Hybrid másképpen – Nissan Qashqai e-Power
A Nissan Qashqai első generációja megalapozta a crossover kategóriát. A második széria a minőségben lépett előre nagyot. A most futó harmadik generáció szintén nyomot fog hagyni a járműiparban, hiszen a hybrid hajtást értelmezi újra. Azt szoktuk mondani, hogy a plug-in hybrideket tekinthetjük a tisztán elektromos autózás előszobájának, de az e-Power, egy olyan kiskaput nyitott meg, amely után ez az állítás már nem teljesen érvényes.
Többször jár már nálunk a harmadik generációs Qashqai. Több, különböző felszereltségi szintet próbáltunk már ki és adtuk számon a tapasztalatunkat róla. Ezek az írások itt és itt érhetőek el. Ezen modellek felszereltségükben és a meghajtott kerekek számában tértek el egymástól, hiszen összkerekes és első kerék meghajtású modellekről volt szó. Az egyik közülük manuális, a másik automata váltóval rendelkezett. A motor viszont mind a két esetben ugyanaz az 1,3 literes mild-hybrid rendszerű, 158 lóerős erőforrás volt. Ha kritika érheti a Nissant a modellel kapcsolatban, akkor ez talán egyedül a szűk motorkínálat lehetne, amit el lehetne mondani. De ez sem teljesen állja meg a helyét, mert az árlista utolsó sorában megtaláljuk az e-Powert, amely erőforrást jelenleg a Qashqai továbbá az X-Trail vásárlók élvezhetnek.
A mostani tesztünkben annak jártunk utána, hogy mit is tud ez a meghajtási rendszer, miben más, mint amit eddig megszokhattunk és annak is, hogy kinek ajánljuk igazán?
Az e-Power lényege, hogy a kerekeket kizárólag a villanymotor hajtja. Felmerülhet ugyan, hogy ez az elképzelés nem egyedülálló és nem forradalmi újdonság, hiszen a range-extender meghajtási rendszer valami hasonló koncepción alapul. A lényeg pontosan ez, hasonló, de megoldásában más. Utóbbi esetben ugyanis egy elektromos járműről van szó, amely megfelelően nagy akkumulátorral rendelkezett ahhoz, hogy tisztán elektromos üzemmódban közlekedjen. Külső áramforrásról ezt a bizonyos akkumulátort tölteni kellett. A benzinmotor pedig kvázi egy biztonsági megoldás, amely arra szolgált, hogy az úgynevezett kilométer szorongást megszűntesse, hiszen, ha „minden kötél szakadt” a kis benzinmotor generátorként képes volt az akksi töltésére.
Az e-Power esetében viszont nem erről van szó és bár részmegoldásai hasonlíthatóak az iménti rövid leiratban vázolt megoldáshoz, de a technika itt más. Az e-Power ugyanis az akkumulátor méretét tekintve sokkal kisebb mérettel gazdálkodik, mindössze 1,97kW a kapacitása. Ebből is látszik, hogy a meghajtás esetében ez úgymond egy „puffer tartálynak” sokkal inkább tekinthető. Hogyan is néz tehát ki a rendszer?
A benzinmotor kizárólag az elektromos motor folyamatos energiaellátásáért felel. Egyszóval itt nem kell, nem lehet külső áramforrásról áramot felvennie az autónak. Ebből a szempontból lényegesen kényelmesebb és ilyen formában a teljes hybrid meghajtáshoz hasonlít leginkább. Ez a technikai megoldás egyáltalán nem mellékes, hiszen a plug-in hybrid vagy a teljesen elektromos járművel való közlekedés rengeteg odafigyeléssel, macerával jár. Az elektromos autóknál nem is kell magyarázni, hiszen, ha a tulajdonos nem tölti rendszeresen, nem figyel oda erre, akkor nem megy sehová. A PHEV autóknál persze nincsen ilyen probléma, hiszen benzines üzemmódban bármeddig, gond nélkül tud üzemelni, de elektromotor nélkül sem a teljesítménye nem maximális, sem a környezetvédelmi szempontjai, amelyek vélhetően motivációt jelentettek a drágább beszerzési érték esetében.
Az e-Power tehát nem jelent ilyen szempontból napi szintű gondoskodást, hiszen a háromhengeres 1,5 literes turbó benzinmotor tölti az akkumulátort egy generátoron keresztül. Ezután pedig az akkumulátor hajtja a 190 lóerős teljesítményt és 330Nm maximális nyomatékot leadni képes villanymotort.
Az E-Power rendszer természetesen arról is gondoskodik, hogy ne vesszen el fölöslegesen energia. A fékezés, lassulás során keletkező energiát visszatáplálja az akkumulátorba.
Az előzőekben röviden leírt folyamat eredménye, hogy alacsony sebességű haladás, rövidebb távok esetében tisztán elektromosan is képes működni az autó. Leginkább a városi forgalomban tapasztalhatunk ilyet, de természetesen automatikusan, a vezető külső beavatkozása nélkül vált, ki-be kapcsolva a benzinmotort.
Nagyon fontos előnyének tartom, hogy ezek a motorindítások, illetve maga a motor járása is rendkívül csendes, szinte észrevehetetlen. Ez utóbbi pedig szöges ellentétben áll a full-hybridek Atkinson-ciklusú motorjának kellemetlenül zajos működésével. Utóbbival összehasonlítva a másik fontos, lényeges különbség, a vezetési élmény. Az e-Power rendszerű meghajtás ugyanis sokkal közelebb áll az elektromos autózás vezetési élményéhez, mintsem a hybrides közlekedéshez, hiszen kizárólag elektromos motor hajtja a kerekeket.
Fontos kérdés, hogy milyen fogyasztásra számíthatunk?
Érdemes kiemelni, hogy a kis méretű akkumulátor miatt a Qashqai lényegesen könnyebb, mint a hybrid autók többsége és természetesen összehasonlíthatatlanul kevesebb, mint egy tisztán elektromos gépkocsi. A 4,4 méter hosszú crossover mindössze 1700kg-ot nyom, amely a fogyasztási adatokban gyorsan visszaköszön. Autópályán 7 -7,3, országúton 5,8 - 6,2, városban pedig 5 - 5,2 -es fogyasztással kalkulálhatunk az e-Power esetében.
A fogyasztási adatokból is látható, hogy a Nissan Qashqai e-Power ugyanarra a területre a leginkább ideális, amelyre a hybrid autókat is kitalálták. A városi közlekedés során elképesztő kedvező fogyasztási adatokat lehet vele produkálni, biztos vagyok benne, hogy nagyobb odafigyeléssel négyessel kezdődő átlagfogyasztás is elérhető. Városon kívül, nagyobb sebesség esetében viszont a háromhengeres benzines már egy átlagos hagyományos benzines erőforrás fogyasztási adatait fogja produkálni. Termesztésesen ott sem lesz kiugró eredmény, de a város-autópálya között észrevehető a különbség.
A Qashqai a városi crossover kategória alapítója. A most tesztelt erőforrás egyértelműen erre a terepre készült és itt hoz újdonságot, jobbat, valami mást. Maga a karosszéria, térkínálat, ahogyan azt a korábbi tesztek során megírtam kifejezetten jó, minőségi és méltó utódja az előző generációknak. Az e-Power pedig más hybridekhez képest csendességével, egyszerű kezelésével és dinamikájával elfogadható árazásával megfontolandó alternatíva.
@motorhang ????????Nissan Qashqai e-Power Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #nissan #nissanqashqai #nissanqashqaiepower #nissanepower #epower #newnissan #nissanqashqaiepower2023 @nissanhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Relax - Frankie Goes To Hollywood
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!