Tovább emeli a szintet – Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild Hybrid Tekna+
A Qashqai divatot teremtett. Amikor 2006-ban megjelent az európai piacon a Nissan ezzel a típussal, még nem tudhattuk, hogy pár év, és mindenki csak azt fogja mondani – crossovert akarok! Hogy mennyire tudható be ez a mánia a Nissannak? Hát szerintem nagyon. A magasra épített autók divatját ugyanis ez a forma alapvetően meghatározta és beégett mindenki agysejtjeibe. Lehet szeretni, vagy nem szeretni ezt a kategóriát, de már megkerülni lehetetlen.
Ugorjunk 15 évet és 3 millió eladott gépjárművet és máris magunk előtt találjuk a harmadik generációs Qashqait. A magas építésű autó, ami már nem csak azért menő, mert a formája az, hanem a beltartalom is sokat fejlődött. Előbbi valószínűleg nem is lenne már elég a sikerhez, hiszen az elmúlt másfél évtizedben annyi, de annyi jármű jelent meg a kategóriában, – még konszernen belül is – hogy ilyen egyszerűen nem lehet már sikert elérni. Amennyiben a kényelem és a presztízs kevésbé fontos, akkor a Duster szinte mindent visz. A Renault Kajar pedig a kényelmet és a presztízst is magasabb szintre emeli. Franciás megközelítésben ugyan, de kifogástalan megjelenésben.
Ahhoz, hogy a sikerszéria tovább folytatódjon, szükség volt tehát minden fronton rengeteget erősíteni.
Számomra a legjelentősebb változás az új modell esetében nem kifejezetten a karosszéria frissítése, csinosítása. Persze az is teljesen rendeben van, illetve ki is fogok emelni néhány rendkívül mutatós részletet. Sokkal fontosabb az általánosan észrevehető minőségi szint ugrás, amely minden pontján megfigyelhető az autónak. Ameddig korábban a Qashqai csupán egy mutatós, de lényegében olcsó műanyagokból összeépített jármű volt, addig mostanra ez gyökeresen megváltozott és a presztízs autók színvonalát közelíti. Összeszerelési minőségben, anyaghasználatban és részleteiben is. Tényleg szuper, ahogyan a Qashqai géneket sikerült az új autóba úgy átörökíteni, hogy egy részletgazdag, minőségi autó lett a modellből. Számomra ez a transzformáció volt az igazi áttörés az új modellben.
A legmagasabb felszereltségű változat, a Tekna+ vendégeskedett nálunk, amely felszereltségi szintet külső jegyeiben is fel lehet fedezni az autón. Itt már 20” -es kéttónusú hatalmas kerekeken fut az autó, illetve nem sima LED fényszórókkal van felszerelve, mint az alaptípustól kezdve mindegyik modell, hanem LED Mátrix távolsági fényszórók vannak benne. Kifejezetten szép és mutatós részlet a típus felírat, a Renault fényszórókéval azonos befoglaló formájú (fordított vasaló), de azoknál sokkal szögletesebb kialakítású lámpatest között. A kéttónusú fényezés itt sem maradhat el, amely egy megfizethető árú (+150e Ft) extra. De megéri, mert ettől mutatósabb, légiesebb a karosszéria. A karosszérián, a kerékjáratokat érintve itt is végighalad egy fekete fényezetlen sáv, amely a küszöböknél hasonló módon törik meg, mint az imént említett testvér márka esetében. A különbség viszont itt is azonos, tehát élesebb törésekkel oldották meg a tervezők. A hátsó lámpatesteket is egyenes vonalakból építették fel. Nagyon izgalmas, ahogyan a féklámpa vörös csíkja teljesen benyúlik az autó oldalába és a hátsó sárvédőből komoly részt hasít ki. Ezektől a formáktól, kialakításoktól sokkal technóbb, modernebb hangulatú lett a Qashqai.
Ahogy említettem a komfort és minőség érzet ámultba ejtő az elődmodellekhez képest. Ezt az érzetet erősíti a memóriás mappabőr ülések szép steppelése és a masszázs funkció. Ez utóbbival nem találkozhattunk eddig, csak magasabb kategóriában. Az alul csapott kormányon a megszokott Nissanos gombsor található. De a gombok itt is árulkodnak arról, hogy másik minőségi kategóriát célzott meg a Nissan. A kormány mögött egy 12,3” -es digitális műszeregység található. Szép, kontrasztos színekkel, jó átláthatósággal. Sokat nézegetni viszont ezt a felületet vezetés közben nem kell, hiszen egy roppant nagy head-up display (10,8”) vetül a szélvédőre, mutatva a legfontosabb információkat, többek között a navigációt is. A központi kijelző 9” -os. Manapság inkább azt mondanám rá, hogy közepes, vagy éppen kicsi ez a méret, viszont a felbontása és az elhelyezése miatt nem illetném kritikával semmilyen szempontból. A jobb és balszélén elhelyezett kezelőgombokkal együtt jól mutat a műszerfal közepén. Alatta egy két gyorsgomb, majd a klíma vezérlője található.
Az első utasok korábban sem utaztak kényelmetlenül a Qashqaiban. A minimális méretnövekedés következtében pedig már a hátsó utasok (inkább kettőre igaz, mint háromra) térkínálata is tökéletes. Eközben pedig a csomagtartó is élhető méretű. A belső méretnövekedés ellenére a 4425mm hosszú karosszériába így is elfér egy 461 literes csomagtér, amely 1593 literig bővíthető a hátsó ülések lehajtásával.
Az általános minőségérzeten kívül komoly technikai arzenál is belekerült az autóba. Olyan kiegészítők találhatóak a Qashqai-ban, mint a 360o -os kamera, Pro-pilot rendszer, amely önvezető képességgel ruházza fel az autót az adaptív tempomat, sávtartás, és vészfékasszisztensnek köszönhetően, valamint az adaptív távolsági fényszóró.
A meghajtásról a Mercedes-szel közösen fejlesztett 1,3 literes benzinmotor gondoskodik, amely mild-hybrid rendszerrel van támogatva. 158 lóerő leadására képes ez az erőforrás, amely a tesztidőszak alatt 7,5 literes átlagfogyasztást produkált nálunk. A hatfokozatú manuális váltó meglepően jó társa volt a meghajtásnak, átlagon felüli a váltó működése. Nem versenyautó ezzel a motorral a jármű, de átlagos, napi használatra bőségesen elegendő.
Rengeteg pozitív érzéssel gazdagodtunk a Qashqai teszt alatt. A Nissan harmadik alkalommal is képes volt megmutatni, hogy nem szabad őt elfelejteni, különösen ebben a kategóriában. Hiába a rengeteg versenytárs, az új modell úgy érzem nagyot fog dobbantani. Nehéz az árakról manapság nyilatkozni, hogy mi a jó és mi a kevés, hiszen elképesztő mértékű a növekedés, de az elmondható, hogy a 9,2 milliós induló ár és a 14 millió forintnál pár ezerrel kevesebb maximális felszereltségű változat nem számít soknak a versenytársak áraihoz képest, ha figyelembe vesszük, hogy mit nyújt ez a kocsi.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!