Nagyvasak jeges fogságban
Sokan láthattunk már olyan sorozatot különféle televíziós csatornákon, ahol a viszontagságos téli időjárásban a sofőrnek és gépnek eggyé kellett válnia a túlélés és teljesítés érdekében, mert máskülönben könnyen megtörténhetett volna a baj.
Nézzük meg mi a helyzet Jakutföldön, Oroszországban, ha egy fagyott folyón való átkelés nem éppen úgy alakul, ahogyan azt elképzelték. Sergey Dolya egy orosz blogger látogatott el a helyszínre és készített képeket a bajba esett szerelvényekről és mentésükről.
Ezt a környéket tartják a legveszélyesebb téli vízi átkelőhelynek. A víz helyenként feltör a jég fölé és megfagy, de csupán egy gyenge jégréteg keletkezik. A keményebb jégréteg mely megfelelő lenne, az a lágy réteg alatt található és ennek „köszönhetően” egy élő csapda keletkezik. Beszakadást követően az akkor ott uralkodó akár -40 fokos hőmérséklet által az új jégréteg is egyre keményedik és nehezíti a folyamatot, ezért is fontos a mentés mielőbbi megkezdése.
A mentési technológia elég egyszerű, de igen embertpróbáló feladat. Legjobb esetben 3 nap alatt megoldható, de nem kizárt dolog, hogy akár 3 hónapig is a jég rabságában vesztegel a szerelvény. A szerencsésebbek, akik nem fagytak túl mélyen a jégbe 3 nap alatt és 300.000 Ft-nak megfelelő Rubel fejében szabadulhatnak. Csupán néhány helyi ember foglalkozik a környéken ilyesfajta mentési munkákkal, ezáltalál ember és gép hiányában is egyaránt korlátozottak lehetőségek, melynek következményeképpen nem mindig sikeres a mentés.
Maga a mentési folyamat azzal kezdődik, hogy kisebb jégdarabokat vágnak ki a jármű mellől. A kiszedett részek alatt a jég újra megdermed, így tudnak lejjebb menni, fokozatosan jégtömbről jégtömbre amíg el nem érik a kerekek mélységét. Amint sikerült körülvágni, jöhet a csörlőzés és már mehet is tovább a pórul járt sofőr.
A képsorokat áttekintve, összetehetjük két kezünket, hogy nem kényszerülünk ilyen helyzetekbe és nem kell vesztegelnünk efféle helyen, ahol az egész éves átlaghőmérséklet -10 fok körül alakul. Némely sofőr saját maga végzi a feladatot, mert nem engedheti meg magának az igen költséges mentést.
Azon járműveket melyeket nem tudtak a túl nagy fagy miatt télen kimenteni, a nyári időszakban nagyobb táblák kivágásival újra megpróbálják, ha az igény továbbra is fennáll.
Forrás: sergeydolya.livejournal.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!