Saudi Drift - Mi is ez valójában?
Mint a Neoton Familia számában: Kétszázhúsz felett észre sem veszed, és elhagyod a valóságot. Nagyjából ez játszódik le a sofőrök fejében, akik a merészebbnél merészebb manővereket hajtják végre a forgalomban. Nézzünk mélyebben bele ebbe a világba!
Efféle hobbi, vagy időütés a Közel-keleti országok autós köreinek egyik nagy kedvence. A hagyományos, Japánból indult drifttel ellentétben itt a kiszemelt útszakaszok nem afféle kanyargós "terelgetős" útszakaszok. Itt a tempó és a forgalom hozza a kihívást. Javarészt autópályán vagy autóúton zajlik, de a várost sem hagyják ki. A lényeg a viszonylag egyenes útszakasz és az azon való minél nagyobb sebesség elérése, ami általában bőven 200 km/h felett van. Most képzeljük el, hogy ilyen tempóval haladunk az autópályán belső sávban és egyszer csak a sofőr határozott mozdulattal elrántja a kormányt jobbra, átsodródva a leaállósávba, majd onnan balra komrányozva vissza a belsőbe, miközben egy 90-el a külső sávban haladó tartályos kamion mellett sodródunk el 90 fokos szögben. Ezt követően, ha megvan a kellő oldalirányú sodródási erő, akkor egy 180 fokos fordulatot követően jöhet a "tolatás" 180-nál az autópályán. Gyors visszakormányzás a rövid "tolatást" követően, majd még a megmaradó lendületből egy gyors jobbra-balra kormányzást követően megfordulunk 360 fokban.
Ki szeretné kipróbálni? Természetesen a Közel-keleten lévő autópályák jóval szélesebbek és a forgalom sem akkora mint itt Európában, de akkor is. Persze itt az sem probléma, ha lefutunk az autópályáról, mivel szalagkorlát az nincs. Csak néző, autó vagy a homok alatt rejtőző nagyobb kő ne legyen útban, mert ebből ered a legtöbb baleset. Sajnos a fizikát nem lehet meghazudtolni, akármennyire is ügyeskezű a sofőrünk. A felhasznált autók általában gyáriak, semmiféle módosítást nem kaptak, mivel nem szükséges a nagy teljesítmény. A lényeg, hogy a 200 km/h óra körüli sebességet képesek legyenek meglépni. Rengeteg bérelt, új vagy nagyon keveset futott autót vetnek strapa alá. A mozgásképtelenné vált sérült autókat gyakran az út szélén hagyják, mivel egyszerűbb egy újat beszerezni.
Maga a Saudi Dirft illegális, de a hatóságok nem tudnak túl sok mindent tenni ellenük. Ezt az autós kultúrát nem tudják felszámolni. Ez az extrém hobbi javarészt az alkohol hiányának is betudható, mivel a legtöbb arab országban tilos az alkohol fogyasztás, így hát ők nem pohár, hanem kormány után nyúlnak. Ezen autós kultúra létjogosultságát a kijáró érdeklődők száma is igazolja. Telítettek az autópálya menti dűnék. A Saudi Driftet említik még Tafheet és Hajwalah-ként is, amikről rengetek videó lelhető fel az interneten.
A különféle manővereket neveket is kaptak, amik az alábbiak:
- Axeyat: az autó 180 fokos fordulata egyik oldalról a másikra, majd teljes 360 fokos fordulatot, amit utcaseprésnek is hívnak
- Harakat Almawt: egyenes haladva egyik oldalról a másikra oldalra sodródás
- Sefty: az autó teljes 360 fokos fordulata bármelyik oldalról indítva, majd az első 360 fokos fordulaton követően rövid csúszással, az első fordulatatal ellentétes irányba újabb 360 fokos fordulat.
- Ta'geed: az autó 360 fokos fordulata többször
- Tanteel: többszörös jobbra balra megindított drift 160-260 km/-ás sebességgel, majd Ta'geeddel, Seftyvel vagy Axeyattal fejeződik be. Ez a fő manőver.
- Tatweef: személyautó vagy teherautó mellett nagy sebeséggel való elhaladás keresztbe, akár a legnagyobb forgalomban is.
A felhasznált autó típusok az arab országokban leggyakrabban előforduló, első kerekes szedánok. Toyoták, Chevroletek , de néha előfordultak olyan csúcskategóriás járművek, mint a Ferrari és a Nissan GT-R. A lopott autóval való csapatás sem ismeretlen számukra, bár az arab törvényeket ismerve, ami a lopást érinti, nem biztos hogy szerencsés ötlet.
Összegezve azt lehet elmondani erről az őrületről, hogy valamelyest érthető, hogy ebben a bekorlátozott világban ez a legkézzelfoghatóbb stresszlevezetési vagy élvezeti faktor. Magyarországon is valami hasonló kiélés érezhető az utakon egyes emberek vezetési moráljában. Viszont szerencsére nálunk nem ennyire extrém módon. A vácin péntek este elég veszélyes lenne egy Saudi Drift összejövetel, több okból kifolyólag is, de ebbe nem mennék bele. A lényeg, hogy közveszélyes amit csinálnak. Egy jóbarátom aki ennek közvetlen részese volt éveken keresztül, nem egy ilyet látott testközelből, amikor reggel munkába menet csak a csodával határos módon nem lökték be az árokba a családot. Jó ez a világ, csak videón keresztül, viszont ha mégis élőben van szerencsénk megízlelni, jobb minél messzebbről szemlélni. Végül jöjjön egy kis ízelítő ebből a világból:
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!