Orosz nehézsúlyú tűzoltóautó - KAMAZ-6560
Mint méreteiből is jól látható, ezt nem a városba tervezték, hanem olyan területekre ahol nehéz elérni a tűzfészket és összetett feladatot jelent az oltás.
Ha valaki ezt látja, akkor tudhatja, hogy ahová ez megy, ott nagy a baj. De pánikra semmi ok, mivel minden szükséges eszköz megtalálható benne, ami segíti a tűz oltását közvetett vagy akár közvetlen módon. A jármű elsődleges feladata a tűzoltók helyszínére való szállítása, a tűzoltás során igényelt vízmennyiség és nyomás biztosítása, tűzoltó és mentő felszerelések/eszközök szállítása és a kommunikáció biztosítása.
Alvázát a KAMAZ-6560 adja, a képeken is látható, hogy vélhetően a legnagyobb tengelytávot kapta. Ha a nagy ballonos kerekeit vasúti kerekekre cserélnék, elmenne akár egy mozdonynak is. A gondtalan haladást a 8x8-as hajtás és a 11,760 cm3-es V8-as dízelmotor biztosítja, amelyhez egy 16 sebességes ZF manuális váltó társul a maximális kihasználhatóság érdekében. Ez még nem Euro 6-os motor, hanem legjobb esetben is csak Euro 3-as, szóval nem kell aggódni bevetés közben az adblue miatt, megy ameddig ki nem fogy a gázolaj. Az alap 6560-as Kamaz 350 + 350 literes tankkal érkezik, amelyhez 57 literes közúti fogyasztás társul 60km/h sebességnél, úgyhogy nagyjából 1200 km-t képes megtenni egy tankolással. Abból kiindulva, hogy egy platós alap modell alig 20 tonna, és ez a tűzoltó változat 33 tonna, és a tank is változatlan, akkor is bőven elég a hatótáv, hogy lefedje szolgálati területét.
A tűzoltó felépítményét és a pótkocsit az orosz TIE Peleng tűzoltóautó gyártó készítette, akik Ivecótol kezdve az Uralig mindenféle speciális tűzoltó járművet építenek. A szerelvény elülső része felel a vízfelvételért és szállításért, ami lehet olyan helyszínen is ahol nincs kiépített tűzcsap vagy egyéb erre alkalmatos vízellátási pont. Képes akár egy folyóból vagy tóból is kellő mennyiségű vizet felvenni. Ehhez annyi szükséges, hogy maximum 1200 méteren belül legyen a vízforrás.
A vízfelvételt nagy teljesítményű búvárszivattyúk biztosítják. Egy szivattyú 170 liter vizet képes felszippantani másodpercenként amit 8 báros nyomáson fecskendez ki. A tömlő kimeneténél is még 6 báros nyomás uralkodik. Az előbb említett tömlő a DN300-as, amit mérete ellenére 5 km/h-ás sebességgel képesek lefektetni, amely gyorsnak mondható. A rendszer használat után öntisztítós. Összesen 15 ilyen nyomótömlő elemet szállít, amelyek közül 11 darab 100 méteres és 4 darab 25 méteres. Ha két szivattyút párhuzamosan üzemeltetnek akkor akár 500l liter/másodperces teljesítmény is elérhető. A pótkocsi segítségével tudnak további felszereléseket szállítani, mint például egy speciális merülő szivattyút, amellyel képesek eltávolítani a vízbe került különféle vegyi anyagok vagy olajok egy részét is.
Egy igazán sokrétű és nem csak külső megjelenésében bámulatos tűzoltóautót sikerült ezzel a járművel megalkotni, amely alkalmazkodik hazájának zord környezeti viszonyaihoz. Szerencse, hogy kis hazánkban nincs szükség ilyesféle behemetókra, bár nagyon szívesen megcsodálnánk!Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!