Repülő Kawasakik - Kawasaki Aerospace Company
Sokak számára új információ lehet, hogy a nagy motorgyártó nem csak aszfaltra gyárt gépeket, hanem a légkörbe és azon túlra is. Több mint 100 éves múltra tekint vissza a Kawasaki repülőgépgyártó részlege.
(Kawasaki C-1 katonai szállítógép)
Az 1918-ban alapított leányvállalat repülőgépeket, űrhajós rendszereket, szimulátorokat, sugárhajtóműveket, rakétákat és elektronikai berendezéseket gyárt, egyszóval mindent ami közvetlen vagy közvetett módon repül. A Kawasaki gyárt ezen felül erőműveket, mozdonyokat, hajókat és tengeralattjárókat is. A fókusz, ahogy az már a cikk nevéből is kiderült a szárnyasokon lesz. Japánban az első repülőgépgyártók közt voltak és az 1930 és 40-es évek közt ők gyártották a gépeket a Császári Japán Haderőnek. A korai évek során számos saját és licenszelt repülőgépet gyártottak. Ez idő alatt Dr. Richard Vogt elismert német repülőgépmérnök segített a japán mérnökök keze alá. Takeo Doi is köztük volt aki később a vezetőmérnök lett. Eleinte repülő csónakokat is gyártottak, de ezt később elhagyták.
(Kawasaki Ki-96 vadászrepülőgép)
Ugorva egyet az időben kezdeném is a címlapon szereplő géppel, a Kawasaki C-1-el ami egy katonai szállítógép. 1974-ben került bevezetésre és csupán 31 darabot gyártottak belőle, mivel csak a Japán Légi Véderő használta. 8 tonnás hasznos terhelhetőséggel bír, amihez jön egy valamivel több mint 23 tonnás önsúly. 2,3 tonnányi maximum üzemanyaggal feltankolva képes 3353 kilómétert megtenni, 660 km/h-ás utazósebesség mellett. A legénység 2 pilótából és 3 logisztikai emberből áll. Leváltója a lentebbi képen látható Kawasaki C-2-es lett, ami 2016-ban mutatkozott be és eddig 15 darabot gyártottak le belőle, de 22 van tervbe véve. Az új gép utazósebessége már 890 km/h, és rakománytól függően 4500 és 7600 kilóméteres távot bír megtenni egy tankolással. Hasznos terhelhetősége is tetemesen megnőtt, mivel 37.6 tonnát is el tud szállítani. Ennek jegyében a gép méretei is megnőttek.
(Kawasaki C-2 katonai szállítógép)
A következő a sorban egy Kawasaki P-1 típusú tengerészeti felderítő, ami fegyverzettel és a felderítő feladatokhoz szükséges avionikával is rendelkezik. Utazósebessége valamivel kevesebb mint a C2-es teherszállítóé, de maximum tólóerővel majd hangsebesség közeli tartományt is képes elérni. Közel 80 tonnás felszálló tömeggel bír, amit a teherszállítókkal szemben 4 hajtómű segít. Fegyverzetét tekintve mindkét szárnyon és szárnytőben 2+2 tüzelőállás található, plusz belül 8 bomba ledobó állás található 9 tonna kapacitásig. Ezen felül képes torpedót is indítani. Technikai oldalról radar, szonár és egyéb védelmi rendszerek segítenek az életben maradásban.
(Kawasaki P-1 tengerészeti felderítő)
Utolsó előtti gép a Kawasaki T-4, ami egy japán szubszonikus köztes sugárhajtású oktató repülőgép. Az 1988-as bemutatása óta ebből a gépből több mint 208 darab került legyártásra. Ez a gép már képes a hangsebesség átlépésére és 1600 km körül van a hatótáv, de ennél a gépnél nem ez a fontos. Önsúlya egy Hummer H1-es önsúlyának felel meg (3,7 tonna). Oktatógép ellenére harcképes, mivel a szárny alatt 4 és a törzs alatt 1 állás található. Csak a Japán Haderő kötelékében szolgálnak ilyen gépek.
(Kawasaki T-4 tengerészeti felderítő)
Végezetül a leglassabb, de talán a legharapósabb gép a Kawasaki OH-1. Ez egy harci helikopter amit legfőképp felderítő feladatokra használták. A történelem során volt már több helikopter is a Kawasaki palettáján, de ez az egyik legkiemelkedőbb. Beceneve Ninja, és tényleg képes nevéhez hűen mozogni, mivel a 2 db Mitsubishi gázturbinás sugárhajtómű 1880 lóerő összteljesítménnyel mozgatja a 2.5 tonnás gépet. Maximum 279 km/h-val tud mozogni, így bármely földi járművet képes lekövetni, mindezt 540 kilóméteren keresztül. Ekkora távon bármit is kerget, biztos siker a célpont megsemmisítése, amihez 8 db Type 91-es levegő-levegő rakéta szolgáltat elegendő tűzerőt.
(Kawasaki OH-1 harci helikopter)
A cikkben említett repülőgépek csak egy részét képzik annak a felhozatalnak, amivel a Kawasaki, mint repülőgépgyártó büszkélkedhet. A vállalat stabil hátteret nyújt a további fejlesztésekhez, aminek köszönhetően nemzetközileg is versenyképes tud maradni. A japán precizitás ékes példáját mutatja a Kawasaki Aerospace Company.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!