Sorvezetők – Skoda Octavia Combi 1.5 TSi e-Tech Style vs. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport Dynamic összehasonlító teszt
Talán nincs is ideálisabb pillanat ennek a két nagyágyúnak az összehasonlítására, mint a mostani. Az autópiac újra mélyrepülésbe kezdett, a magánvásárlók száma vészesen visszaesett. Akikre továbbra is talán jobban lehet számítani, azok a céges vásárlók. Persze a Corolla és az Octavia nem csak a vállalkozások számára izgalmas modellek, hiszen családi autónak is kiválóak. Múlt havi hír, hogy az Octavia újra átvette az eladási számok alapján a vezetést, így nagyon kíváncsiak lettünk rá, hogy mennyire érdemes erre a cseh márka.
A teszthez mind a két márkától megkaptuk a legnépszerűbb kivitelt. Ezúton is köszönet a Realszisztéma Toyota Budának és a Porsche Hungáriának. A Skodától az 1.5 literes mild-hybrid turbó benzines motorral ellátott, Style felszereltségű kombi Octaviát kaptuk, a Toyota pedig az erősebb, 2.0 literes full-hybrid Corollát adta.
A saját tapasztalatok előtt elöljáróban a legfontosabb technikai adatok:
Octavia
- Motor: 1498 cm3, 4 hengeres turbó, 150 lóerős mild-hybrid rendszerű erőforrás (48V-os akkumulátorral), 150 lóerő, 250Nm nyomaték. 7 sebességes dupla kuplungos automata váltó (DSG), elsőkerék hajtás, gyári végsebesség: 224km/h
- Méretek: Hosszúság: 4689mm, Szélesség: 1829mm, Magasság: 1468mm, Tengelytávolság: 2686mm. Össztömeg: 1387kg. Csomagtér: 640 l / 1700 l
Corolla
- Motor: 1987 cm3, 4 hengeres szívó benzinmotor 152 lóerő, 190 Nm nyomaték, valamint egy 83 lóerős, 206 Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor. Összteljesítmény 197 lóerő. Elektronikusan vezérelt, fokozatmentes automata váltó (eCVT), elsőkerék hajtás, gyári végsebesség: 180km/h
- Méretek: Hosszúság: 4650mm, Szélesség: 1790mm, Magasság: 1460mm, Tengelytávolság: 2640mm. Össztömeg: 1448kg. Csomagtér: 581 l / 1591 l
A technikai paraméterek sokat segítenek a választásban, de nem elegendőek. Nem beszélve arról, hogy rengeteg prekoncepcióval rendelkezik mindenki egy-egy típussal, márkával kapcsolatban. Ilyenek gondolatok szinte mindenkinek a fejében vannak, mint a megbízhatóság, nagyobb vagy többet ad, mint a versenytársai stb. 2023 és az elmúlt egy-két év arra tanított meg mindenkit, hogy gyorsan, rugalmasan kell minden információt kezelni, beépíteni. Az, ami tegnap még úgy volt, holnapra lehet, hogy 180 fokban változni fog. A COVID-19 és azt ezt követő ellátási problémák, az ukrán háború okozta energiagondok és a tovább nehezedő logisztikai gondok az autóipart, illetve autókereskedelmet gyökeresen forgatták fel. A márkáknak tehát szintén módosítani kellett a startégián, nekünk fogyasztóknak pedig alkalmazkodni kell hozzá.
A Corolla és az Octavia egy-egy hétköznapi ikon. A hétköznapok részei, amelyek nem egyfajta luxust, hanem az állandóságot jelentik. Sok van belőlük az utakon és előre elmondhatom, hogy a vásárlási döntés egész biztos továbbra is egyéni lesz, hiszen akármit is ír le egy újságíró, az ízlést nem fogja befolyásolni. Márpedig az, hogy melyik modell tetszik vagy nem tetszik, egészen biztos a legmeghatározóbb lesz, ezt követően pedig a kognitív disszonancia úgy is meggyőzi a vásárlót arról, hogy a legjobb döntést hozta. És végül ez így is van jól!
Ahhoz, hogy státuszban, elismertségben itt tartson a két modell, rengeteget kell és kellett tenni. Hagyomány és Történelmi szempontból a Corolla lineárisabb ívet járt be. A mostani 12. generáció egy mondhatni töretlen siker újabb fejezete. Egy igazi globális modellről van szó, amely 1966-os megjelenése óta egyre több helyen kapható a világon.
Az Octavia pedig egy újraélesztett modell, hiszen 1959 és 71 között a Csehszlovák Skoda gyár terméke volt, majd annak privatizációja után a Porsche csoport 1996-ban támasztotta fel. Ettől a ponttól kezdve egy sikertermék, a márka húzó modellje, amely 2019-2022-tól már a negyedik generációjánál tart. Elsősorban európai modell, de értékesítik Törökországban, Kínában és Indiában is.
Az előzőekben leírtak miatt külső tulajdonságokról kevesebbet szeretnék írni. Az viszont mindenképpen érdekes, hogy annak ellenére, hogy jól ismertem mind a két típust, hiszen külön-külön már voltak nálunk, mégis a két modell együtt rengeteg meglepetést okozott. A korábbi Octavia teszteket, itt és itt lehet megtalálni. A Corolláról készült írások pedig itt és itt és itt és itt olvashatóak. Látható tehát, hogy van némi tapasztalatunk velük kapcsolatban.
Az Octaviáról egyértelműen az volt a bennem élő kép, hogy sokkalta nagyobb, mint a Corolla. A méreteket persze ismertem, de ez is egyfajta marketing által kódolt dolog és persze a szögletesebb, robosztusabb formája miatt nagyobbnak is tűnik. Egymás mellé állítva viszont látható, hogy a tényadatok tükrözik a valóságot, hiszen az Octavia minden paraméterében megelőzi a Corollát, de a különbség nem drasztikus.
A Corolla laposabb, íveltebb formája jobban elrejti a méretekeit. Az Octavia hűtőmaszkja magasabb, szélvédőjének szöge kisebb, így egyértelműen zömökebb. A Corolla kétszínű fényezése – hiszen a tető a tesztautó esetében fekete volt, míg a karosszéria ezüst, tovább növelte a „légiesebb” és sportosabb hatást. A GR Sport felszereltség része, amely elsősorban vizuális elemeket tartalmaz, mint azt, hogy gyakorlatban is sportkocsit csináljon a Corollából (de erről majd később), hogy alacsonyabb oldalfalú, 225/40-es kerekeket tartalmaz. Így, bár a felni méretében a két modell megegyezett (18”), az Octavia 225/45 -ös kerekei ballonosabbak voltak.
Ezen a ponton nem tudok különbséget tenni, mert a maga nemében mind a két autó jól néz ki. Éppúgy tetszik a Corolla éles szögekkel határolt, sportosabb formavilága, mint az Octavia markáns, márkára jellemző megjelenése.
Ennél talán sokkal fontosabba a funkcionalitás, amelyet a karosszéria elemek rejtenek maguk alatt.
A várakozással megegyező módon az Octavia belül tágasabb.
Ha a csomagtér irányából indulunk, akkor nagyon sok érdekes tapasztalatot gyűjtöttünk már ettől a ponttól kezdve. A Corolla csomagtere kisebb, de a különbség nem jelentős. Rövidebb a csomagtere, szűkebb a csomagtér ajtó nyílása, viszont előnye, hogy két szintje van. A csomagtér alsó lapja mozgatható. Felső állásában teljesen egy síkban van az ajtó küszöbbel. Így a bepakolás különösen könnyű. Illetve, ha lejjebb tesszük a padlólapot, akkor növelhető a tér. A Corolla előnye, hogy a hátsó ülések lehajtása sokkal profibban van megoldva. Bár mind a két modell esetében a csomagtérből egy-egy kar meghúzásával 60:40 arányban lehajtható a hátsó ülés, de ez a Corolla esetében nagyon precízen történik. A hátsó ülések teljesen sík felületet alkotnak, nem kell hozzá semmiféle beállítás. Az Octavia csomagtere legalább 4-5 centivel hosszabb, ugyanennyivel szélesebb és 7-8 centivel magasabb. Ez egyértelműen számíthat sok esetben. A belső térben profibb kiegészítők, kampók állnak a rendelkezésre, például a különböző szatyrok elpakolására, továbbá lényegesen tágasabb és mindkét oldalon elhelyezett oldalrekeszek is vannak, amelyek a kisebb csomagokat tudják a helyükön tartani. Hátránya viszont, hogy nem síkra hajtható a hátsó ülés, illetve a fejtámlákat is állítgatni kell, hogy maximálisan lebírjuk azokat hajtani.
Ezen a ponton az Octavia meggyőzőbb, de ha a méret és a pakolótér nem számít ennyire, akkor a minőségi kidolgozás miatt a Corolla a jobb.
Az utastérben is érezhető a méretből fakadóan az Octavia előnye. Szélesebbek az ülőfelületek hátul is és az első sorban is. A fejtér és a lábtér is nagyobb, de itt is meglepetés volt, hogy a különbség tényleg nagyon kicsi. A hátsó üléssorban rengeteg a tér a Corollában is, így 4 felnőtt gond nélkül tud hosszabb távon is utazni mind a két autóban. Okos megoldás az Octaviaban a hátsó ülés kartámlájába helyezhető mobil tartó konzol.
Az első üléssor esetében szintén az Octaviának van minimális előnye. Az ülőfelület valamivel nagyobb, illetve az utasülés is rendelkezik állítható deréktámasszal. A Corollában ez nem volt megtalálható. Egyébiránt mind a két modellben látványos sportüléseket kapunk ehhez a felszereltséghez. A műszerfal az Octavia esetében letisztultabb és a középen végigfutó kárpitozás miatt otthonosabb.
Az ajtózsebeket is teszteltük, amelyek az Octaviában egy léptékkel voltak nagyobbak. Gyakorlatilag ebben elől és hátul is elfért a tesztelésre használt 1,5 literes palack.
A többi kérdés inkább már szintén csak a designról szól. USB kimenetek, funkcionális elrendezés szempontjából nincs hiány egyik modellben sem.
Infotainement, digitalizáció
Mind a Corolla, mind az Octavia műszerfala teljesen digitális, csakúgy, mint a középkonzolon elhelyezett infotainement rendszer. Előbbi mérete 10,5”, utóbbié 10” -es. Elrendezés, ergonómia szerint nekem sokkal kevésbé tetszik a Toyota által kínált megoldás, egyszerűen azért, mert számomra kevésbé mutat jól a szögletes képernyő a műszerfal közepén. Természetesen grafikában, kezelésében a két rendszer nagy mértékben eltér, de egyikre sem lehet azt mondani, hogy jobb a másiknál. Mind a kettő képes vezeték nélkül kezelni és kitükrözni a mobiltelefont. Sebességük nagységrendileg azonos.
A Skoda esetében hátránynak tartom a túlzott, manapság általánosan jellemző túlzott digitalizációt. A klíma vezérlése menüpontban érhető el, amelyre ugyan van fizikális gyorsgomb, de ekkor például a navigációt nem láthatjuk. A Corolla esetében ez a rész a hagyományos fizikális, külön kijelzővel ellátott módon vezérelhető.
Meghajtás és fogyasztás
Ameddig egy hagyományosnak mondható turbó benzines hajtja az Octaviát, kiegészítve egy mild-hybrid rendszerrel, azaz egy 48V-os akkumulátorra, amely az indulást és a start/stop rendszert támogatja elsősorban, addig technikai szempontból egy fejlettebb, mondhatjuk azt is, hogy zöldebb rendszert találunk a Corollában. A full-hybrid rendszer, tehát az öntöltő hybrid hajtás a Toyota védjegye, így nem is meglepő, hogy ezt a megoldást ők tökéletesítették a legjobban. Mint minden alternatív meghajtásnak, van előnye és hátránya, ez igaz a Toyota rendszerére is. Egyértelműen kevesebb a CO2 kibocsájtása, hiszen csak 95 g/km, míg a Skoda esetében ez 121g/km.
A másik pont, ahol a full-hybrid hajtás behozhatatlan előnyre tesz szert, az a városi fogyasztás. Ameddig a Corolla 4,5 liternél biztos nem fog többet fogyasztani, de ügyes lábakkal 3-sal kezdődő fogyasztást is el lehet vele érni, addig az Octavia legjobb esetben is 7 litert fog meginni.
Ez a különbség persze nagyban ledolgozható, ha nem városi használatra szeretnénk az autót használni. Ez esetben ugyanis fordul a kocka. Autópályán az Octavia 5,8 - 5,9-cel, országúton 5 literrel beéri. A Corolla itt hátrányban van, hiszen nagyobb tömege és a szívó benzinmotor kevésbé gazdaságos működése miatt többet fogyaszt, de mondjuk azt, hogy meglepetésünkre nem lényeges a különbség. Autópályán 6,3 – 6,4, országúton 5,8 – 6 literrel számolhatunk. Kombinált fogyasztása tehát jobb, mint a Skodáé.
Belső menetkomfortban az Octavia van előnyben, amely elsősorban a gyorsítások során vehető észre, nagyobb tempó esetében. A full-hybrid rendszer működéséből fakadóan ugyanis erős gyorsítások során lényegesen nagyobb zajt hallani a Corollából, mint az egyébként általánosan alacsonyabb menetzajjal működő Octaviából.
Talán a két modell esetében a legfontosabb választást eldöntő szempont a használat helyszíne. Ha városi a túlsúly, akkor nem kérdés, hogy a Corolla jobb, hosszabb távok esetében pedig az Octavia lesz a gazdaságosabban üzemeltethető. Ez utóbbi más szempontok esetében is megerősítést nyert (lásd a cikk folytatásában)
Menetdinamika, futómű, felfüggesztés.
Tesztünk legizgalmasabb pontja volt, amikor a tesztpályán először összehasonlítottuk a két autó gyorsulását, majd a Drivingcamp kanyarjaiban a futóművet, fékeket teszteltük.
A lóerő különbség ellenére, amely szignifikáns, hiszen a Skoda csak 150 lóerő, míg a Corolla 197, a 100-ra való gyorsulás nem hozott jelentős különbséget. Hajszálnyival a Corolla a gyorsabb – ez 0,2 másodpercnyi különbséget jelent, de ez alig észrevehető. Úgy vélem, hogy a napi használat során azonos dinamikával számolhatunk a két modell esetében.
Úgy vélem, hogy a 47 lóerőnyi különbséget a Skoda az alacsonyabb tömegével és a fokozatmentes váltó vs. DSG technikai különbségével küzdi le.
Mind a két autóban állítható a vezetési üzemmód, de nagyon minimális az a különbség, amelyet egy-egy gyorsulás során észlelhetünk. Mivel az ilyen teszteken kívül, átlag felhasználás során ritka az ilyen szituáció, ezért nem adnék gyorsulás szempontjából jobb pontszámot a Corollának.
Ahol viszont a két autó élesen elválik egymástól az a futómű és a fékek. Sajnos azt kell mondani, hogy a két modell nem azonos súlycsoport ebben a tekintetben. A sportos design, illetve a GR Sport elnevezés ellenére a Corolla fékjei és a futóműve komoly mértékben elmarad a Skoda által nyújtott színvonaltól. Az volt az érzés a teszt során, mintha az Octavia fékrendszere sokkal komolyabb képességekre, nagyobb motorra lenne tervezve. A kanyarokat olyan tökéletes feszességgel vette, olyan határozott fékerő leadásra képes, hogy a Corollába átülve ez teljes meglepetés volt.
Árak, fenntartási költségek
Ezek szintén puszta tényadatok, de nagyon fontos egymás mellett leírni a két autó árát. A Corolla kombi GR Sport Dynamic 15,85 millió forintba kerül, míg a Skoda Octavia kombi Style felszereltségben 14,2 millióba.
Tény, hogy a Corolla komolyabb motor technikát használ, de flottakezelőkkel való konzultáció alapján az értékvesztésben várhatóan egymáshoz fog érkezni vagy nagyon közel fog kerül a két modell 4-5 éves időszak alatt. Ez tehát azt jelenti, hogy 1-1,5 millió forinttal nagyobb értékvesztése lesz a Corollának, amely hátrány.
Szintén nem a Corolla előnyére válik a garanciális feltétel. Ameddig a Toyota 3 év, 100 ezer kilométert ad, addig a Skodára 4 év, 200 ezer kilométer jár.
A szerviz költségeket nagyon nehéz összehasonlítani, mert a felhasználás milyenségétől függ. A Toyotákat 1 év vagy 15 ezer kilométerenként kell szervizbe hordani, addig az Octaviát 2 év/ 30 ezreként kell szervizelni. Másfelől viszont a Toyota egyszeri szervizköltsége sokkal alacsonyabb. Ráadásul a Skoda nem fogad el pár kilométer toleranciát sem, tehát nagyobb odafigyelést igényel. Ez azt jelenti, hogy a szervíz ponton kevés a különbség a különböző paraméterek ellenére.
Összességében
A Skoda nyerte az összehasonlítást, szerintünk. Ennek oka az autó listaára, valamint a határozottan jobb futómű és fékrendszer, amely néhány extrém szituációban fontos lehet. A Skoda hosszútávú utazások esetében nyújtja a legnagyobb előnyt, viszont, ha valaki több időt tölt városban, kevesebb kilométerhasználattal számol, vagy a környezetvédelem, fentarthatóság fontos a számára, akkor a Corolla fogja a jobb választást jelenteni.
Végül el kell mondanom azt is, hogy a Corolla magához képest rengeteget fejlődött az előző generációhoz képest. A különbség sokkal nagyobb volt az előző generáció esetében.
@motorhang Skoda Octavia Combi 1.5 TSi e-Tech Style vs. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport Dynamic Összehasonlító tesztet megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #skoda #toyota #skodaoctavia #toyotacorolla #octavia #corolla @toyota.hungary @skoda.hu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Waves & Wavs
@motorhang Skoda Octavia Combi 1.5 TSi e-Tech Style vs. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport Dynamic Összehasonlító tesztet megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #skoda #toyota #skodaoctavia #toyotacorolla #octavia #corolla @toyota.hungary @skoda.hu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Makeba
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!