Rezsicsökkentős négykerekű – 3 liter/100 km
A 2000-es évek elején a hajtáslánc „fűszerezése” nélkül is, csupán belső égésű motorból képesek voltak kihozni ilyen fogyasztási értéket. Ráadásul ezt nem csak papíron tudja, ez tényleg csak ennyit kér!
A mindennapok része lett az egyre tudatosabb energiafelhasználás és fogyasztás csökkentés. Ezáltal sokak számára az első nagyobb lépcső ahol ez megoldható, a szeretett négykerekűjük havi bérletre való cseréje lesz. Erre a helyzetre kínálhat megoldást a Volkswagen AG csoport két kisegere, az Audi A2 3L és a Volkswagen Lupo 3L. Nézzük mennyire lehet jó választás, egy ilyen 20-as éveit taposó kisautó! A fogyasztás oltárán kompromisszumot kell kötnünk. Mind közül talán a legkisebb dolog, hogy méretei miatt az 5. utasnak már nem jutott hely. A kicsit nagyobb probléma, hogy a legtöbb modellben nincs légkondi, szervokormány és semmi olyan extra, ami a kényelmet szolgálja. A későbbi szériás modellekből már lehet valamivel felszereltebbeket is találni.
A géptető alatt egy soros 3 hengeres, 1.2 literes turbódízel ketyeg, ami egészen pontosan 61 lóerőt és 140 Nm nyomatékot képes kiadni magából. Mindezt a teljesítményt egy 5 sebességes robotizált váltón keresztül juttattja az aszfaltra. És ez mire elég? A 800 kg-os kasznit, 14.5 másodperc alatt gyorsítja fel 100km/h-ra. De ez kit érdekel?! A kis 34 literes tankjával, amit a jelenlegi hatósági áron 16.320 Ft-ért tankolhatunk tele, 1133 kilométert tehetünk meg! Így kevesebb, mint 1500 forintból tehetünk meg 100 kilométert. Ugyanez a távolságot, tömegközlekedéssel, teljes árú menetjeggyel majd 2000 Ft-ból tudjuk megtenni. Kimondhatjuk, hogy eddig egész jól állunk.
De itt jön hozzá az, amit a tömegközlekedésnél nem kell megfizessünk közvetlenül: a karbantartás és fenntartási költségek. Ennyi év alatt sajnos már előjönnek a hibái, vagy a „gazda” nélküliségből eredő, elmaradt forgó-kopó alkatrészek cseréjének elmulasztása. Egy ilyen autónál, ahol a spórolás a fő szempont, ezen tényezők felett nem hunyhatunk szemet. Maradt még egy lényeges dolog, mégpedig az, hogy mennyiért is szerezhetünk be egy ilyet kis csodabogarat. A piaci áránál talán a kínálat még aggasztóbb, mivel Magyarországon jelenleg mindösszesen 5-6 darab eladó ilyen autót találunk, 500 ezer Ft-tól 1.2 millió forintig. De megnyugtató látni, hogy akad majd 500.000 km-ert futott példány is. Összegezve elmondható, hogy egy igazán jó kis konstrukció, ha megtudunk békélni a hiányosságaival. Az viszont biztos, hogy nem ezzel fogunk üzleti útra, vagy családi nyaralásokra indulni. Bár megjegyzendő, hogy az autópálya tempó sem jelent számára problémát, megtartva csekély fogyasztását. Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy 130km/h-ás tempónál, mindösszesen 2300-as fordulaton pörög a kis diesel, és csupán 3.5 litert kér 100 kilométereként. Azt pedig, hogy megéri-e egy ilyen viszonylag magas bekerülési árral rendelkező nem fiatal autóba belevágni, azt mindenkinek magának kell eldöntenie és utánaszámolnia. Ha sikerül egy jól karbantartott példányt kifogni megfelelő áron, akkor jó alternatívája lehet akár a tömegközlekedésnek is.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!