Orosz Rolls-Royce, nyomokban Porschét tartalmaz - Aurus Senat
Ez az a luxus amire már Putyin sem mondhatott nemet. Ez a modell váltotta a német S600-as Mercedest. Így az orosz elnök, újra orosz gyártmányú elnöki autóban ülhet. Plusz a tehetősebb civilek számára is megvásárolható a modell páncélozatlan polgári változata.
Első ránézésre ismerős lehet, mivel a legtöbbek számára a már címben is említett Rolls-Royce jut eszébe. A hasonló vonalakon és elemeken kívül köze nincs egymáshoz a brit és az orosz variánsnak, egyedüli közös pont a luxus. A 2020-as gyártás beindulás óta 120 darab szedánt gyártottak le, míg az éves kapacitás 5 és 10 ezer közé tehető. Ennek a modellnek piaci ára 18 millió rubeltől indul ami átszámítva valamivel több mint 70 millió forint. Viszonyításképp egy Rolls-Royce Phantom pont a duplája. Kérdés, hogy ez a nagy árkülönbség a márka kevésbé nagy múltjának, vagy a minőség alacsonyabb színvonalának tudható be? Minden estre ez egy sokkal több tényezős dolog, mint hogy ezen két tényező alapján szembe tudjuk állítani.
Öt éven át tartó fejlesztés eredménye, amit az oroszországi Központi Tudományos Automobil és Motor Fejlesztő Intézet (NAMI) végzett. A formavilágot tekintve nem nagyon lehet belekötni, mivel egy már jó bevált arcot öltött. Árazása kategóriájában elfogadhatónak mondható, bár ennyiért már akár egy Maybachot is vehetünk, aminek jóval nagyobb múltja és presztízse van. Az erőforrást tekintve egyelőre választék nincs. A NAMI megbízásából a Porsche és a Bosch mérnökei által fejlesztett 4.4 literes V8-as motort kapta. Ez egy hybrid, 598 lóerővel és 880 Nm nyomatékkal, amihez már természetesen társul összkerékhajtás is. Mint ahogy egy felső kategóriás luxusautóban ez elvárható, benzines, amit két turbó kerget, plusz egy kisebb 62 lóerős elektromotor segít indulásnál. Így 6 mp alatt képes 0-ról 100-ra gyorsítani.
A váltót az orosz KATE szállítja, ami egy 9 sebességes automata, maximum 1200 Nm-es teherbírással, így valószínűsíthető, hogy a jövőben érkező V12-es motor is szintén ezt fogja kapni. Erről a motorról elöljáróban annyit lehet tudni, hogy 6.6 literes 850 lóerő teljesítménnyel, ami egy igen durva kombinációt eredményez, mivel a Phantom V12-ese is "csupán" 563 lóerő.
Kényelemben mind a sofőrnek és utasának sincs hiánya. Az utasülések ugyanazon tulajdonságokkal bírnak mint az előd Mercedesben. Minden irányban állíthatóak, dönthetőek, hűthető és fűthető, masszás funkcióval kiegészítve. Egyetlen negatívum, hogy 3 gyermekes családoknak nem praktikus választás, mivel a középen elhelyezett hűtő és egyéb kényelmi extrák helyigénye miatt be kellett áldozni a középső ülést. A műszerfal és az infotainment rendszer teljesen digitális, de klíma és egyéb fő funkciók nyomógombbal is vezérelhetőek. A beltér dizájnt és a nyomógombokat tekintve nem mondható a legkorszerűbbnek, de ettől igazán orosz!
Az elnöki limuzin súlya több mint duplája az alap modellének a maga 6.2 tonnájával, ami a páncél és a hosszabb tengelytáv eredménye. Így a B-s jogosítvánnyal rendelkező lelkes újonc sofőrök jelentkezését sajnos el kell utasítsa az elnök. Alap követelmény a C kategóriás jogosítvány és tachográf-kártya. Viccet félre téve nem kell bele tachográf és valószínűsíthetőleg a C-s jogosítvány sem szükséges hozzá, mivel mégiscsak az elnöki autóról beszélünk.
A limuzin beltere tényleg mindenre elég, mivel majd 1 méterrel hosszabb szedánnál. Szóval ha úgy akad kedve az elnöknek, hogy teljesen kiegyenesedve (planking) szeretne utazni, és nem zavarja hogy az ülés nem állítható teljes fekvő pozícióba, akkor is elfog férni hosszában, attól eltekintve, hogy elég hülyén nézne ki a befeszült elnök.
A 2019-es Genfi Autószalon során testközelből is meglehetett nézni a szedánt, viszont az elnöki kivitelt csak üvegfal mögül lehetett pásztázni. Remélhetőleg a 2022-es kiállításon személyesen is lesz szerencsénk körbejárni az Aurus standját, és talán akkora már a V12-es motorral szerelt lesz kiállítva.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!