Orradalom, avagy 30 az új 20 – BMW 430i M Sport
Második generációjához érkezett a BMW 4 kupé, amely a hármas sorozatból vált ki és teremtett új szériát a márka palettáján. A 2020-ban megjelent modellcsalád teljesen új, a többi modelltől eltérő frontrészt kapott, de a kapcsolódás a 3-as BMW-vel továbbra is megmaradt, hiszen egyszerre mutatták be a vadonatúj M3-mal, amely a többi hármassal ellentétben ugyanezt a hűtőmaszkformát viseli.
Ha a négyes széria szóba kerül, akkor elkerülhetetlen kérdés ez a forradalmian új hűtőmaszk. Elsőre keveseknek tetszik, de úgy fog belopódzni, olyan gyorsan és észrevehetetlenül az ízlésvilágunkba, hogy észre sem fogjuk venni. Lehet ellenállni, lehet hangosan kiabálni, hogy mi ez itt egyáltalán, de pár év vagy akár hónap és annyira a környezetünk része lesz, hogy senkinek nem jut majd eszébe egyetlen kritika sem. Így szokott ez lenni mindennel, ami design és formaterv. És a BMW ezzel a rajzzal, ezzel az arculattal megint teremtett valamit, amely rá jellemző és a korábbiakhoz képest kevéssé megszokott.
Emlékezzünk csak vissza, amikor az Audi megjelent a hatalmas, króm keretes hűtőmaszkkal. Meghökkentő volt és biztos megjelentek írások, glosszák arról, hogy milyen hagyományokat pusztított el a saját történelmében a márka. Aztán szép lassan megjelent számos más autógyártó szintén hatalmas fekete rácsokkal az autó orrán. Lehet a befoglaló forma más lett, de az irányvonal azonos, mint az eredeti Audi volt.
Ilyenek ezek a designerek, ipari formatervezők. Előttünk járnak évekkel, alakítják az ízlésünket, a világról, a szépségről alkotott képünket. Ha nem így lenne, még most is a Ford T modellre hasonlítanának az utakon közlekedő járművek. De van egy út, amely a szekértől vezetett és ennek a mentén haladunk előre és élünk meg olyan autócsodákat, amelyeket 20-30 éve még csak sci-fi filmeken mertek megjeleníteni.
Éppen ezért én kifejezetten örülök ennek a meghökkentő kialakításnak, mert egy újabb mérföldkövet látok benne. Azt gondolom, hogy néhány év elteltével meg fognak jelenni hasonló formavilággal rendelkező frontrészek más márkák esetében is. De az első, az eredeti, a BMW-é lesz ebben az esetben, az lesz a mérce, ahhoz fogjuk hasonlítani a többieket.
A 430i-vel töltött pár nap után egyébként már szeretem ezt az orrot (is). Lehet persze azért, mert az egész autót szeretem és így egybekötöm a teljes képet, de már nem hökkent meg, mint azt az elején tette.
Próbálkozhat bárki hibákat felsorolni egyébként a 4-es formatervében, de valószínűleg nem fog találni. Az egész kupé a fantasztikus áramvonalával, a lökhárítókon lévő éles törésekkel, tökéletes. A mostani SUV láz közepette csodás élmény egy olyan autót látni és vezetni, amelyik nem az út fölött, hanem az úton van. A széles kerékjáratok és a befoglaló vonalvezetés nem csak látványra, hanem valós érzésben is ráülteti, mondhatni rávarrja a négyest az útra. Elképesztő stabil, feszes, de egyben még komfortosnak mondható a futóműve. Talán az egyik legjobb futómű, amit valaha sportos, vagy sportautóban éreztem, ugyanis valószínűleg a hétköznapi vezetést vették alapul, amikor behangolták. Nem üti szét a hátunkat amikor áthaladunk egy fekvőrendőrön, de nem sodródik egyáltalán, ha maximális dinamizmussal haladunk át körforgalomban, vagy éppen élmény vezetünk egy szerpentines útszakaszon.
Az összeszerelési minőségben számomra a BMW lett az etalon, amióta ezt az autót próbáltuk. Az nem kérdés a bajor márka esetében, hogy csupa prémium minőségű anyagot és hangulatot kapunk, legyen szó bármelyik szériáról, modellről. A 430i viszont olyan tökéletesen van összerakva, hogy a benne ülő sofőrnek a haladási sebességről csupán két ponton lehet visszajelzése. Az egyik természetesen a kilométeróra. Tesztautónk esetében ezt két helyen jelenik meg, ugyanis a head-up display is mutatja ezt az értéket. A másik pedig a forgalomban résztvevőhöz képest a sebesség arány. Azt akarom ezzel mondani, hogy véletlenül se hagyatkozzon senki arra, hogy érzi az autóban a sebességet. Nem fogja! Se szélzaj, semmiféle recsegés, ropogás, motorhang, semmi. Ez az autó mindenféle sebességen siklik az úton. Ez pedig drága játék lehet Németországon kívül.
Ha viszont a motornál és a jelölésnél tartunk, azért muszáj kimondanom, hogy csalódást jelent, hogy manapság a 430i-ből a 30 nem egy 3 literes sor hatost jelöl, hanem csupán egy kétliterest, és négyhengerest. A teljesítmény egyáltalán nem kevés, 258 Le-t tud és 400Nm nyomatékot a turbóval felfegyverkezett soros blokk. Gyári értékek alapján ez 5,8mp alatti sprintet jelent 100-ra, ami több mint elegendő, viszont a dübörgés biztosan elmarad és a 30 immáron egy kóddá zsugorodik össze és nem egy gyorsan visszafejthető jelölés.
Előny persze a fogyasztás, amely felfoghatatlanul alacsonyabb, mint ami egy ilyen sport, vagy mondjuk azt nagyon sportos kupétól várható lenne. Tesztünk alatt valamivel 10 liter alatti átlagot mértünk vegyes használat mellett. Ezt az értéket jócskán visszább lehet tornázni, ha valaki túl van azon, hogy folyton gyorsulgat és sport módban tartja a vezetésprofilt. Nekem erre az egy hét kevés volt.
Hogy valós hétköznapi használatra alkalmas a négyes, arra jó bizonyíték a csomagtartó. Kényelmes, tágas és 440 literes alaphelyzetben is. Tele kis zsebekkel, rögzítőkkel és természetesen a hátsó ülés lehajtásának képességével.
Azt hiszem a négyes BMW mérföldkő formai szempontból és stabil bástya azok számára, akik a vezetést, mint élményt kezelik és ezt a hétköznapokban folyamatosan meg szeretnék élni. Gyönyörű műalkotás a BMW-től. Örök hála érte.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!