Peugeot e-Expert Hydrogen: ugrás a jövőbe
Rövid és hosszú távú szállítási feladatokra egyaránt optimális, fenntartható és környezetbarát mobilitási megoldást dolgozott ki a Peugeot és a Stellantis. A Peugeot e-Expert Hydrogen modell kompromisszumok nélkül használható már most, praktikuma pedig évről évre nőni fog
A választás ereje, avagy a választható erő: a Peugeot új hajtáslánc-politikáját kísérő jelmondat, a ’Power of Choice’ nem véletlenül kétértelmű. Azzal, hogy más gyártóktól eltérően nem különíti el egymástól a hagyományos és alternatív hajtású modelleket, hanem egyazon típuscsaládokon belül kínál benzin és dízelmotort, tölthető (plug-in) hibrid és tisztán elektromos hajtásláncot, leegyszerűsíti a választást, kiküszöböli a kompromisszumokat, csökkenti a költségeket és fokozza termékeinek használati értékét.
Ismét bebizonyosodott, hogy ez az integrált technológiai szemlélet a helyes megközelítés: az eleve univerzálisra tervezett architektúra tette ugyanis lehetővé most, hogy a Peugeot a világon az elsők között szériaérett hidrogén üzemanyagcellás könnyű haszonjárművet mutasson be, méghozzá egyedülálló, hibrid konfigurációban.
A Peugeot e-Expert Hydrogen a márka összes elektromos kompetenciáját alkalmazza: a tisztán elektromos hajtásra optimalizált e-Expert helykihasználását, az EMP2 platformhoz kifejlesztett plug-in hibrid rendszer rugalmasságát, valamint ezekkel maximálisan összehangolva azt a hidrogén üzemanyagcellás technológiát, amelyet a Peugeot és társvállalatai a Stellantis égisze alatt fejlesztettek ki, kiaknázva a méretgazdaságosságban rejlő lehetőségeket.
A műszaki és gazdasági szakemberek hosszú évek óta elmélkednek azon, hogy mi a jövő optimális hajtási módozata. A használat közbeni emissziómentesség ma már nem kérdés: ez az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás megoldásokkal is megvalósítható. Sokak szerint ugyanakkor az előbbi rendszerek rövid és közepes távolságokon jelentenek jó megoldást, míg az utóbbi inkább a közepes és hosszú távú közlekedésben nyerhetnek létjogosultságot.
Ahhoz ugyanis, hogy egy elektromos jármű hatótávolságát növeljük, nagyobb kapacitású akkumulátort és/vagy nagyobb teljesítményű töltési rendszert kell alkalmazni. Az utóbbi rendszeres használata hátrányosan érinti az akkumulátorok élettartamát, az előbbi opció pedig jelentős extra tömeget jelent, ami megnöveli az energiafogyasztást.
A hidrogén optimálisan elhelyezhető és tárolható, 100 kilométerre elengedő nagyságrendileg egy-másfél kilogrammnyi belőle, a kiürült tartályok újratöltése pedig perceket, nem félórákat vesz igénybe. Hátránya, hogy jelenleg rendkívül foghíjas a töltőpontok hálózata: Európában a naprakész adatok szerint 145 állomáson tankolhatunk hidrogént – igaz, mivel a hidrogén ökoszisztéma minden szereplője létkérdésnek tekinti a hálózat bővítését, jóformán hétről hétre nyílnak meg új H2-kutak.
Amint a hidrogén töltőhálózat egyre sűrűbb, az akkumulátorok pedig egyre könnyebbek és egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, talán úgy mosódik majd el a határvonal a két technológia között. A Peugeot azonban úgy tervezte meg az e-Expert Hydrogen hajtásláncát, hogy az már most is kiválóan használható legyen, a jövőben pedig még rugalmasabban lehessen üzemeltetni azt.
A mérnökök egy speciális plug-in hibrid hajtásláncot építettek, amelyben csupán egyetlen erőforrás – egy 100 kW teljesítményű villanymotor – dolgozik, ám azt két forrásból táplálja a rendszer. A belső égésű motor helyét a hidrogén üzemanyagcella foglalja el – szó szerint, hiszen a cella és kiegészítő rendszerei mind a motortérben találhatók –, míg a 10,5 kWh kapacitású, 90 kW teljesítményű lítium-ion akkumulátor (amelyet az üléspad alatt helyeztek el) egy 11 kW-os fedélzeti töltőn keresztül külső forrásból, illetve fékenergia-visszanyeréssel tölthető.
A három darab nagynyomású (700 bar) hidrogén tartály pontosan kitölti a padló alatt azt a helyet, amelyet a tisztán elektromos e-Expert modell esetében az akkumulátorcsomag elhelyezésére alakítottak ki a tervezők. A konfiguráció nagy előnye, hogy egyetlen centimétert sem rabol el a raktérből, sem az utasfülkéből. A raktérkapacitás megegyezik a dízelmotoros változatokéval; a legnagyobb terhelhetőség 1100 kg, a maximális vontatható tömeg pedig 1000 kg, összhangban az akkumulátoros elektromos modellekével – azaz a szállítási kapacitás szempontjából nem jelent kompromisszumot a megoldás, igazolva a Power of Choice filozófia helyességét.
A hajtáslánc átgondolt munkamegosztásban dolgozik. Elinduláskor, valamint kis sebességű haladáskor csak a lítium-ion akkumulátorcsomag táplálja a villanymotort. Gyorsabb, állandó haladás esetén kisebb motorteljesítményre van szükség; ilyenkor az üzemanyagcella látja el energiával a hajtásláncot. Emelkedőn vagy gyorsításkor mindkét forrásból kap áramot a motor, lassításkor, fékezéskor vagy lejtőn pedig a villanymotor visszatáplálja a visszanyert mozgási energiát az akkumulátorba. A fedélzeten tárolt összesen 4,4 kg hidrogén több mint 350 kilométer megtételére elegendő, míg a lítium-ion akkumulátorral további 50 kilométert tehetünk meg.
A villanymotor legnagyobb teljesítménye 100 kW, ugyanakkor a vezető két másik üzemmódot is választhat: takarékos üzemben a vezérlés 60 kW-ra mérsékli a csúcsteljesítményt, míg a teljesítmény és az energiafelhasználás közötti arany középutat jelentő, köztes fokozatban 80 kW-tal gazdálkodhat a vezető.
Az egyszerűség kedvéért a Peugeot egyetlen felszereltséggel kínálja az e-Expert Hydrogen modellt, amely így két különálló ülést, két tolóajtót, 17 colos keréktárcsákat, elektromos rögzítőféket, klímaberendezést, 180 fokos látómezejű tolatókamerát, valamint 7 colos érintőképernyővel szerelt, online kapcsolódási szolgáltatásokat is kínáló infotainment rendszert tartalmaz.
Az utcán nem csak arról lehet megismerni az e-Expert Hydrogen modellt, hogy tiszta víz csepeg belőle (a hidrogén a légköri oxigénnel reakcióra lép, amely elektromos energiát állít elő, mellékterméke a víz), hanem 40 mm-rel emelt futóműve, egyedi feliratozásai, a mindkét első kerékdobon található töltőaljzatok (jobbra az elektromos, balra a hidrogén) és a speciális hűtőmaszk is segít megkülönböztetni modelltársaitól.
Az új Peugeot e-Expert Hydrogen forgalmazása az év végén veszi kezdetét Franciaországban és Németországban. Gyártani is ebben a két országban fogják a modellt: a komplett autó Valenciennes-ben készül, majd átszállítják Rüsselsheimbe, ahol megkapja a hidrogén üzemanyagcellát.
Peugeot e-Expert Hydrogen technikai adatok
Normál változat |
Hosszú változat |
|
Villanymotor |
állandó mágneses szinkronmotor |
állandó mágneses szinkronmotor |
Max. teljesítmény (kW(LE)/perc) |
100 (136)/3673-10000 |
100 (136)/3673-10000 |
Max. forgatónyomaték (Nm) |
260 |
260 |
Abroncsméret |
215/60 R17 |
215/60 R17 |
Li-Ion akkumulátor kapacitása/teljesítménye (kWh/kW) |
10,5/90 |
10,5/90 |
Hatótávolság, elektromos (km, WLTP) |
50 |
50 |
Fedélzeti háromfázisú töltő (kW) |
11 |
11 |
Töltési idő 0-100% |
1 óra (fali töltőbox, 32A) 3 óra (230V aljzat, 16A) 6 óra (230V aljzat, 8A) |
1 óra (fali töltőbox, 32A) 3 óra (230V aljzat, 16A) 6 óra (230V aljzat, 8A) |
Üzemanyagcella technológia |
protoncsere-membrán |
protoncsere-membrán |
Max. teljesítmény (kW) |
45 |
45 |
H2-tartály kapacitása (kg) |
4,4 |
4,4 |
H2-tartály nyomása (bar) |
700 |
700 |
Végsebesség (km/óra) |
130 |
130 |
0-100 km/óra gyorsulás (mp) |
15 |
15 |
Hatótávolság, kombinált (km) |
>400 |
>400 |
Teljes hosszúság (mm) |
4959 5,306 |
5306 |
Teljes szélesség (mm) kilincsekig/behajtott tükrökkel/kihajtott tükrökkel |
1920 / 2010 / 2204 |
1920 / 2010 / 2204 |
Teljes magasság (normál terhelés) (mm) |
1965 |
1975 |
Tengelytáv (mm) |
3275 |
3275 |
Túlnyúlás elöl/hátul (mm) |
881/803 |
881/1153 |
Nyomtáv elöl/hátul |
1627/1600 |
1627/1600 |
Raktér max. padlóhossz (mm) |
2512 |
2862 |
Max. szélesség kerékdobok között (mm) |
1258 |
1258 |
Raktér max. szélesség (mm) |
1628 |
1628 |
Raktér max. magasság (mm) |
1397 |
1397 |
Hasznos raktér-kapacitás (m3) |
5,3 |
6,1 |
Euro-raklapok száma |
3 |
3 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) |
3100 |
3100 |
Min. menetkész tömeg (kg) |
1952 |
1975 |
Hasznos terhelhetőség (kg) |
1100 |
1000 |
Fékezett utánfutó max. megengedett legnagyobb tömege (kg) |
1000 |
1000 |
Fordulókör, padkák között (m) |
12,4 |
12,4 |
Fordulókör, falak között (m) |
12,9 |
12,9 |
ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!