Országúti cirkáló – KIA Sorento 200CRDI
A mai tesztünk szó szerint a múltba repít vissza. Igaz nem a nagyon távoliba, csak ide a közelmúltba, de 2 év manapság történelminek tekinthető az autóiparban. Tehát, ha úgy tetszik, kerestünk egy még árlistán található dinoszauruszt a szó szoros és távoli értelmében. A teszttel pedig bizonyítani szerettük volna, hogy ezeknek a lényeknek a kora még nem járt le, csak a marketingjük lett sokkal gyengébb.
A KIA háromféle meghajtással kínálja a 2020-ban megjelent negyedik generációs Sorentot, amely egyébként jövő évben modellfrissítést fog kapni. De Mi türelmetlenek voltunk és a már korábban tesztelt hybrid (a teszt itt olvasható róla) és a plug-in hybrid (a teszt itt olvasható róla) változat mellett ki szerettük volna próbálni a dízelt is, mert hogy, hogy nem ez kimaradt a bemutatót követően 2021-ben. A panaszunkat szó szerint vette a KIA importőr, vagy csak egyszerűen vicces kedvében volt, így kaptunk egy 2021-es évjáratú dízel Sorentot.
Őszintén szólva ez így dupla öröm volt a számunkra, mert autós újságíróként javarészt új autókat tesztelünk. A mostani jármű pedig nem csak azt volt képest bemutatni, hogy milyen menetteljesítményre képes a dízel erőforrással a nálunk kapható legnagyobb, 4,8 méter hosszú SUV, hanem azt is, hogy 84 ezer kilométer megtétele után van-e rajta bármi, amely esztétikailag, műszakilag csorbítja a fényét.
Hiszem azt, hogy az alternatív erőforrások megjelenése arra kényszerít mindenkit, hogy mindenki tudatosabb legyen abban a tekintetben is, hogy a saját autóhasználati szokásait ismerve, a megfelelő motortípust válassza. Rengetegszer jelenik meg például kommentben, amikor egy elektromos autót tesztelünk, hogy ezzel nem lehet kényelmesen megtenni a Nagykanizsa-Kisvárda távolságot egy nap alatt kétszer, így ameddig ez nincsen megoldva, ilyen autó nem kell a kedves kommentelőnek. És ha belegondolunk, teljesen igaza van. Aki ilyen távolságokat tesz meg rendszeresen, annak nem jó választás az elektromos autó, de még a hybrid vagy a PHEV sem. Ha rendszeresen ennyit utazik valaki, akkor a dízel a megoldás.
Így fogtuk magunkat és meg nem álltunk addig, ameddig 6-700 kilométert meg nem tettünk a hazai autópályákon, autóutakon a Sorentoval.
Nagyon érdekes tapasztalat újra elővenni egy 2-3 éves modellt. A bevezetőben említett változások valóban drasztikusak manapság, így gyakran az, ami modernek érződik, pár év elteltével már teljesen átlagosnak hat, hiszen minden márka kihozza ugyanazt az újítást. A KIA Sorento annyira előremutató volt 2021-ben, hogy rá az előző állítás még nem igaz. Dupla digitális kijelzője, amelyből természetesen a középső felület érintőképernyő, még most is a legkorszerűbbnek számít. Az a fajta kényelem, fejlett biztonsági, kényelmi extrafelszereltség arzenál pedig egyetlen pontjában sem tekinthető elmaradottnak, sőt most is az élvonalban van.
A külsejéről mindenképpen érdemes kiemelni azt a sportos, de egyben erőteljes megjelenést, amelyet a magas frontrész, a fekete jellegzetes hűtőmaszk és a háromosztatú fényszóró ad az autónak. Jól illik a képbe a nappali menetfény formája, amely alulról keretet ad a lámpatestnek. A már említett 4,8 méteres hossza mellett szélessége és magassága is figyelemre méltóvá teszi. Előbbi 1,9 méter, utóbbi 1,7 méter. Ehhez kapcsolódik, egy a dízelek esetén még nagyobb csomagtér (az akkumulátor nem foglal el plusz helyet, mint a hybridekben), amely alaphelyzetben 910 literes, ledöntött hátsó ülésekkel pedig több, mint 2 köbméter. Nem csak nagy, de jól is variálható a csomagtér azáltal, hogy több szintűen el van osztva, kisebb rekeszekkel ki van egészítve.
Az autó hátsó lámpái azok, amelyek továbbra is kicsit kilógnak az európai ízlésvilágból. Erről mindenképpen inkább amerikai autó jut az eszembe.
Ez a fajta érzés, hogy nem kifejezetten európai piacra szánták/szánják a Sorentot, a belső térben is érezhető. A középkonzoli kijelző alatti elrendezés, szín, forma és anyagválasztás erre utal. Ez egyáltalán nem degradálása a Sorentonak, hiszen kifejezetten funkcionális, jól kezelhető és logikus felépítésű kezelőfelületekről van szó. Jó, hogy a légbeömlő nyílások alsó és felső része külön állítható. Manapság pedig hurrá élményt ad, hogy a klíma vezérlés külön panelen és kezelőkkel történik.
A Sortento üléspozíciója, vezethetősége kimondottan a lejobbak közé tartozik. Nagyon kényelmes az elől-hátul fűthető, elől szellőztethető bőr ülés. Nagyon könnyen, rengeteg szögben állítható. A kezelhetősége az infotainement rendszernek továbbra is a legjobbak közül való. Stabil, gyors és a funkciók használata gyorsan elsajátítható rajta.
A futómű kellemes, inkább puha, mint kemény, de nagyon jól illik az autó karakteréhez. A négykerék meghajtás pedig amúgy is gondoskodik a menetbiztonságról.
A végére hagytam a dízelmotort. A 2,2 literes 201 lóerős erőforrás 450Nm nyomatékot képes leadni. A rendszerhez egy 8 sebességes DCT automata kapcsolódik. Ez utóbbi hiba nélküli és szinte észrevétlenül pakolja át a menetfokozatokat. Remek társa a motornak. Főleg a nyomaték miatt, de jó autózási, gyorsulási élményt ad a dízel Sorento. Fogyasztása az autópályán 7,5 liter körül alakult. Kicsit kevesebb lelkesedés esetén, amit a pedálokra fejtettünk ki, egészen biztos, hogy elérhető a 7,2-7,3-as fogyasztás autópálya tempó esetén. Autóúton 6,8 liter körül alakult a fogyasztás. Amire nem való ez a változat, az a városi közlekedés. Egyrészt ugye nem is annyira környezetbarát, de legalább simán benyeli a 10-11 litert a városban. Érdemes tehát kiszámolni, hiszen bizonyos megtett kilométer után megéri a dízel változatot választani.
Annyi viszont egyértelműen látszik, hogy a fejekben, amelynek valószínűleg oka a céges flottavásárlások, a KIA, mint márka, teljesen egy szinten van a német márkákkal. A kínai autók megérkezése óta, amely szintén az elmúlt két év változása, valahogyan a KIA/Hyundai egy lépcsőfokkal feljebb került márkapresztízsben. Itt jegyzem meg, hogy mindez okkal történt, hiszen sem minőségben, sem pedig árban nincsen szégyellni valója a KIA-nak. Bár 80 ezer fölötti kilométer volt a gépkocsiban, nem csörgött, zörgött sehol az utastér. Nem voltak használatból eredő kopások sehol a gépkocsin. A most tesztelt modell ára 20,2 millió forint, de dízel modell már 16,7 milliótól elérhető.
Összeségében egy remek autót ismertünk meg a dízel Sorento személyében. Hihetetlen kényelmes, funkcionális utazóautó, amely árában továbbra is versenyképes. Formája pedig még a modellfrissítés előtti változat esetében is modernnek hat. Élmény vele a közlekedés.
@motorhang ????????KIA Sorento 200CRDI Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #kia #kiasorento #kiasorentodiesel #kiasorentocrdi #kiasorentoawd #sorento #sorentodiesel @kiahungary @motorhanghu #motorhang #motorhanghu #kiasuv #suv ♬ Block Rockin' Beats - The Chemical Brothers
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!