Páratlan Páros – V10
Olyan ez, mint Gombóc Artúrnak a csokoládé, lehet az dízel vagy benzines, szívó vagy feltöltős, teherautó vagy személyautó. Mindegy, mert mind szeretjük, és ha lehetne, mind kellene.
Az első személyautóban is használatos V10-es motort a Dodge tudhatta magáénak. Az első motor 1992-ben mutatkozott be, ami lényegében véve egy V8-as Magnum motor volt, plusz két hengerrel, és hosszabb lökettérfogattal megtoldva. Ez a 8 literes motor később 8.3 majd 8.4 literre hízott, ami visszaköszönt a Dodge Ram-ban, kétkerekűekben és még egy Alfa Romeoban is. Az Egyesült Államoknál maradva érdemes megemlíteni, hogy a Fordnak és a Chyslernek is megvolt a V10-es motorja.
(Dodge Tomahawk)
A V10-es motorral gyártott járművek listája nem túl hosszú, de annál velősebb. A tanktól kezdve a Forma 1-es autókig, szinte minden kategóriában jelen volt, van és remélhetőleg még lesz is. Kezdeném is az előbbivel, mely egy Leopard 1-es tank. Ebben a történelmi darabban jelent meg először tömeggyártásban a V10-es motor, mely természetes dízel üzemű volt, 37.4 literes lökettérfogattal. Érdekesség, hogy Németországon kívül további 13 ország zászlaja alatt teljesítettek szolgálatot és nem mellesleg a Porsche volt a dizájnere.
(Leopard 1A4)
Ezt megelőzően, legelőször a történelem során 1936-ban próbálkoztak a V10-es motorral a vasútiparban. A Busch-Sulzer vállalat ICRR 9201 típusú prototípus mozdony kapta meg ezt a különleges dízelmotort, amiből csupán 3 darab készült.
(Busch-Sulzer ICRR 9201)
Teherautó nyomvonalon a Mercedes és a Tatra ékeskedett, de a Tatra-t emelném ki, mivel a 815-ös modellt 1983-tól mind a mai napig gyártják és még mindig kérhető V10-es motorral. Léghűtéses 15.8 literes turbófeltöltéses gázolajfaló, ami garantált mosolyt csal a szakavatottak arcára. Máig megtalálható jó pár darab a régebbiekből Magyarországon, habár nem ajánlott ezzel kezdeni egy fuvarozó vállalkozást, mivel a kilométerdíj nem fedezné a kiadásokat.
(Tatra 815 V10)
A Forma 1-ben 17 éven át düböröghettek a V10-esek, amit mára sajnos V6-ra cseréltek. Viszont, ha valaki szeretne V10-et versenypályán hallani, szerencsére van még rá lehetősége, mivel a GT széria Európa kupáin vagy éppen a Blancpain GT-n még mindig mennek. Audi R8, Lexus LFA vagy valamelyik Lamborghini garantálja a jókedvet.
Áttérve a legtöbb olvasóhoz valamivel közelebb álló kategóriához, a személyautóhoz. Nézzük előbb a szupersportautó kategóriát! A már említett Audi R8 5.2 literes motorral és több különféle kiadásban jelent meg. Szerencsére még kapható, annak ellenére, hogy 2017-ben a gyártás leállításán gondolkozott a gyártó.
A Lamborghini vonalán mechanikailag a motor ugyanaz mint az R8-ban, viszont 5 literes változata is elérhető. A koncepció autókon felül a Gallardót és Huracánt is ez hajtja. Mivel a Gallardo már leköszönt, így ha új autóra vágyunk akkor a Huracánt kell keressük, amiből a legerősebb utcai változat 640 lóerő leadására képes.
Porsche Carrera GT, ha ez az autó kerül szóba, akkor sokak számára a Halálos Iramban néhai sztárja Paul Walker jut eszébe. 2013-ban történt a tragédia, amikor a V10-es fenevad életét vette. Ez a legnagyobb lökettérfogatú európai V10-es 5.7 liter és valamivel több, mint 600 lóerő.
Japán vonalon a Honda és a Lexus mutathat fel V10-es motort, ám a Hondának nem volt sajnos V10-es utcai autója. Egy Honda NSX V10-el elég beteg kombináció lett volna, annak ellenére hogy magában is egy legendás autóról beszélünk. A Lexus LFA kapta meg a csúcs motort, mely 4.8 liter szívó és több mint 550 lóerőt tol az aszfaltra. Mindösszesen 500 darab került legyártásra. Sajnos az eladások nem mentek úgy, ahogyan azt elvárták így még mindig lehet újat vásárolni, annak ellenére, hogy 2012-ben gyártották utoljára.
Szeretném külön választani az utolsó előtti két alanyt, mivel ez szerencsére még ez az árkategória amely egy földi halandó számára is elérhető. Az már egy másik kérdés, hogy egyáltalán reális döntés-e egy ilyen autó megvásárlása a fenntartási költségek tekintetében. Audi S6 és RS6 V10-ből valamivel nagyobb a kínálat mint a BMW M5-ből. Az S6 az 5.2 literes FSI motort kapta, míg az erősebb RS6 az 5 literes biturbós TFSI-t.
A BMW M5 E60 szintén 5 literes motorral jött le a gyártósorról mint az RS6, viszont ő nem kapott turbó feltöltést. Szívó létére, nem szégyenkezhet, mivel kereken 500 lóerejével nagyjából 80 lóerővel maradt le a nagy vetélytárstól. Ezt a motort itt is megkapta a nagyobb testvér, az M6, de igazán az M5 karosszériájában vált ikonikussá.
Plusz egy, a legolcsóbb V10. Ha félünk a túlzottan nagy fogyasztástól, akkor jó választás lehet VW egyik V10-es dízelje. A Phaeton és a Touareg kapta ezt a motort, 4.9 és 5 literes lökettérfogattal plusz ikerturbóval aminek köszönhetően 750 és 850 Nm összteljesítménnyel bír. A Magyarországi kínálat 1 millió forinttól indul és 3 millió forint körül tetőzik.
Érdekeség, hogy a konszern V10-es dízel motorja bekerült egy versenyautóba is, az Audi R15 TDI-be. 900 kg, 5.5 liter, 600 ló és több mint 1000 Nm nyomaték. Egy igazi különc a maga kategóriájában.
A cikkben felsoroltakból kihívás lenne egyet kiemelni, mivel mindenkinek megvan a maga személyes kedvence, de nem lehet elmenni mellette hogy a német konszern viszi a prímet, ha a kínálatot nézzük. Lezárásként a szöveg helyett jöjjön a hidegrázós hangorgia.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!