Sikerült: Attiyah és Baumel megszerezte a Toyota második Dakar bajnoki címét
A TOYOTA GAZOO Racing színeiben a 2022/2023 Év Pickupja díjas Toyota Hilux alapjaira épülő GR DKR Hilux T1+ versenyautóval versenyző Nasser Al-Attiyah - Mathieu Baumel páros gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a 2022-es Dakart
A dobogó harmadik fokára egy a világ legkeményebb terep rallyját ugyancsak Toyota Hilux versenygéppel teljesítő páros, az Overdrive Toyota színeiben versenyző Yazeed Al Rajhi – Michael Orr páros állhatott fel. Ezzel 6 Toyota zárta a versenyt a TOP10-ben (3 a TOYOTA GAZOO Racing, 3 pedig az Overdrive Toyota színeiben), a TOP20-ba nem kevesebb, mint 13 Toyota került.
A TOYOTA GAZOO Racing versenyzője, Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel teljes biztonságban teljesítették GR DKR Hilux T1+ versenyautójukkal a 2022-es Dakar-rali utolsó szakaszát, és összetettben 27 perc 46 másodperccel megnyerték a versenyt. Ez a katari pilóta második győzelme a csapat színeiben (és egyben negyedik Dakar győzelme) hiszen korábban, 2019-ben is diadalmaskodott már a megmérettetésen egy Toyota volánjánál. Mindeközben Henk Lategan és Brett Cummings megnyerte a rally zárószakaszát, 49 másodpercet verve a második helyezettre. Nasser és Mathieu számára az utolsó szakasz a kihívást jelentő navigáció ellenére sem hozott sok nehézséget. A páros a verseny nyitó szakaszán átvette a vezetést, és azóta sem fenyegette egyszer sem az a veszély, hogy elveszítik ezt a pozíciót. Megnyerték a 2022-es Dakar prológját január 1-jén, majd az összesített elsőség felé vezető úton további két szakaszgyőzelmet tudtak besöpörni. Ez a győzelem nagy jelentőséggel bír Nasser számára, hiszen azóta reménykedett egy újabb diadalban, amióta a Dakar 2020-ban először az Arab világba, Szaúd-Arábiába költözött. A pilóta 2020-ban és 2021-ben is fájóan közel került ahhoz, hogy megnyerje a versenyt, és végül 2022-ben sikerült elhódítania a diadalt. Ezzel párhuzamosan a győzelem az új, nagyobb kerekekkel és gumiabroncsokkal, nagyobb rugóúttal és az új Toyota Land Cruiser GR Sport modellt is hajtó, 3,5 literes, ikerturbós, V6-os motorral szerelt GR DKR Hilux T1+ fejlesztőcsapata számára is nagyon sokat jelent. Az, hogy egy új modell képes megnyerni a versenyt, kétségtelen bizonyíték arra, hogy a csapat képes folyamatosan magasabbra helyezni a lécet, feszegetni a határokat, és egyre jobb autókat készíteni. Az utolsó szakasz egyben elégtételt is jelentett Henk és Brett számára, akik a 11. szakaszon feláldozták saját szakaszgyőzelemi esélyeiket, amikor önzetlenül bevárták, hogy az összetettben élen haladó csapattársaik megelőzzék őket, és így szükség esetén támogatást tudjanak nyújtani számukra. A páros azonban úgy döntött, hogy a 12. szakaszon annak ellenére is megcélozza a győzelmet, hogy az etapot jóval kedvezőtlenebb helyről kezdték. 1 óra 35 perc 19 másodperc alatt értek be a célba a Hiluxszal, ezzel a legjobb időt autózva annak ellenére, hogy a szakasz közepén ki kellett cserélniük egy defektes gumit. Giniel de Villiers és navigátora, Dennis Murphy számára a világ legkeményebb tereprally versenyének 2022-es kiírása számos csúcs- és mélypontot tartogatott. A dobogós álmaikról azonban egy törött olajcső miatt kellett lemondaniuk a megmérettetés középső szakaszában. Mindezek ellenére a dél-afrikai páros tovább küzdött, megnyertek még egy szakaszt, és bejutottak a legjobb öt közé. A zárószakaszon 5 perc 30 másodperccel végeztek Henk és Brett mögött, de ez elég volt ahhoz, hogy bebiztosítsák az összetett ötödik helyüket. A 2022-es Dakaron az Overdrive Shameer Variawa és navigátora, Danie Stassen a korai megrázkódtatások és balszerencsés pillanatok után elért több kiváló szakaszeredményükkel tovább erősítették kötődésüket. Az utolsó szakasz végére, Bisha és Dzisdda között félúton a páros fel tudott lépni az összetett 10. pozícióba. Shameer második alaklommal tudott célba érni a Dakaron, míg navigátorának ugyanez most sikerült először. A 2022-es Dakar Rally volt a 44. alkalom, hogy megrendezték az ikonikus eseményt, amely először 1978 januárjában mérettette meg a versenyzőket. A Dakar egészen 2007-ig Észak-Afrikában zajlott, ám a 2008-as versenyt terrorfenyegetések miatt törölni kellett. Ezután, 2009-ben költözött Dél-Amerikába az ikonikus megmérettetés, ahol egy évtizeden keresztül élvezhették a nézők és a versenyzők a lenyűgöző tájat és a kemény terepet. 2020-ban rendezték meg először Szaúd-Arábiában a versenyt, 2022-ben pedig 4261 kilométernyi mért szakaszt kellett megtenniük a csapatoknak.
Glyn Hall, csapatvezető
„Micsoda csodálatos győzelem ez Nasser és Mathieu, valamint az egész csapat számára! Eljutni a Dakarra és rögtön megnyerni azt az új GR DKR Hilux T1+ versenyautóval egészen lenyűgöző dolog. Ezt a győzelmet Dr. Johan van Zyl emlékének szeretném ajánlani, aki hosszú éveken át a TOYOTA GAZOO Racing Dakar projektjének látnoki képességekkel megáldott vezetője és következetes támogatója volt. Rendkívül büszkék vagyunk arra, amit idén elértünk, és tudom, hogy a doki is az lett volna.”
Nasser Al-Attiyah
„Csodálatos érzés megnyerni a Dakart! Már az elejétől fogva vezettünk, és az egész verseny alatt sikerült kontrollálnunk a tempót, aminek köszönhetően elképesztő győzelmet tudtunk aratni. Szeretném megköszönni a TOYOTA GAZOO Racingnek és minden szponzorunknak a támogatást. Szeretnék köszönetet mondani csapatfőnökünknek és műszaki vezetőnknek, Glyn Hallnak is, hogy megépítette ezt a fantasztikus, új Hilux T1+ versenyautót. Csodálatos Dakar volt az idei, és rendkívül boldog vagyok!”
Giniel de Villiers
„Igen, az utolsó szakasz valójában nagyon stresszes volt, sok nehéz navigációs ponttal. Stephane (Peterhansel) egy ponton utolért minket, éppen, amikor megtaláltuk a helyes utat. Szerencséje volt, ellenben nekünk néhányszor meg kellett fordulnunk, hogy megtaláljuk a helyes útvonalat. Szóval még az utolsó szakaszon is bonyolult volt a navigáció. Végül összetettben az 5. helyen végeztünk, és bár kissé csalódott vagyok, hogy nem állhatok fel a dobogóra, nagyon örülök Nasser és Mathieu győzelmének. Az autó nagyon jó volt, a csapat nagyszerű munkát végzett a felkészítésében, és nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek a verseny végén.”
Henk Lategan
„Valóban átéltük a teljes Dakar-élményt. A korai szakaszgyőzelmünkkel már az elején csúcson voltunk, ám onnan kerültünk a legmélyebb pontra, amikor sötétedésig ültünk a sivatagban. Tegnap este a 11. szakaszon tapasztalt problémák után kicsit leeresztettünk, de ma reggel felébredtünk, és úgy döntöttünk, hogy mindent beleadunk az utolsó szakaszon. Elég sok autót kellett előznünk, és sajnos egy ponton defektet kaptunk. Azt hittük, ezzel vége a második szakaszgyőzelem esélyeinek, de nagyon keményen hajtottunk a végéig, és így sikerült egy utolsó győzelmet begyűjtenünk.”
Shameer Variawa
„Nagyon jó itt lenni, hiszen volt egy kis zavarunk a szakasz elején. De a végére értünk, és örülök, hogy teljesítettem a második Dakaromat; Danie az elsőt. Teljesen el vagyok ragadtatva, és jövőre természetesen visszatérünk!”
A Toyota második Dakar győzelmét a vállalat világszintű elnöke, a maga is versenypilóta Akio Toyota is kommentálta, nyílt levele alább olvasható.
„A Toyota csapatának, amelyik megküzdött a 2022-es Dakar Rally kihívásaival:
Nagyon köszönjük ezt a 14 napot, amelynek során 8000 kilométeres utat tettetek meg a világ legkeményebbnek tartott versenyén. Megkönnyebbültem, amikor biztossá vált, hogy mindannyian épségben megúsztátok. Mindenkinek,
Rendkívül hálás vagyok autóink erős teljesítményéért: a Hilux, a Land Cruiser és a Hino is kiváló teljesítményt nyújtott.
Nassernek,
Mind a 12 szakaszon keresztül megőrizted az első helyet! Tökéletes volt. Gratulálok ehhez a régóta várt győzelemhez, amellyel meg tudtad ismételni a 2019-es sikert!
Yazeednak,
Gratulálok hozzá, hogy az összetett harmadik hellyel sikerült elérned a dobogós helyezést!
Sugawara-sannak a Hino Motorsnál,
Sajnálatos, hogy megszakadt a győzelmi sorozatod. Számos különféle nehézséget tudtál leküzdeni, beleértve a kihívásokkal teli terepet is. Remélem, továbbra is ott leszel a Dakar kihívói között! Köszönöm!
A Team Land Cruiser (TLC) Dakar Rally csapatának,
A legutóbbi évben, amikor a Land Cruiser 200-assal versenyeztetek, kettős győzelmet arattatok; sorozatban 9 diadalt értetek el a kategóriátokban. Gratulálok Miura-sannak és az összes csapattagnak! A TLC Land Cruiser idén is TOYO TIRES gumiabroncsokkal futott. Ezúttal azonban új gumikról volt szó, amelyeket kizárólag a Dakar számára fejlesztettek ki, felváltva a korábban használt, kereskedelmi forgalomban kapható gumikat. Amikor megkérdeztem Miurát az új gumikról, ezt mondta: ’A múltban voltak idők, amikor az abroncsok korlátozták a sebességünket. Idén azonban teljes mértékben ki tudjuk aknázni a Land Cruiserben rejlő potenciált. Most meg tudjuk csinálni! Köszönhetően a speciálisan erre a célra kifejlesztett abroncsoknak, maga a Land Cruiser is még jobbá vált.’ Egy autó sok alkatrész összességéből áll. Mindegyik elem jelentősen megváltoztathatja a teljesítményt, a vezetési élményt és a vezethetőséget. A versenyeken és rallykon sok résztvevő úgy építi meg autóját, hogy az egyetlen célt szolgál, és útjuk során ennek nyomán javítgatják járműveiket és fejlesztik technológiáikat. A Toyota Csoport vállalatai továbbra is egyre jobb autókat készítenek majd a motorsportban szerzett tapasztalatokat felhasználva. Idén év elején biztosabb vagyok ebben, mint valaha.
Köszönöm minden barátunknak, aki be tudta fejezni a 2022-es Dakar Rallyt! Köszönöm, srácok!
Akio Toyoda
A Toyota Motor Corporation elnök-vezérigazgatója
U.i.: Mr. Miurának
Miután célba értél, ezt üzented nekem: ’Amikor először ültem a Land Cruiser 200 volánja mögé, valóra vált az álmom, hogy rallyversenyző legyek. A Land Cruiser 200 egyszerűen lenyűgözött engem. Ez egy különleges autó, ami most már az életem része.’ Úgy gondolom, hogy a Land Cruiser 300 is megbízható partnereddé válik majd, ami valóra váltja a következő nagy álmaidat. Köszönjük mindazt a kiemelkedő eredményt, amit elértél! Alig várom, hogy együtt dolgozhassak veled a Land Cruiser 300 modellen. Már csak 3 győzelem kell a 12 egymást követő diadalhoz!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!