Peugeot modellek a filmvásznon 1. rész
Hiába elmaradhatatlan szereplő a legtöbb filmnek, TV-játéknak vagy sorozatnak, a stáblistákban a legritkább esetben emlékeznek meg az alkotások motorizált szereplőiről. Lássuk, milyen jelentős szerepekben láthattuk a Peugeot fontos típusait az elmúlt közel száz évben.
A két Oscar-díjjal kitüntetett Szárnyas fejvadász 2049 a legújabb, ám korántsem az egyetlen alkotás a mozi és a televízió világában, amelyben központi szerephez jutnak a francia autógyártó termékei. Lássunk most ezek közül ötöt, bemutatásuk sorrendjében.
1. La communale (1956, rendező: Jean L'Hôte) – Peugeot 301 Conduite Intérieure
A rendező saját, sikeres regényét vitte filmre ebben az 1935-ben játszódó történetben, amelynek cselekményében központi szerephez jut a hatszemélyes, zárt pilótafülkés Peugeot. Egy lombardiai faluban járunk, ahol a tanító a településen elsőként automobilt vásárol, noha aggályai vannak azzal kapcsolatban, hogyan fogadják majd a helybeliek extravagáns döntését. Bátyja, Henri nem osztja komor nézeteit, és rábeszéli, hogy tanuljanak együtt vezetni. A család együtt vág neki a falunak, ami persze komikus jelenetek láncreakcióját indítja be. Az események olyannyira felzaklatják Pierre-t, a tanító gyermekét, hogy megbukik az év végi vizsgákon.
2. A bolond Pierrot (Pierrot le Fou, 1965, rendező: Jean-Luc Godard) – Peugeot 404
A filmtörténet általában a road movie műfajának előfutáraként tekint Godard alkotására, a francia új hullám alapművére. A Jean-Paul Belmondo és Anna Karina főszereplésével készült film nem csak történetével, de technikai megoldásaival (például az automobil mozgásának fényekkel történő érzékeltetésével) is irányt mutatott az utódoknak. A Belmondo által alakított Ferdinand Griffon kiábrándult kispolgári életéből, és amikor ráakad élete szerelmére, Marianne-ra, hátat fordítanak a valóságnak, és Ferdinand piros Peugeot 404-esén céltalan, önpusztító utazásba fognak, hogy végül rátaláljanak az egyetlen dologra, ami értelmet adhat az életnek – a halálra.
3. A Rózsaszín Párduc bosszúja (Revenge of the Pink Panther, 1978, rendező: Blake Edwards) – Peugeot 204
A Rózsaszín Párduc-filmek nem tartoznak a mozgófilm történetének legnagyobb alkotásai közé, az 1978-as epizód azonban emlékezetes marad, mint Peter Sellers egyik utolsó munkája. A történet ugyanolyan egyszerű, mint korábban: egy maffiavezérnek azzal kell bizonyítania alkalmasságát, hogy elteszi láb alól Clouseau felügyelőt, aki nyomozati sikereit sokkal inkább szerencséjének, mint tehetségének köszönheti. Az egymást követő merényletek természetesen kudarcba fulladnak. Még úgy sem sikerül megölni a rendőrt, hogy szitává lövik fehér Peugeot 204-es szedánját – persze, hiszen az autót pár perccel korábban rabolta el egy stoppos lánynak maszkírozott bűnöző, sorsára hagyva a jóhiszemű rendőrt.
4. Columbo (1968-78, számos rendező) – Peugeot 403 Cabriolet
Ha a rendőr és a Peugeot szavakat egy mondatban halljuk, nem Jacques Clouseau jut először az eszünkbe, hanem amerikai kollégája, Columbo hadnagy, aki egy ütött-kopott, ámbár annál stílusosabb Peugeot 403 kabrióval jár. Az eredetileg 1968-78 között forgatott, majd tíz évvel később további évadokkal kiegészített sorozatban soha nem ejtettek szót arról, hogyan került a különleges autó a Peter Falk által megformált rendőrtiszt tulajdonába – talán épp a hadnagy különcségét akarták vele hangsúlyozni a forgatókönyv-írók. Erre utalhat az is, hogy a sorozat egyik utolsó epizódjában (meglehet, tévesen) azt állítják, a Kaliforniában élő és dolgozó hadnagy az évek során egyszer sem nyitotta le a vászontetőt.
5. Éjszaka a Földön (Night on Earth, 1991, rendező: Jim Jarmusch) – Peugeot 504
Öt város, öt taxisofőr, öt történet: az amerikai Jim Jarmusch különleges hangulatú etűdgyűjteménye a világ öt pontján, de ugyanazon időpontban zajló jeleneteken keresztül mutat be emberi és társadalmi sorsokat, alá- és fölérendelt szerepeket. A párizsi jelenetben egy elefántcsontparti származású sofőr igyekszik boldogulni Peugeot 504-esével, ám miután rasszista tréfálkozásaik miatt fizetés nélkül kidobott két utast, egy vak lányt sodor az útjába az élet. A rendező aligha volt tudatában annak, milyen finom érzékkel választotta ki az Isaac de Bankolé által alakított taxis autóját. A robusztus futóművel szerelt, kifejezetten megbízható 504-es rendkívüli népszerűségnek örvendett számos afrikai piacon, így az Elefántcsontparton is, a modell versenyváltozata pedig 1978-ban megnyerte az Elefántcsontpart-ralit.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!