Párhuzamok – Mazda CX30 Skyactive X 100th Anniversary
Amikor a japán Jujiro Matsuda 1920 január végén megalapította dugógyárát, vélhetően nem volt tudomása arról, hogy a bolygó egy távoli pontján, Trianonban az első világháború győztes hatalmai éppen megkezdték a tárgyalást Magyarország térdre kényszerítéséről. Mr. Matsuda a dugógyár születésnapi tortáján 13 szál gyertyát fújt el éppen, miközben a világ ezen fertályán Adolf Hitler ünnepelte kancellári kinevezését. 25 gyertya volt már a céges szülinapi tortán, amikor Hitler csapatainak kapitulációjával véget ért a második világháború, hogy ezzel minden figyelem a Pacifik háborúra és a japánok legyőzésére összpontosulhasson épp Matsuda feje felett, épp az ő városában, Hiroshimában.
A dugógyáros 30 gyertyás tortával ünnepelve jelentette be, hogy négykerekű jármű tervezésébe kezd. Matsuda úr, egy atomtámadás túlélője sajnos nem élhette meg a 40 gyertyás vállalati bulit, melyen bemutatták az első, immár Mazda néven futó személyautót, a tüneményes kis piros-fehér kétajtóst, az R360 Coupé-t. A Mazda élete nem volt kíméletes, világégések és válságok sújtották, házasságra lépett a Forddal, aminek sok sikeres év után válás lett a vége, de a küzdőszellem és az alkotási vágy a nehézségek ellenére is a világ élvonalába segítették.
2020-ban, születésének 100. évfordulóján a Mazda egy jubileumi kiadású, limitált szériás sorozattal emlékszik meg szülőatyjáról és a kezdetekről. Egy ilyen különleges, 100. jubileumi CX-30-as Mazdát teszteltünk. Bár kívülről csak az autó oldalán egy kis plakett és a felniken egy-egy csinos kis embléma jelzi a különleges apropót, az autó belseje büszkén vállalja egyediségét. A jeles alkalomhoz vörös szőnyeg dukál, mely jól harmonizál a lenyűgöző Burgundi vörös bőr, díszöltéses üléskárpittal és a fekete kiegészítőkkel. A fejtámlákban nyomott embléma viseli a 100. évforduló emlékét. Az R360-as fehér-vörös kombinációjához hű design a könyöklőkön köszön vissza mind az ajtóban, mind a középkonzolon. Ünneplőbe öltözött, magával ragadó elegancia. Kellemes tapintású anyagok, díszes megjelenés, stílusos kombináció a teljes műszerfalon. Izgalmas a belső vonalvezetés, amely az ajtókon folytatódva harmonikus környezettel örvendezteti meg a sofőrt és utasait egyaránt. Szintén az R360-as kupét idézi a csodásan csillogó, gyöngyházfehér karosszéria.
Az ünnepi eleganciát tovább emeli, hogy a napfénytető révén nappal fényárban úszik az utastér, éjjel lesüt ránk a hold és a csillagok. Nem várt romantika egy városi terepjárótól.
Általában azért jó Mazdát vezetni, mert az ember fontosnak érzi magát. Mi más érzetet kelthetne a kiemelkedően harmonikus és kifejezetten szép formatervezés, a számtalan kényelmi funkció, a jó útfekvés, a könnyed vezetés és az erős motor kombinációja. A Mazda veszi a fáradtságot, hogy számtalan funkciót újra és újra átgondoljon, újdonságaival az autó tulajdonosa és utasai kedvében járjon. A jubileumi kiadás pláne nem fukarkodik a szeretnivaló részletekben, mint a variálható csomagtér, elektromos csomagtér ajtó, tükrök és ülések, Bose hangtechnika, a kijelző menő, tekerőgombos vezérlése, a stílusos műszerfal órák és színek, de ide sorolhatjuk a külső megjelenés elemeit, a lámpákat, a hűtőrácsot, a selyemfényű krómozást.
Persze ezen az autón is lehetne kivetnivalót találni, de be kell látnunk, hogy minden viszonylagos és részben ízlés dolga. Biztosan van, akinek tetszik a kerékdob ívét követő, a kelleténél szélesebbre és a kívántnál ormótlanabbra sikeredett fekete műanyag ív, mely a küszöbök vonalában is folytatódik, de legalább robosztusabbá, SUV-sabbá teszi az egyébként inkább úrias külsőt. A hátsó üléseken csak kicsi embereket, például kisgyerekeket ajánlott bevállalni, abból is maximum kettőt, cserébe itt ülésfűtés, valamint egy szép és praktikus elrendezésű könyöklő kényezteti az utasokat töltőkkel és tároló funkcióval. A csomagtér, ha nem is mindent, de azért sok mindent befogad, cserébe az autó elég kompakt méretű a könnyebb városi közlekedés szolgálatában.
Az autó extra erős motorja ellenére emelkedőnek nem igazán képes gyorsulni, keményen visszaváltva pedig nagyon kiabál. Ellenben a fogyasztás így kedvező, és ugyebár meg kell felelni a szigorú káros anyag kibocsátási feltételeknek is, azaz teszünk valamit a bolygóért és gyermekeinkért. Apropó jövő, visszasírjuk mi még hamarosan a jó kis motorhangot gyermekeink elektromos járgányaiban, melyek ijesztően észrevétlenül suhannak majd akár már nem is az utakat, de leginkább az étert szelve keresztül-kasul. „Bezzeg azok a régi szép idők, amikor még mi magunk vezettük az autóinkat és amikor még felbőgött a motor, az volt az igazi őserő, azok rendes autók voltak, nem úgy, mint ezek a susogó hiper-vackok…”
Valamit valamiért. Egy szép és kellemes autót a – nem kevés - pénzünkért. Ez a Mazda CX-30 100. jumibeum edition. Mr. Matsuda méltán lehetne büszke az örökségére, ha a 100 gyertyás szülinapi tortához ezt az autót mutatná be neki a fejlesztő csapata. Szép munka, Mazda, boldog születésnapot, éljetek sokáig, fületek érjen bokáig!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!