Ne temesd el, ami kiváló – BMW X3 20d xDrive
Racionális, európai, logikus. Ezek a szavak jutnak először eszembe, ha a vadonatúj BMW X3 kormánya mögött ülök, és annak dízel változatát, a 197 lóerős, kétliteres motorral szerelt verziót nyüstölöm. Ha egy hazugságot elég sokszor ismételnek, sajnos mindenki elhiszi – ezt az élet minden területén tapasztalhatjuk. Így jártunk a dízelmotorral is, és ezért tart ott az európai autógyártás, ahol jelenleg. Szerencsére vannak kivételek, és szerencsére a BMW nem hajlandó felülni ennek a hullámnak.
A BMW világossá tette, hogy nem kíván egyetlen hajtáslánc irányába eltolódni. Szükség van az elektrifikációra, de azt a maga helyén kell kezelni. Éppen ezért szinte minden modellje elérhető benzines, dízel, plug-in hibrid változatban is, illetve az „i” szériával számos tisztán elektromos modell is a kínálat része. A dízel az elmúlt évtizedben boszorkányüldözés áldozata lett, miközben a hosszú távú közlekedésnek továbbra sincs jobb alternatívája. Ez a cikk nem arról szól, hogy bárkit meggyőzzek arról, hogy ne elektromos autóval induljon hosszabb útra. Tegye! De azért próbaképpen 90 km/h sebességgel haladtam az autópályán (ugye ismerős?) egy 20 kilométeres szakaszon az X3-mal, és a fogyasztás 4,8 l/100 km volt. 130 km/h tempónál 6,2 liter. Ment a klíma, szólt a zene, és teljesen mindegy, hogy tél van vagy nyár. 1000 km fölötti hatótáv, csalások és kognitív disszonancia nélküli, 5-10 percen belüli megállásokkal teljesíthető hosszas kilométerek. Erre való, erre fejlesztették, ezért volt sok évig nélkülözhetetlen társ a dízel autó, és ezért hiszem azt, hogy most is van létjogosultsága. Hálás vagyok érte, hogy tesztelhetek még ilyeneket, és azért is, hogy a BMW továbbra is fejleszti ezt a technológiát.
A negyedik generációs BMW X3 teljesen új formatervet kapott. Robusztusabb, nagyobbnak tűnik az elődeinél, és aerodinamikai szempontból is sokat fejlődött. A modellcsalád több mint 20 éves történetében mindig volt valami meghökkentő, mindig tartogatott valami meglepetést. Vagy az, hogy egyáltalán SUV kategóriában modelleket hozott ki a márka, vagy az, hogy a hátsó lámpák formáját nehezen lehetett hova tenni, vagy az, hogy az egyik és a másik generáció között alig volt látványos különbség. A minőség viszont mindig megkérdőjelezhetetlen maradt. A BMW X3 stabil alap, egy presztízsautó, amelynek státuszát soha senki nem vitatta. Az előző generáció még tisztán elektromos változatban, iX3 néven is elérhető volt, de az új modell hivatalosan 2023 közepén jelent meg.
Ahogyan az lenni szokott, a BMW-nél az új modellek bizonyos karakterjegyei összekötik a teljes palettát. A LED-es fénnyel körbevett vesék formája, a fényszórók kialakítása és az utastér elrendezése is tükrözi a márka aktuális dizájnnyelvét. Az új X3 karakteres vonalakkal határolt, kilincsek nélküli ajtókkal érkezik. Az XM és X7 modellek dizájnjára hajazó, de annál európaibb méretű SUV egyedinek számít a bakancsforma SUV-ok között. Az egyenes tetőív, a széles kerékjáratok és az egyedi hátsó ajtók mind fokozzák a különleges megjelenést. Az említett LED-es vesék pedig tovább erősítik a BMW-kre jellemző presztízst.
Az utastér még radikálisabb változást hoz az előző generációhoz képest. Az ívelt műszerfal önmagában feltűnő és látványos, de a rajta futó 9-es verziójú szoftver még nagyobb előrelépést jelent. A középkonzolon hagyománytiszteletből még ott van az iDrive tekerőgomb, de valószínűleg egyre kevesebben használják majd érdemben. Inkább egy elegáns dizájnelem, mintsem ténylegesen használt kezelőszerv. Az infotainment rendszer egy fokkal bonyolultabb, mint amit egy tárcsával lenne érdemes kezelni, így az érintőképernyős vezérlés sokkal logikusabb választás. Az viszont biztos, hogy a korábbi, különálló klímakezelő panel hiánya fájó pont – ezt a részt én is gyászolom. Ettől függetlenül az elrendezés, a szellőzők kialakítása és az ajtókba integrált, hangulatvilágítással körbefogott légbeömlők is igényesek. Egy apró baki: ha óvatlanul nyúlunk az ajtóhoz, könnyen kikapcsolhatjuk az oldalsó légáramot.
A belső anyagok szépek, modernek és kényelmesek, de a prémiumérzet terén érzek némi hiányosságot. Nem arról van szó, hogy rossz lenne az anyagminőség – mert nem az –, de amikor egy kínai prémium autó tele van valódi bőrrel, akkor egy közel 30 milliós BMW-nél sem várnék el műbőrt vagy kemény műanyag alapú kárpitot a műszerfalon. Kövezzenek meg a vegánok, de ennyi pénzért két marha bőre is beleférhetett volna az utastérbe, és túlzás ezért plusz egymillió forintot kérni. De hát ez hasonlóan „maradi” gondolat, mint az, hogy a dízelnek még van jövője. Szerencsére ez utóbbit a BMW-nél még nem írták le.
És ha már itt tartunk, essen szó a hajtásláncról is. A 197 lóerős dízelmotor 400 Nm nyomatékot ad le, és a már jól ismert mild-hibrid rendszer egy 11 lóerős villanymotorral egészíti ki, amely induláskor és gyorsításkor segít. A gyári gyorsulás 0-ról 100-ra 7,7 másodperc, ami több mint elegendő. Egy bizonyos kor után (én már itt tartok) az ember ritkábban használja versenyautónak a járművét, és emiatt felesleges a plusz lóerőkért fizetni. Az X3 teljesítménye kiváló, a fogyasztása pedig az imént leírtak alapján zseniális. A 8 fokozatú automata pedig kiválóan illeszkedik a rendszerhez.
Összességében az új X3-at egy kiváló autónak tartom. Mind megjelenésében, kényelmében, dinamikájában és funkciójában egy logikus, minőségi és remekül megtervezett, összerakott autó. Imádtam a futóművét, a csendes működését, és azt, hogy probléma nélkül, bárhová eljutunk vele. Nem azoknak való a dízel, akik 10-20 ezer kilométert mennek évente, sőt azoknak sem, akik ugyan sokat, de egyszerre kisebb távokra használnak egy autót, például azért, mert napi 40-50 kilométert ingáznak. De azoknak, akik 2-300 vagy ennél még nagyobb távolságokat tesznek meg rendszeresen, ez a legkiválóbb közlekedési eszköz. Az X3 pedig erre több, mint tökéletes.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!