Kifogástalan – Skoda Karoq Style 1.5 TSI DSG
Tudva lévő, hogy a Skoda, amelynek a neve Q-ra végződik, az biztosan SUV. Azt is megtanulhattuk már, hogy amennyiben K az első betűje a modell nevének, és nem E, akkor hagyományos erőforrás hajtja. Innentől már csak a középső betűkre kell koncentrálni. A méretsorrend közepén a Karoq áll, amelyről kijelenthető, hogy a kompakt crossover kategória egyik meghatározó modellje 2017-es megjelenése óta. A modellfrissítés utáni változat vendégeskedett nálunk.
A Skoda évről évre magabiztosan halad előre a márkák versenyében. Ami talán egyedül megállíthatja, ha éppen hiányzik a chip és ennek következményeként nem a Skoda élvezi a prioriást a VW csoporton belül. Ez nyilvánvaló módon visszaveti az eladásokat és adott esetben elveszít a márka néhány potenciális vevőt. Ha viszont ilyen problémák nem lennének és valószínűsíthető, hogy nem is lesznek hosszú távon, akkor a Skoda fényes csillaga töretlenül haladna előre és talán konszernen belül is komoly galibát okozhatna. Hogy miért mondom ezt?
Mert nagyon-nagyon nehéz a Skoda modellekkel kapcsolatban bármiféle kritikát megfogalmazni. Ez utóbbi pedig különösen igaz a frissített Karoq-kal kapcsolatban. Eddig sem volt rossz vagy nem eléggé modern az autó, de a 2022-re frissített változat még markánsabb lett kívülről, illetve fel lett szerelve olyan funkciókkal, amelyek magasabb szintre emelték.
Nem volt eget rengető változásokra szükség a Karoq külsőjével kapcsolatban. A méret és tengelytáv vonatkozásában amúgy sem szoktak módosításokat végrehajtani a modellciklus közepén. A padlólemez a régi maradt, a jól bevált MQB. A cél egyértelműen az volt, hogy a felfrissített karosszéria révén a Karoq jobban illeszkedjen a márka mostani modellarculatába. Ennek érdekében lecserélték a lökhárítókat, módosultak a lámpák és a ködfényszóró formája, illetve a hátsó részen is hasonló koncepcióval nyúltak hozzá. A végeredmény annyira jól sikerült, hogy könnyen hihetjük messziről egy új Karoq-ról, hogy egy Kodiaq. Természetesen közelről már látszanak a méretbeli különbségek, de a karakteresebb hűtőrács, a keskenyebb lámpatestek és a megváltozott csomagtérajtó nagyfiúsabbá tette a modellt.
A belülről a legfontosabb változás a kormány mögötti digitális műszerfal, amely a korábbi analóg kivitelt cserélte. Továbbra is megmaradt a 8”-es középre helyezett érintőképernyő, a rengeteg praktikus tárolórekesz, könyöklő és az általánosan pozitívnak mondaható belső komfortja az autónak. Kifejezetten szimpatikus, hogy nem „digitalizálták” le a belső teret teljesen, tehát a fizikális gombok, tekerők megmaradtak a hangerőség állításra, klíma vezérlésére.
Az SUV-ok elvitathatatlan előnye, hogy azáltal, hogy felfelé terjeszkednek, az utastérben növekszik a tér és természetesen a térérzet is. Az üléspozíció miatt a lábtér nagyobb hátul is és ezzel párhuzamosan nem csökken a csomagtér mérete.
A Skoda Karoq nem kínálja a kategória legnagyobb csomagterét, ami általában jellemző a Skodára, de távolról sem kicsi a pakolási hely. 520 literes, kiválóan variálható csomagtere, amely lehajtott ülésekkel 1620 literes a kategóriaátlag felett van így is.
Szintén pozitív a Skodára nézve, hogy a motorpaletta nem lett leszűkítve 1-2 változatra, mint a most futó legnagyobb versenytársak esetében. Az 1 literes háromhengeres turbómotorral indul a kínálat, esetünkben viszont az 1,5 literes négyhengeres turbó hajtotta a gépet, amely 150 lóerős teljesítményt tudott, 250Nm nyomaték mellett. Ehhez csatlakozott egy 7 sebességes DSG automata váltó, ami a tapasztalatom szerint nagyon szépen és megbízhatóan végezte a dolgát.
A vezetési élmény elsőrendű a kocsiban. Kényelmesek az ülések (talán az ülőfelület lehetne minimálisan hosszabb vagy állítható), sok a pakolási lehetőség, jó a menetdinamikája az autónak. Általános napi használatra, hosszabb utakra is tökéletes. A futómű, lengéscsillapító hangolása meglehetősen lágy, így azok számára, akik dinamikusan szeretnek haladni, billegős érzést fog kelteni. De ezzel szemben azoknak, akik városi közlekedésre, családi autózásra keresnek járművet, a Karoq ideális választás lehet. Ez különösen igaz azért is, mert a Karoq fogyasztása tényleg remek. Tesztátlagunk 7,4 literes fogyasztást hozott, amelyből a városban 8,5 - 9 liter között fogyasztott az autó, autópályán 7,2-7,3-at, országúton pedig 5,8- 6 litert. Ha valaki spórolni akar, az előzőekben felsorolt számokhoz képest biztosan tud még megtakarítani.
A Karoq helyzete nem könnyű a fentiek ellenére. Egyrészről borzasztó nagy a verseny és a kínálat ebben a szegmensben. Másrészt az árak olyan mértékben elszabadultak, hogy nagyon nehéz vagy már szinte lehetetlen kategórián belül „elérhető árú” modellt találni. A Karoq árlista 10 millióról indul, de a tesztelt Style felszereltség már 10,7 millióról. A tesztünkben résztvevő, nagyon jól felszerelt modell pedig már megközelítette a 15 millió forintot. Az ajánlat versenyképes, de abból a szempontból sajnos nem örömteli, hogy annak az átlag családnak, akinek egy ilyen típusú modell szól, nagyon nehezen elérhető. Aki pedig ebben az ár sávban válogat, annak óriási lehetősége van a válogatásra. 10-20% -kal magasabb áron pedig már nagyobb presztízzsel rendelkező típusok is szóba jöhetnek – maximum néhány kompromisszumot kell kötni.
A Skoda Karoq előnye viszont az, hogy nem kell kompromisszumokat kötni, mert csak izzadságszagú módon lehet kifogásokat és hibákat találni ebben a modellben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!