Telitalálat – Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 Tdi R-Line
Lassan 10 éve, egészen pontosan 2012-ben, a Mercedes újra értelmezte a shooting brake fogalmát azzal, hogy a négy ajtós második generációs CLS modell kombi változatát ezen a néven dobta a piacra. Eredetileg ugyanis a 2 ajtós kombi autók elnevezésére használták ezt a kifejezést. A shooting brake magában hordoz egy elitista felsőbbrendűséget azáltal, hogy az ilyen típusú autókat vadászatoknál használták a puskák szállítására. Éppen ezért találhatunk rangos felmenőket ebben a kategóriában, mint például az Aston Martint.
Hogy mégis mi az oka a shooting brake névhasználatnak az Arteon esetében az egyértelműen a kupé formavilág. Az Arteon a lényegesen elegánsabb, kupé vonalvezetésű Passatnak, a CC -nek az utódja. Most, a modellfrissítéssel párhuzamosan megjelent a kombi változat, amelyet marketing szempontból érthető módon Shooting Brake-nek neveztek el és nem a Passat névhasználatát követve Variantnak.
Egyáltalán nem érzem, hogy hiba, vagy üres reklámfogás állna mögötte. Az Arteon megérdemli a megkülönböztetést több okból is. Egyrészt egy különlegességről van szó, a középkategóriában nem is igazán találunk hasonlót. Másrészt a formavilága, alapja egy kupéból indul és a mai szóhasználat alapján ez nyugodtan lehet Shooting Brake.
A Volkswagen nagyon izgalmasan alkotta két lépésben újjá a kombi fogalmát. A Passatból megszületett az Arteon, amelynek Shotting Brake változata már rendkívül távol van külső jegyeiben a Passat Varianttól. 9 centiméterrel hosszabb (4,86m), 4 centiméterrel szélesebb (1,87m), miközben 5,4 centiméterrel laposabb cirkáló (1,46m), robosztusabb, sportosabb nála, amelynél a cél a nagyobb komfortélmény elérése volt. Ezt bizonyítja, hogy az utastér, főként a hátsó ülésen utazók számára, ha lehet még tágasabb.
Az tetősík nem mondhatni, hogy kupés ívű maradt az Arteonhoz képest ennél a hosszabb változatnál, de nyomaiban azért kupét tartalmaz így is. Cserébe ezért az áldozatért a hátsó utasoknak nemcsak a lábtere, hanem a fejtere is teljes értékű maradt.
A csomagtér szintén értelmezhető méretű, sőt inkább úgy fogalmaznék, hogy a kategória más márkáival teljesen versenyképes méretű maradt. A laposan ívelő tetősík ellenére alaphelyzetben így is 565 literes. Egyébként ez az érték a Passat Variantnál is csak 85 literrel kevesebb. Természetesen ugyanúgy lehajtható a hátsó üléssor 1/3-2/3 arányban, amelynek segítségével 1632 literre bővíthető a tárolási kapacitás.
Kicsit hezitáltam egyébként, hogy a Passat Varianttal érdemes-e összevetni az Arteont, mert bár génjeiben azonos, mégis egy teljesen más világ, stílus és hangulat. A konzervatív Passatra jellemző vonalak eltűntek és egy sokkal vagányabb, szinte koncepció autó szerű megjelenést láthatunk ebben a formában, amely valóban újra értelmezi azt, amit a kombi autókról gondolunk. Sok-sok évvel ezelőtt hasonló volt az érzésem, amikor az Alfa Romeo 156 Sportwagon megjelent. A kombit, mint életstílust és nem, mint funkciót adta annak idején az a kocsi. Az Arteon Shooting Brake annyival több, hogy nem áldozták fel a funkciót a szép vonalvezetésért cserébe. Akit a szép szó bántana, mert ez nyilván szubjektív, hogy nekem tetszik, azoknak az egyedi kifejezést ajánlom, mert azzal biztosan nem lehet vitatkozni, hogy közel hasonlót sem találunk a középkategóriában.
Az egyetlen cég a VW mellett, aki meg merte lépni azt, hogy ugyanazon kategóriában két azonos, modellt hozott kik, az pár évvel ezelőtt a KIA volt. A Proceed és a Ceed kombi példája hasonló, de az mégis kicsit más. Egyrészről egy olyan kategóriában lépték meg, ahol a volumenek és a piaci lehetőségek nagyobbak, másrészt a farrész kialakításán kívül a két modell gyakorlatilag azonos. A VW ezzel szemben annyira bátran nyúlt a mérethez, formához, amelyre más autógyártó egyáltalán nem merészkedne. Mi ez, ha nem erődemonstráció, és mi ez, ha nem fricska azoknak, akik azzal vádolják a konszernt, hogy ugyanazt a bőrt nyúzzák le minden márkájuk esetében? Ha másra nem, erre lesz válasz az Arteon Shooting Brake. De én azt hiszem ennél itt többről van szó.
Azok a cégek, ahol a dolgozó/vezető választhat, hogy melyik márkát, típust szeretné, azok számára ideális választás lesz ez a modell. A Passathoz képest nagyjából 1,3 millió forint felárért érhető el ez a kivitel. Hogy sok vagy kevés az relatív, de az árkategória esetében ez kevesebb, mint 10%. Ennyi befektetést pedig nagyon valószínű, hogy minden vezető jóérzése megér egy cégnek. Ha pedig nem a céges vásárlói kört vizsgáljuk, akkor a válasz szinte még egyértelműbb. Egyedi, vagy egyedibb autót venni nagyon jó érzés, ha a háttérben ugyanaz a technika, megbízhatóság található.
A belső tér kialakítása, funkciói azonosak a normál Arteonéhoz. Látható, hogy a digitalizáció elérte ezt a modellt is. Talán a szerencse, hogy nincsen annyira túltolva, mint a Golf 8 esetében. A kezelők egy része hagyományos maradt. Az Apple CarPlay vezeték nélkül is működik, bár nekem a párosításhoz kellett kábelt használni, enélkül nem tudtam párosítani az eszközt, viszont ezt követően már zsinór nélkül is felismerte a készüléket. Az egyetlen pont, amit nem tudtam megszokni az a kormányon elhelyezett érintős gomb volt. Korábban fizikális gombokkal, tekerővel lehetett itt vezérelni a hangerőség és menü funkciókat. Nagy kár volt, hogy ezt száműzték ezért a műanyag lapért cserébe.
A tesztautónkban egy 150 lóerős dízel erőforrás működött, amelyhez egy 7 sebességes DSG automata váltó kapcsolódott. A párosítás kellemes vezetési élményt nyújtott. Nem versenyautó tőle az Arteon, de az átlag napi használathoz a nyomatékos dízelmotor tökéletesen elegendő. A sportautós hiányérzetet a fogyasztásával kompenzálja a jármű. Ha a formával nem gyakorolt volna kellő hatást a Shooting Brake, akkor azt a pénztárcán keresztül biztosan megteszi. Vegyes használat mellett 6 literrel könnyedén közlekedhetünk vele, de a sebességhatárok megfelelő betartásával ez könnyedén tornászható még jobban lefelé. Figyelembe véve a méretét, 1650 kg-os tömegét, ez egy csodálatos eredmény.
Az Arteon Shooting Brake kifejezetten menő autó lett. Mondhatom azt is, hogy új korszakot nyitott a Volkswagen a kombi autózásban azzal, hogy a formát ilyen módon értelmezte újra. A minőségi beltérrel, megjelenéssel azt hiszem vágyott autó lesz sokunk számára.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!