Szokatlan, azután imádni fogod – BMW iX bemutató
Pár hete különleges autóbemutatón vehettünk részt. A korábban már képek formájában bemutatott vadonatúj iX bemutatóján jártunk. Mivel a képek önmagukban nem feltétlenül adják vissza, hogy milyen különlegességről van szó, fontosnak tarottam, hogy pár szóban összefoglaljam, hogy mit is tud a BMW vadonatúj elektromos járműve. A szokatlan forma ugyanis a látottak és tapasztaltak alapján szinte biztosan szerethetővé fog válni azok számára is, akik először idegenkednek tőle. Az iX tudása ugyanis lenyűgöző.
Egy igazi különlegesség az iX és nagyon kevés hozzá hasonlót lehet jelenleg felmutatni. Több minden miatt az i3 jutott először eszembe. Ugyanis az i3 után ez a második BMW, amely kifejezetten elektromos autónak készült. Nem beszélve arról a hangulatról, amelyet a belső térben kapunk. Teljesen különböző ennek a két autónak a belső hangulata, mint amit általában megszokhattunk. Letisztultsága, anyaghasználata miatt az i3 nekem egy Ikea szobához hasonlít. Ha pedig így van, akkor az iX egy luxuslakás.
Az elektromos autógyártás mind a két koncepciója megtalálható a bajor gyár modellsorában. A sort még 2008-ban a Mini e kezdte, amely elektromos hajtást kapott, de ez a modell kapható egyéb motorváltozatban is, így a formatervvel, kialakítással, az elektromos koncepció minden szempontja nem tudott rajta megjelenni. Az i3 volt az első elektromosnak tervezett modell és most az iX a második a sorban. Alaktényezője, vázstruktúrája – amely különlegessége a könnyűfém ötvözetek speciális mátrix szerkezete -, akkumulátor elrendezése és teljes rendszerének kialakítása abban a tudatban készült, hogy a lehető leghatékonyabb legyen. Ebben a modellben használja először a BMW az ötödik generációs elektromos hajtásrendszerét. A frontrészen egy 190 kW-os, a hátsó tengelynél pedig egy 230 kW-os elektromos motorral.
Kétség nem fér hozzá, az iX (mint az i3 is annak idején) egy megosztó forma, amely érzelmeket vált ki az emberek jelentős részéből. Lehet szeretni, utálni, de közömbösnek lenni iránta nem. Ez utóbbit pedig a magam részéről fontosnak tartom, hiszen ettől lesz valami maradandó. És hogy miért fogja mindenki imádni, aki kipróbálja? Röviden azért, mert fantasztikus.
Fantasztikus a technológia, amely mozgatja a különleges karosszériát, amely egyébként egyáltalán nem pici. Méreteivel az X5-ös BMW-vel mérhető össze. Elképesztő tágas belül, miközben a külső formája ezt ügyesen elfedi.
A hajtási technológia pedig teljesen kihasználja az elektromos motor adta lehetőségeket. Kezdetben két változattal indul a forgalmazás. Az iX xDrive40-nel, amely 326 lóerős, 630Nm nyomaték leadására képes, így 6,1 másodperc alatt van 0-ról 100km/h sebességen, valamint az iX xDrive50-nel, amely 523 lóerős, 765Nm nyomaték leadására képes és a gyorsulása 4,6 másodperc. Jövő év elején pedig érkezik az M50 verzió, amely az utóbbinál is brutálisabb lesz. A tesztnap alatt az 50-es verziót próbáltuk, amelyben az erősebb akkumulátor található. Ezzel WLTP szabvány szerint akár 630 kilométer is megtehető egyetlen feltöltéssel.
A gigantikus teljesítményen túl megannyi előremutató technológia található az autóban. Ilyen például az intelligens energiavisszanyerési módozatok, amelyek a közlekedési szituációt előre érzékelve lépnek működésbe, de hasonló egyedi technológia, hogy például a park assist funkció akár 200 méter távolságot visszamenőleg megjegyezve képes automatikusan visszanavigálni a megüresedett parkolóhelyhez.
Lenyűgöző a hangulat, amely a beltérben uralkodik. A megszokott BMW hangulatnál is minőségibb a belső tér kialakítása. Ügyeltek erre a tervezés során, így például a zajszint az utastérben a luxus kategóriával megegyező szintű. Még a kerekek gördülési zaját sem lehet hallani.
Elsőre idegenkedtem az kristályból készült ülés állítóktól és a középső iDrive-tól, de pár perc vezetés után megláttam az értelmét. Gyönyörűséges ahogyan megtörik a kristályok a fényt és a szivárvány színei láthatóak a különböző beltéri elemeken.
A zajtalan közlekedés, az elektromos autózás egyik mérföldköve az új iX. Ezzel a modellel a BMW nemcsak azt mutatta meg, hogy ebben a szegmensben is etalonnak kell tekinteni, hanem a környezettudatos gondolkodásról is tanúságot tett. Az iX gyártása is környezettudatos, hiszen maga a BMW gyár, ahol az iX készül, is javarészt zöld energiából táplálkozik, továbbá az autóhoz felhasznált anyagok is komoly mértékben tartalmaznak újrahasznosított alapanyagot. 50%-ban újrahasznosított alumíniumot, 20%-ban újrahasznosított thermoplasztikot használnak, sőt 60kg újrahasznosított műanyagot tartalmaz minden egyes iX.
Bízom benne, hogy hamarosan egy hosszabb teszt eredményeiről és az ott tapasztaltakról is be tudunk majd számolni.
@motorhang New BMW iX ⚡️???? #bmw #bmwix #newbmw #newbmwix #ev #electricvehicles #sav #bmwsav #foryou ♬ eredeti hang - Classikmusiks
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!