Tökéletes alternatíva – Jaguar E-Pace 2.0d R Dynamic S
Meg szoktunk ijedni, ha egy tradicionális márkát felvásárol egy ázsiai cég. De ahogyan a Volvonál, amelyet szintén a Ford birtokolt korábban, úgy a Jaguarnál sem történt semmi negatív változás, miután a Tata Motors tulajdonába került, sőt! A márka arculata megmaradt, miközben alkalmazkodott a jelenkor formai követelményeihez és láthatóan van pénz a fejlesztésre is.
A Jaguar E-Pace esetében gyakorlatilag minden ütőkártyát bevetett a gyártó, hogy olyan autót alkosson, amely le tudja győzni a szép számmal jelen lévő konkurenciát. Van belőlük bőven, hiszen a német presztízs modelleken kívül - Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA - itt van még az imént említett Volvo XC40, de említhetem még a Lexus UX-et, vagy a házon belüli azonos alapokra épült Land Rover Evoque-ot.
De mit is tud a Jaguar, amit a többi nem? Első sorban egyediséget. Aki a Jaguar diszkrét, sportos vonalvezetése és belső kialakítása mellett teszi le a voksát, garantáltan olyan autó kap, amely nem jön percenként szembe vele az utakon. Persze gondolhatnánk azt, hogy azért nem választják sokan a Jaguart, mert nem elég jó kocsi, vagy nem kellőképpen prémium. Nem így van, nem ez a valódi oka. Egyszerűen azért nem, mert nem jut az eszükbe, hogy számba vegyék, mint lehetséges opció. És ez egy hiba! Két oka is lehet ennek, de mind a kettő azonos tőről fakad, mégpedig a nem megfelelő marketing. Ki tudja az okát, de a korábbi importőr (mivel idén márciustól a Wallis vette át a márka forgalmazását) nem fektetett kellő hangsúlyt annak kommunikálására, hogy potenciális lehetőségként számoljanak a brit márkával. A másik körülmény pedig az autó ára. Próbáltam közvélemény kutatást tartani a környezetemben és szinte mindenki felül lőtte a Jaguarok árát. Egyszerűen nincsen a fejekben, hogy elérhető ára van a márkának (a korábban felsorolt versenytársak árához viszonyítva), sőt sok esetben akár kedvezőbb. A Jaguar E-Pace 14,6 millió forinttól elérhető. Nem akarok túlságosan előre menni a témában, de a tesztelt, nagyon komolyan felszerelt modell is 20 millió forint alatti árcédulával rendelkezett.
Ahogy említettem, a vonalvezetése rendkívül sportos. Számos jegyet találunk rajta, amely az F-Type sportkocsiból származik. A hátsó lámpák formája, a karosszéria vonalai, vagy akár a motorháztető vonalvezetése mind-mind a sportautó elemeire hasonlít, természetesen egy magas, SUV kivitelben. A vonalvezetésén kívül más sportos tulajdonsággal nem rendelkezik, hiszen tömegét illetően meglehetősen nehézre sikerült. Olyannyira, hogy az egy kategóriával nagyobb F-Pacenél is közel száz kilogrammal nehezebb. Hogy miért lett így, annak nem tudom az okát, de mondjuk azt, hogy a biztonság miatt van több anyag a kocsiban. Közel 1800 kiló a menetkész tömeg.
A tesztelt típus a 150 lóerős, saját fejlesztésű dízel motort kapta, amely az iménti ok ellenére tökéletesen jól vitte a karosszériát. Egyáltalán nem éreztem lassúnak. A hajtáshoz egy 9 fokozatú ZF automata váltó csatlakozott. Észrevétlenül kapcsolt mindig a megfelelő fokozatba. A kormányon elhelyeztek ugyan fülecskéket, amelyek segítségével mi magunk is válthatunk, de ennek én nem éreztem szükségét. Ami hiányzott, az egy „auto hold” gomb, amely ebben a kategóriában elvárható. Ennek a gombnak a segítségével megoldható, hogy fékezést követően ne kelljen a fékpedálon tartani a lábunk.
Az utastérben még nagyobb sebesség esetén sem tapasztalható semmiféle kellemetlen zaj, ami mindenképpen elvárás is a prémium kategóriában.
Vélelmezhetően a magas tömegnek köszönhetően az E-Pace többet fogyasztott a vártnál, 8,9 literes átlagot mértem vegyes használat mellett.
A külső, elegáns vonalak belül is folytatódtak. Kifejezetten tetszett, hogy hangulatában azonos érzés fogadott belül, mint ami kívül is kaptam. Elegáns, szinte mindenhol jó minőségű, prémium kategóriára jellemző anyaghasználat, szép bőrözés, visszafogott elegancia. Kifejezetten kényelmes, inkább kemény tömésű volt a bőrülés, amely viszont meglepetésemre nem volt elektromos. A kilátás és az üléspozíció viszont tökéletes a kocsiból. Egyedül a hátsó ablak kis méretű üvege, illetve annak kerete csökkentette a szinte hibátlan körbelátás lehetőségét. Ezt kompenzálja természetesen az autóba elhelyezett megannyi extra tartozék, mint a tolatókamera, 360 fokos kamerarendszer, holttér figyelő stb.
A kezelőszervek könnyen és gyorsan átláthatóak, egyszerű a kezelésük és nem utolsó sorban tapintásuk is kellemes. A középső 10” -es érintőképernyő, mely minden felszereltséghez azonosan jár, matt felülete igen kellemes látványt nyújt, illetve a mai divattal ellentétes módon, nem lóg ki a műszerfalból, hanem megdöntve, annak része. Az, hogy a Jaguar nem állt be a sorba és egyedi módon helyezte el a kijelzőt, az tetszett, az viszont kevésbé, hogy a dölésszög miatt volt olyan szituáció, amikor a napsütés miatt nem láttam rendesen a képernyőt. Rengeteg funkció elérhető egyébként középről, illetve a gyakorta használt funkciók külön, gombbal is elérhetőek. Szintén előny, hogy az Apple CarPlay illetve az Android Autó is része a lehetőségeknek, így a mobiltelefonunk egyszerűen kitükrözhető középre.
Szintén hatalmas, 12,3” -es kijelzőt találunk a kormány mögött. Ez egy extra felszereltség volt az R-Design alapfelszereltségű modellünkbe. A grafikáját nagyon szépre sikerült kialakítani, amely az egyes üzemmódokban más és más hangulatot vett fel.
Jól átlátható, tűéles HD képernyőjén gyakorlatilag miden információ megtalálható volt.
A teljes műszerfal elrendezése ügyesen lett kialakítva, hatalmassá teszi az elöl ülők térérzetét. Tovább növeli a kényelmet, hogy rengeteg a tárolórekesz. Az ajtókba akár 1,5 literes palack is könnyen elhelyezhető. A hátsó üléssor térkínálata éppen megfelelő. Egyedül a hátsó, középen ülő számára nem sikerült kényelmes helyet kialakítani. Én azt mondanám, hogy az E-Pace gyakorlatilag inkább 4 személyes és csak papíron sikerült 5 személyesre alkotni. Viszont a 4 személyes, nagyobb kategóriájú autók belső terével vetekszik.
Az E-Pace tervezői mégsem szerették volna, hogy elfelejtsük, hogy egy kisebb Jaguar volánja mögött ülünk, ezért a szélvédő bal alsó sarkában egy bébi Jaguar látható, aki játékosan követi anyját. Nagyon tetszett ez a kis apró részlet, amikor észrevettem.
A csomagtartó alaphelyzetben is tágas, 577 literes, mely természetesen tovább bővíthető 1234 literig, amennyiben a hátsó üléssort lehatjuk. Innentől kezdve nincsen olyan hosszú doboz, amit például egy svéd bútoráruházban bármikor megvehetünk, ami ne férne be az autóba.
Összeségében rendkívül tetszett az E-Pace és biztos vagyok benne, hogy megfelelő kommunikációval szélesebb kör is elérhető, akik számára izgalmas alternatívát tud jelenteni a márka. Az új szalon és az abszolút barátságos kiszolgálás és az ott dolgozók láható motivációja is egészen biztosan fog tudni segíteni ezen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!