Nagyszívű harcos - Lister Storm V12, 7.0l
Ízig vérig Britt versenyautó, ami a szigetország autógyártását jellemzően megosztó formavilággal látott napvilágot. De mint szokták mondani, ne a külső alapján ítélj... Küzdött eleget a sikerért.
A Lister Motor egy brit sportkocsigyártó, amit 1954-ben az angliai Cambridge-ben alapítottak. Hazánkban kevésbé ismert a vállalat, ám a Lister számos emlékezetes és ikonikus versenyautót alkotott, amelyek az 1950-es évek brit autóversenyzésének irányvonalát alakították. A mai napig sikeresen működik a vállalat, manapság a Jaguar csúcsmodelljeit hegyezik mind motorikusan, mind esztétikailag. A Lister Strom egy 1993-94-közt gyártott homologizált versenyautó, aminek volt utcai változata is. Ebben az időszakban a versenytársak szinte mind középmotoros járműveket gyártottak, de a Storm szembement ezzel és a sofőr elé került a motor. A cikk címében is olvasható, hogy egy jókora 7 literes V12-es 24 szelepes Jaguar blokkot kapott. A második világháború óta ez volt a legnagyobb V12-es motor, amit széria utcai autóba szereltek. A motor maximális teljesítménye 546 lóerő volt, amit 6100-as fordulaton adott le. Nyomatékban sem szűkölködött, mivel a 790 Nm maximum nyomatékot már 3450-es fordulaton képes volt leadni. A legjobb dolog, hogy egy 6 sebességes kézi váltóval szerelték. Igazi élmény lehetett!
Teljesítmény tekintetében sem lehetett rá panasz, mivel mindösszesen 0,35-ös légellenállás együtthatóval rendelkezett. Viszonyításképpen az első generációs Tesla Roadsternek pont ugyanennyi ez az értéke. 0-ról 100km/h-ra 4,1 másodperc alatt ugrott és majd 335km/h-ás végsebességet ígért. Ennek következtében egy ideig a Lister Storm viselete a világ leggyorsabb négyüléses autója címet.
A karosszériaszerkezet alumíniumból, a lökhárítók szén-kevlárból készültek. Így a nagy motor ellenére is csupán 1664 kg-ot nyomott. Mindezt Brembo fékrendszer fékezte, amihez 18 colos könnyűfémfelnik jártak. A 2 éves fejlesztés után 93-ban szállították le az első közúti Lister Stormot. Sajnos a magas ár miatt csak 4 darabot rendeltek, így a sorozatgyártása nem kezdődhetett el.
Később továbbfejlesztésre került és az 1995-ös Le Mans-i 24 órás versenyen pályára is kerül Lister Storm GTS néven, de sajnos váltóhiba miatt nem ért célba. Az elkövetkező évben újra a kockás zászlóhoz ált, de ezúttal a Daytonai 24 órás autóversenyen, ahol balesetet szenvedett. 1997-ben GTL néven továbbfejlesztésre került. Elnyújtott orr-részt és aerodinamikusabb külsőt kapott, de sajnos itt sem értek el kimagasló eredményeket, viszont sikerült célba érni. Egy évre rá behozta a hozzá fűzött reményeket és sorra sikerült dobogóra állni. 1999-ben újra kapott egy ráncfelvarrást és már szimplán csak GT néven futott. A Brit GT bajnokságain sorra kiemelkedő eredményeket értek el 2004-ig. Ettől az évtől kezdve sajnos leívelőben volt az egykori töretlen siker. 2006 volt az utolsó év, amikor rajthoz állt a Storm GT.
Érdekes pályafutása volt. Nem túl gyakori, hogy egy utcára szánt jármű gyártásának elhasalása utána tovább viszik versenypályára a fejlesztést, ahol aztán nagy küzdelmek árán, de sikeressé válik. Aztán végül pont mint a neve, jött egy vihar, és elsöpört mindent. Szomorú és egyben tanulságos is a története, mert olyan mint az élet, mélységekből és magaságokból áll.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!