Nomen est omen – Kia Stinger 3.3 GT
Ha valakit egy sikeres és számos harcban bizonyított amerikai föld-levegő rakétáról neveznek el, annak pont így kell viselkednie. A KIA-nál viszont bizonyára csupa pacifista dolgozik, így itt csak a sebesség miatt lett a 2017-ben született gyermek neve azonos egy tömegpusztító fegyverével.
A hivatalos történet alapján a 2011-ben Frankfurtban bemutatott GT tanulmány alapján készült el a Stinger. Érdekességképpen az elmondható, hogy a Hyundai Genesis/KIA K9 szedánoknak is ez a tanulmány volt az alapja. A KIA fejlesztőközpontját már a siker elindulása előtt Európába telepítették és számos neves fejlesztőt igazoltak le a BMW-től és az Auditól. Nem hiszem, hogy bármi más kellene a fejlesztéshez, és ezt bizonyítja a Kia, mint töménytelen mennyiségű pénz és importált know-how a német márkáktól. Ez viszont csak az „unalmas” hivatalos story.
Amikor megláttam a Stingert és elkezdtem vezetni a 3.3 literes V6-os motoros csúcsváltozatot, akkor a fejemben egy másik születési koncepció jutott az eszembe. A Stinger egy amerikai izomautó és egy Porsche Panamera törvénytelen gyermeke, aki Dél-Koreában született. Valószínűleg a születési hely miatt lett kisebb, mint a szülei, de egyébként minden másban nagyon hasonlít rájuk. A jó értelemben vett nyers, brutális erő alapján ez egy muscle car, az amerikai autókhoz képest lényegesen lágyabb vonások, az 5 ajtós szedán formajegyek alapján pedig határozottan Porschés. Ami pedig különlegessé teszi, hogy az alapverzióban lévő hátsókerék hajtás, a vezetési élmény miatt pedig talán még egy kicsit BMW-s érzést is kapunk. (ezt a rokonságot, most nem firtatom) A GT-ben nem választhatunk, és kizárólag összkerékhajtást kaphatunk. De valahogy ebben a változatban is benne maradt a hátsókerék hajtás által adott vezetési élmény. Zabolátlan, brutális, leírhatatlanul izgalmas. De ne vágjunk egyből a közepébe…
Soha nem gondoltam volna, hogy a KIA ilyen autót fog alkotni. Biztos ez valami rossz beidegződés miatt lehet, mert valahogy az kódolódott belénk, hogy luxus márkák készíthetnek csak ilyen autókat. Greta Thunberg juthat az eszünkbe, ahogy felkérdezi a KIA-t: How dare you? De Dél-Koreában nem foglakoznak a tradíciókkal és felülírják azokat a szabályokat, amit megtanultunk, és igen, meg merték tenni. Az SUV mánia közepén, amikor minden négykerekűt minimum 10 cm hasmagassággal növelnek, a környezetvédelem és a downsizing idejében, amikor akár 1000cm3 motort tesznek középkategóriás autókba a KIA egy normál méretű sportszedánt készít. Felrúgja a „hagyományt, hogy 300Le fölötti, jól felszerelt autók kizárólag a leggazdagabbaknak készülhetnek, és ha nem is a tömegek számára, de emészthető árban kínálja a Stingert. Azt voltunk kénytelenek elfogadni a német autógyáraktól, hogy egy ilyen autónak az ára 20, de sokkal inkább 30 millió forint fölötti árcédulával kell, hogy rendelkezzen. A Stinger GT 18millió. Ez a pénz sem kevés első hallásra, de amit kapunk az minden más autógyárnál legalább 50%-kal több.
Az első dolog, amivel találkozunk, ha autót vezetünk, az nem a külseje, hanem a kulcsa. Amióta a legtöbb autó kulcs nélkül indul a slusszkulcsok megváltoztak. Van olyan márka, aki egy pillekönnyű műanyagot darabot ad, néhány gombbal, és van olyan, aki egy „kvarcjátékot”, ezernyi funkcióval. A Stingerhez egyik sem illik és ezt kiválóan megérezték a tervezők és talán a legdögösebb kulcsot alkották, amivel valaha találkoztam. Van súlya, bőrrel bevont tökéletes darab, aminek az élén vannak a szépen ívelt gombok. Ha van Car Key of the Year, akkor muszáj lesz nevezni ezt a kulcsot.
A légbeömlők a sárvédőn, a motorháztetőn egyediek, erőteljesek és sportosak, hűen ahhoz, amit ez az autó képvisel, de közben megvan benne miden fontos jel, hogy ez egy ízig-vérig KIA, az izmosabb fajtából.
De a sok-sok dizájn elem nem érne semmit, ha nem rejtené magában a korábban említett 370Le-s és 510Nm nyomatékot leadni képes erőforrást. Hogy mit jelent ez? Hát azt, hogyha a mód kapcsolót Sport vagy Sport+ állásba helyezzük és határozottan nyomjuk a gázpedált, akkor ki-ki vérmérséklete szerint Istent vagy egy lány könnyűvérű édesanyját kezdi emlegetni, miközben fülig ér a szája. A hanghatást itt is fokozza a hangszóró, amit fölöslegesnek tartok egy V6-os motornál, de a koreaiak ezek szerint nem akartak a véletlenre hagyatkozni. A hatalmas teljesítményt, és ez tényleg nem túlzás, hiszen ne felejtsük, hogy a bajor márka M betűt biggyeszt egy ilyen teljesítményhez, egy hosszú, nagy tömegű karosszéria rejti. 1800 kg feletti tömege és 4,8m hossza, ahol a tengelytáv 2,9m felsőkategóriás méreteket súrol. A Mercedes CLS, ami formájában „hasonló”, csak pár cm-rel nagyobb csupán. Egy ilyen méretű autóval 4,9mp alatt 100-ra gyorsulni fantasztikus élmény. Basszus, tényleg veszettül jó! Mindezt pedig egy teljesen luxus környezetben tehetjük meg. A felszereltség tartalmaz minden vezetéstámogató extrát, minden lehetséges módon állítható memóriás sportüléseket, melyek azon kívül, hogy fűthetőek, természetesen szellőztethetőek is. A belső térkialakítás nem a legmodernebb KIA belső, amit valaha láttam. Lehet a legújabb KIA modellek tették nagyon magasra a mércét. Egyáltalán semmi baj nincs vele, jó helyen van minden, pofon egyszerű a kezelhetősége, jól átlátható és a mai divatnak megfelelően a középkonzol tetején ott van az érintőképernyős „tablet”. Talán szebben is oda lehetett volna tenni, de egyrészt ott van, másrészt kit érdekel a konzol szöge, amikor egy családi méretű sportkocsi veszi körül, és ami örök fiatalságot ad számára vezetés közben. A ráncok egyedül akkor jelenek meg, ha a benzinkúthoz érkezünk. Rendben, én elhiszem, hogy a KIA laboratóriumában olyan mérnök is dolgozik, akinek a jobb lába 30cm-rel rövidebb és nem éri el a gázpedált, így valós adatokat tartalmaz a katalógus. (8,5 városon kívül és 10,6 vegyes használatban???) De én nagyon-nagyon koncentrálva és komoly erőt véve magamon, 110-es autópálya tempónál értem el, hogy 11,2 legyen a fogyasztás. De ez teljesen mazochista dolog ezzel a brutálisan erős kocsival, ami tempóra született. A katalógus szerinti végsebessége 270km/h. A lényeg, hogy normál használat mellett 15-16 liter között fog vegyes használat mellett fogyasztani a Stinger. Igen, és városban ennél is többet. Szóval nem egy spórolós autó.
Más „hibát” viszont nem találtam. Igazán sportos forma, remek utastér és kiváló nagy csomagtartó egy olyan motorral, ami ámulatba ejtő. Egyszóval tökéletes családi autó (is). Így eszembe jutott Bazsó Gábor gondolata, amikor sok évvel ezelőtt egy Subaru Impreza WRX Sti teszt után azt javasolta, hogyha az asszony nem támogatja annak az autónak a vásárlását, mint családi autó, akkor van megoldás. Váljunk el! Hát, ha akkor nem tettük meg és most hasonló problémába ütközünk, akkor nekem sincs jobb ötletem.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!