Az elektromos családi – Peugeot eRifter
Az SUV/crossover előretörésével és népszerűvé válásával egyes kategóriák jelentősen háttérbe szorultak. Az MPV-k, vagy közismertebb nevükön egyterűek, szépen-lassan kikoptak az egyes márkák kínálatából. Mint utolsó bástya, a kisáruszállítókból átalakított személyautók maradtak. A Stellantis csoport egycsapásra elektrifikálta ezt a kínálatot. Jó döntés volt-e ez a lépés, illetve van-e külön arculata a Peugeot-nak a többi márka között? Többek között erre kerestük a választ.
A Riftert, a Peugeot Partner harmadik generációs utódját 2018-ban mutatta be az akkor még PSA névre hallgató csoport. Nem kis feladat egyéniséget csempészni egy hirtelen ránézésre teherautóba, különösen akkor, ha gyakorlatilag ugyanez a modell Opel, Citroen, sőt még Toyota emblémával is megjelenik párhuzamosan. Talán a legkevésbé a kishaszongépjárműves alap jelenti a problémát, sőt, utolsó mohikánként ezek az autók nyújtanak megoldást azok számára, akik a funkcionalitást, a valódi családi autó kialakítást keresik ahelyett, hogy pár centivel magasabb üléspozícióban lássák az utat.
Ahogyan a bevezetőben írtam, az egykor oly népszerű egyterűek ma már szinte nemlétező kategóriaként, hallomásból ismertek egy újautó kereskedésben. Szerencsére nem mindenhol, hiszen a magasabb komfortszinttel ellátott, akár 7 üléssel megpakolt, körbeüvegezett furgonok tökéletesen képesek ellátni ezt a funkciót.
Azt is mondhatnánk, hogy a modellciklus felénél megszokhattuk, hogy néhány szarkalábat, esetleg ráncot kisimítanak a gyárak. Az viszont egészen egyedülálló, hogy az elektromos meghajtást megtartva, amely nagyjából egy éve jelent meg a kínálatban, a többi motort végleg süllyesztőbe vágják. Márpedig ez történt 2022-ben. Így született meg az eRifter.
Természetesen a feladat még továbbra is ott volt, meg kell különböztetni a Peugeot-t a többi modelltől. Ezt úgy oldották meg, hogy a Rifter, hasonlóan a többi márkatárshoz, megkapta a különleges kialakítású, a szokásosnál magasabbra helyezett műszerfal csoportot és alacsonyabb kormányszöggel rendelkező kormányt. A Peugeot stílusában inkább SUV-személyiséget adott a Rifternek, így kissé masszívabb megjelenéssel rendelkezik, mint a többi modell.
A célcsoport tehát adott és az apró, ámde fontos formai, valamint funkcionális különbségek által a Rifternek van is helye az időközben még nagyobbra nőtt cégcsoport járművei között. Az utolsó kérdés viszont még mindig hátravan. Eljött-e a pillanat, hogy teljes mértékben elektrifikálják a típust? Őszintén szólva az első gondolatom a kérdésre nem volt határozott igen. Meglévő építőkockák, hiszen a már kiforrottnak tekinthető Rifter adott volt és a jól bevált 100kW (136Le) teljesítményű és 50kW akkumulátor kapacitással ellátott elektromos hajtás szintén kéznél volt. Mivel ismert, hogy ugyanez a hajtáslánc kerül a Peugeot 208-tól kezdve az Opel Mokkán át számos Stellantis csoport autóba, így sok meglepetésre nem lehetett számítani.
A töltés megoldható normál váltóáramú töltéssel, alapban 7,6kW teljesítménnyel, de 210 ezer forint felér ellenében gyorsabban is tölthetünk, egészen pontosan 11kW-tal. Egyenáramú gyorstöltővel pedig 100kW-os maximum teljesítményt képes felvenni. Figyelembe véve az akkumulátor maximum kapacitását ezzel fél órán belül képes 20-ról 80%-ra tölteni az autó, ha éppen a család hosszabb útra viszi az autót.
Igen a család, hiszen az eRifter egyértelműen a családok számára készült. Rendkívül kényelmes, kiválóan pakolható és nagyon jól alakítható a belső tere az autónak. Akár 7 személy szállítására is képes, igaz ebben az esetben a csomagtérről teljesen le kell mondani. Az a minimális tér, ami ebben az esetben marad az gyakorlatilag elmegy a kábelek és a kalaptartó tárolására. A harmadik üléssor lábtere bizonyítja, hogy ezek egyértelműen szükség ülések, de adott esetben gyerekek, vagy egészen pici felnőttek számára alkalmas az utazásra. Arra viszont egyértelműen jó, hogy ennek révén 2,5 millió forintos állami támogatást kaphatnak a 3 gyerekes nagycsaládok.
A második üléssor viszont hibátlan. 3 teljes értékű ülést találunk itt, illetve ami szintén pozitívum, hogy mindenféle módon lehajtható, alakítható itt a tér. Ha leghátul nincsenek ülések, akkor 755 literesre növelhető a csomagtér, de a második üléssor ledöntésével, akár 3 köbméterig bővíthető a kapacitás. Ez döbbenetesen sok. A pakolást és egyébként a beszállást is segíti, hogy mindkét oldalon tolóajtó található. Itt ugyan meg kell szokni, hogy kicsit magasabbra kell fellépni, de ettől függetlenül ez egy remek és kényelmes megoldás. További plusz pont jár azért, hogy a tolóajtókon nem fix ablakok vannak, mint a legtöbb ilyen típusú jármű esetében, hanem szinte teljesen lehúzható elektromos ablakok.
Ami kívülről bizonyára dizájn elem, de belül fura látvány, hogy a B oszlopon az ablakok alsó részénél nem merőleges a vonalvezetés, hanem íves a kialakítás. Így az ablakoknál (és ez igaz az első ülések esetében is) van egy belülről látható karosszériaelem. Úgy vélem, hogy ez inkább csúnya, mint szép és szerintem teljesen szükségtelen is.
Az első ülések körül kimagaslóan sok a pakolási lehetőség. Nemcsak előttünk és mellettünk, hanem a vezetőülés fölé is jutott pakolásra alkalmas tér.
A műszerfal digitális, illetve a középkonzolon is találunk egy érintőképernyős felületet. Természetesen az Apple CarPlay és az Android autó is fut rajta.
A tároló rekesszel telepakolt középső szekción található még az automata váltó gombja, valamint az üzemmód választó, amely közvetlenül módosítja a teljesítményét az autónak. Így lehet 60-80 vagy 100kW-os teljesítményleadások között választani, amelyek az Eco, Normal és Power nevet kapták a keresztségben.
Az autó fogyasztásával természetesen összefügg, hogy melyik üzemmódot használjuk. Az eRifter nem az elektromos versenyautó kategóriába tartozik, maximális sebessége 130km/h, amit meglehetősen gyorsan ér el, hiszen a nyomaték maximálisan jön egyből. Ha átlagos használatban van egy autó, akkor ez a sebesség elegendő, különösen egy elektromos autó esetében, ahol a fogyasztást nagy mértékben befolyásolja a sebesség. Különösen, ha egy a légellenállást nem támogató doboz formáról van szó.
Tesztünk alatt 18-20kW-os átlagokkal közlekedtünk, de ha csak városban használjuk, akkor ez lehet kevesebb is. A gyári adat szerint 280 kilométer a hatótávolság, ami nem tűnik lehetetlennek. Biztonsággal 230-250 kilométert mondanék egy töltéssel teljesíthetőnek. Ez azt jelenti, hogy városi használatra tökéletes az autó, esetleg elővárosi közlekedésre is. A napi használat energiaigénye pedig otthon, olcsó árammal naponta utántölthető.
Hogy jó lesz-e ez eRifter a családoknak? Alapvetően azt kívánom, hogy igen. Azért csak kívánom, mert 15 millió forintos ára, amelyből ugyan lejön 2,5 millió egészen távoli vágynak tűnhet a nagycsaládok nagyobb százalékának. Akiknek viszont belefér a büdzsébe, azok számára kifejezetten jó választás. Nagyon praktikus, nagyon kényelmes és szerethető autó a Rifter, hihetetlen variálhatósággal, ami manapság nagyon kevés autónál érhető el. Vezetése pedig kifejezetten élmény volt számomra. Ha nem a szürreális, normál valóságtól elrugaszkodott csúcs elektromos autókat nézzük (amely a magyar vásárlók 98%-a számára elérhetetlen), akkor ez egy életszerű, jó alternatíva a jövő közlekedésére.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!