Reális álmok – BYD Dolphin Comfort
A BYD - Build Your Dreams (magyarul Építsd fel az álmaidat) modellpalettájának legkisebb modellje, a Dolphin járt nálunk. Az elnevezés nem véletlen, hiszen a „Tesla 3-verő” Seal mellett a Dolphin is a BYD Óceán szériájának tagja. Az elképzelés szerint az Óceánok esztétikáját és üdítően élénk megjelenését testesíti meg ez a két típus. Ezt sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom, de annyi biztos, hogy hasonlóan, mint a delfinek esetében, igazán jó érzésekkel töltött el a gondolat ezzel az autóval kapcsolatban.
Az autó formaterve első ránézésre nem tűnik rendkívül izgalmasnak. Ez egyáltalán nem baj, sőt néha a kevesebb több. Másfelől, ha a részleteibe belemegyünk, akkor az előző állításom már nem teljesen igaz. Valóban, az autó orra nem tartalmaz semmi kiemelkedő formai elemet, de oldalról nézve az a fajta dinamika, amelyet a bevezetőben említett óceános hangulat áraszt, kifejezetten érezhető. Az ajtókon megjelenő ívek és éles vonalak ezt a dinamikát közvetítik. Az autó hátsó része pedig kifejezetten mutatósra sikerült, különösen a hátsó lámpatesteken végigfutó formai elem miatt. Ez utóbbi a delfinek mozgását hivatott bemutatni. Bár ezt nem tudom belelátni, mindenesetre jól néz ki. Nekem az is tetszik, hogy BYD helyett a hátsó helyzetjelzőn a teljes márkanév jelenik meg. Egyértelműen egyedi.
Talán a méreteket érdemes itt megemlíteni, hiszen terjedelmében egyáltalán nem beszélhetünk kicsi autóról. Egy centiméter híján 4,3 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával tökéletesen összemérhető a sokkal drágább VW ID.3-mal. Ez utóbbi picit rövidebb, viszont 1,8 méter széles, míg a Dolphin 1,77 méter, tehát éppen csak annyival keskenyebb, mint a német konkurens. Vannak még kínai konkurensek is, mint az MG4, de a BYD talán legnagyobb előnye mindkettővel szemben, hogy olcsóbb. Ez pedig nem elhanyagolható szempont. Jelenleg 12,6 millió forintba kerül a most tesztelt, alacsonyabb felszereltségű modell, míg a fullos Design kivitelért 13,45 milliót kell a kereskedésben hagynunk.
A bevezetéskor valamivel kedvezőbb volt az ár, de ha figyelembe vesszük a cégek részére kapható 4 millió forintos állami támogatást, akkor még most is remek ajánlatnak számít. De mit is kapunk a beltérben, technikai szempontból a Dolphintól?
Amennyire a Dolphin külső jegyeire azt mondhatjuk, hogy átlagosak vagy nem különösebben figyelemfelkeltőek, a belső részeire ezt egészen biztosan nem tudjuk kijelenteni. Nekem talán már túl sok is volt a kék szín számtalan árnyalata, a hajlítások, görbületek és a végtelen textúra az utastérben. Egy dolog viszont biztos: unatkozni nem fogunk, ha beültünk. Az óceán is ilyen, mind színeiben, mind megjelenésében. Egyáltalán nem unalmas, és rengeteg arca van. A központi kijelző, mint a BYD autók mindegyikében, állítható, hogy horizontálisan vagy vertikálisan álljon. Biztosan van, akinek kényelmesebb az állított képernyő, de számomra ez egy fölösleges funkció. Különösen azért, mert a telefon tükrözése csak fektetett állásban működik. A képernyő alatt fizikai gombsort találunk, amely néhány funkció állítására szolgál. Ami igazán hiányzott, az a klíma szabályozására szolgáló bármilyen gomb. Nem is feltétlenül a fizikai gombok hiánya zavart, hanem az, hogy az infotainment menüjében sok gombnyomással lehet csak beállítani a klímát. Ezt tetézi, hogy a hőmérséklet szabályozása nem mindig van összhangban a kifújt levegő hőmérsékletével. Illetve maga a levegő is furcsa erősséggel jön ki néha a szépen tervezett rostélyokon keresztül. Talán ez az egyetlen igazi negatívum az autóval kapcsolatban, amit tapasztaltam.
Fejlődni biztosan sok mindenben lehetne, például a menürendszer grafikai minőségében vagy a logikájában. De ezek mind megszokhatók, vagy éppen szoftveresen pillanatok alatt fejleszthetők. Maga a kijelző fantasztikus felbontású, és biztosan nem lehet rá panaszunk.
Az autó belső komfortja kifejezetten jónak mondható, és ahogyan a méretéből is következik, elsősorban városi közlekedésre tervezték. A futómű inkább puhára van hangolva, ami kifejezetten előnyös, ha a budapesti utak minőségét nézzük. Az utastérben rengeteg tárolóhely és egyéb rekesz található. Vannak USB kimenetek, pohártartók és lehajtható hátsó könyöklő is, szóval valóban a mindennapi életre tervezték, ahol a sok apró részlet kényelmesebbé teszi az életet a Dolphinnal. A csomagtartó sem kicsi, sőt praktikusnak mondható azáltal, hogy két részre osztott. Az alsó részt elsősorban a töltőkábelek tárolására használtam, mivel ebben az elektromos autóban nincs első csomagtartó (frunk).
Motorikus szempontból talán már túl jó is ez az autó. Véleményem szerint egy városi elektromos autónak nem kell szupergyorsnak lennie, hiszen alapvetően értelmetlen a lámpák közötti gyorsulgatás. A Dolphin még erre is képes. 200 lóereje és 300 Nm nyomatéka 7 másodperces gyorsulást biztosít 0-100 között. Ez tényleg több, mint elegendő. De sokkal jobban örültem annak, hogy a fogyasztási adatai is legalább ilyen jók. Elővárosi közlekedés és városi használat mellett a 60 kWh-s akkumulátor segítségével hozza, vagy nagyon közel van a WLTP szerinti 450 km-es hatótávolsághoz. Nekünk 12-14 kWh között fogyasztott a tesztidőszak alatt. A töltési sebessége viszont nem kiemelkedő: 20-80% között 40 perces időintervallumot ígér a gyártó. Itt veszítünk ugyan pár percet a versenytársakhoz képest, de ezt a hátrányt biztosan kompenzálja a rendkívül versenyképes ára.
Összességében nagyon pozitív tapasztalattal gazdagodtam a BYD Dolphin által, amely alapjaiban megegyezik a korábban nálunk járt Atto 3-mal, de felépítésben és megjelenésében teljesen más kategóriát képvisel. Számomra ez az igazi elektromos autó, hiszen kedvező a fogyasztása, élhető, de mégsem túl nagy, így városi közlekedésre tökéletesen alkalmas, és versenyképes ára egyértelmű előnyt jelent a versenytársaival szemben. Ha az a kérdés, hogy létezik-e jobb elektromos autó, akkor arra könnyedén mondhatom, hogy persze. De racionálisabb, jobb ár-érték aránnyal rendelkező már nem sok
@motorhang ⚡️BYD Dolphin Comfort???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #byd #byddolphin #byddolphincomfort #bydhungary #dolphin #bydelectric #buildyourdreams @byd.magyarorszag @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Praise You - Gavin Moss
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!