Repülő autó - UrSaab 92
Természetesen nem volt röpképes és nem is az volt a célja. A repülőgépgyártásban használatos gyártási technológiákat alkalmazták a gyártás során.
A Saab-ot nem igazán kell bemutatni, mivel a gyártó vadászgépei őrzik a hazánkat, illetve közúton is szinte biztosan mindenki összefutott már a négykerekűikkel. Viszont a múltját nem biztos, hogy mindenki ismeri. A Svéd Repülőgépgyártó Vállalatot 1937-ben alapították, és mint a neve is utal rá, repülőgépgyártásra rendezkedtek be. A háború végén viszont muszáj volt valami új dologba vágni a fejszét, és egy X9248 nevezetű belső projekt keretében elkezdték tervezni a versenyképes személyautót. Ez volt a 92-es számú projekt, ami a 91-es számú oktatórepülőt követte, leszállítva a repülő sorozatot a földre. Kezdetben négy prototípus készült az autóból, amelyet Ursaab néven emlegettek, ami annyit tesz, hogy "Eredeti Saab". 1949 év végén volt a bemutató, majd 5 évig gyártották, és ez idő alatt 20.000 darab gördült le belőle. 1955-ben kapott egy ráncfelvarrást, ami már Saab 93 néven futott tovább. A különlegesség a formatervezésben rejlik, ami utal a cég múltjára. Nem egy megszokott formavilág volt akkoriban. A karosszériát egyetlen darab lemezből préselték. Az ajtó és ablaknyílásokat utólag vágták ki. A repülős múltból eredően az aerodinamika, mint fontos tényező ott szerepelt a legfőbb kritériumok közt, aminek köszönhetően a korszak legjobb légellenállási együtthatója, 0,3-as érték született. Ez mai szemmel is kiemelkedő, mert például a tisztán elektromos hajtású Audi e-tron-nál, ahol ez egy rendkívül fontos tényező, ez az érték 0,28.
Műszaki tartalmát tekintve a motor egy keresztben elhelyezett, vízhűtéses, kéthengeres, kétütemű, 764 köbcentiméteres, 25 lóerős (19 kW) motor volt. A sebességváltó három fokozatú, az első szinkronizálatlan és a végsebessége 105 km/h. Torziós felfüggesztést is kapott, úgyhogy akár ma is jól alkalmazkodna a magyar útviszonyokhoz.
Érdekesség, hogy kétféle felszereltséggel volt kapható. Standard, illetve Deluxe. Standard felszereltségből egyetlen darabot sem rendeltek vagy gyártottak. Eleinte az összes jármű sötétzöld színű volt, mivel a hadi gépek gyártásból rengeteg készlet maradt, és azt fel kellet mind használni.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!