/h-ás végsebességgel lehet suhanni, de ez természetesen nem erre lett kitalálva.
Ez az autó egyaránt beleillik akár egy üzleti, vagy családi autó szerepébe is. Én személy szerint nagyon megszerettem az egyhetes teszt alatt. Későbbikben, amikor szükségessé válik egy ilyen kategóriájú jármű a családom számára, akkor biztosan a lista elején lesz C5 Aircross.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!