Továbbra is BMW - BMW 120d xDrive M Sport
Sokan támadják a bajor márkát azzal, hogy azáltal, hogy keresztben építi be a motort és elhagyta a hátsókerék hajtást az új egyesben, már nem is valódi BMW érzést kínál. Úgy gondolom, hogy ez tévedés. A technika más, de az érzés maradt.
Ahogy a bevezetőmben írtam, a mostani 1-es széria sokkal átlagosabb megoldásokat kínál, mint az elődei. De ezek a különbségek leginkább csak a színfalak mögött játszanak szerepet. Természetesen, ha valakinek ez (is) számít, akkor nem fog foglalkozni a formájában elődjéhez képest jelentősen megváltozott kompakt méretű BMW-vel. Pedig egy pillantást, vagy akár sokkal többet biztosan megér, hiszen olyan formai elemek kerültek az autóra, amelyek lényegesen más részletekből állnak, de összességében teljes mértékben hozzák a BMW érzést.
Tesztünkben egy M csomaggal felszerelt és extrákkal alaposan megtöltött 120d-t próbáltunk. Ez a három szám és egy betű ebben az esetben teljesen logikusan azt jelöli, hogy az egyes széria egy 2000cm3-es 190Le-s 400Nm nyomatékkal rendelkező dízel erőforrást rejteget a motorháztető alatt, ami elsősorban azért érdekes, mert a 1500kg-os autót ez igencsak kellemesen viszi. Az M megjelölés tehát nem csak sportos elemeket, hanem sportos és dinamikus vezetési élményt is ad. Tudni kell viszont, hogy a 120d kizárólag automata váltóval vásárolható meg.
Külsejét tekintve jelentősen megváltozott az új, harmadik generációs BMW. Méretei és arányai nagyban különböznek az előzőtől. Talán az egyik legszembetűnőbb változás az orr részen figyelhető meg, hiszen ez sokkal rövidebb, köszönhetően a motor elrendezésének. A hűtőrács olyan érzés számomra, mint amit a tacskó kutyám gondol magáról. Ugyanis ő sokkal nagyobbnak képzeli magát, mint amekkora a valóságban. Hát így van ez a BMW 1-es hűtőmaszkjával is. Döbbenetesen nagyok a vesék, amelyek nem mondom, hogy nem néznek ki jól, de kicsit az én ízlésemnek már túl vannak tolva. Mint egy 7-es kicsiben. Független ettől az arány kérdéstől, rendkívül erőteljes, maszkulin az egész első traktus, mely hatás az egész autóról elmondható. Próbáltam a fejemben számba venni az összes kompakt autót, de tuning nélkül egyik sem hozza ezt a sportos vonalvezetést, mint a BMW legkisebb modellje. A lökhárítók M csomag esetén módosított oldalsó vonalai pedig elképesztően egyediek, nagyon-nagyon sportosak.
A belső tér teljesen hozza a mostani BMW feelinget. Nagyon minőségi anyagokat találunk mindenhol. A bőrözés, a műszerfal kialakítása külön-külön is műremek. A kék cérna és a varrás pedig határozottan jól mutat rajta. Az új egyesben ülni teljesen olyan, mintha egy nagyobb testvérében tennénk mindezt, csak természetesen kisebb benne minden. A motorháztető lerövidülése a belső komfortnál érződik a leginkább. Az autó hossza ugyanis összességében nem sokat változott, így a plusz centiméterek a belső térnél mutatkoznak meg. Az elöl ülők számára kifejezetten sokat javult a helykínálat. Illetve az is sokat segít az érzésen, hogy körülbelül 4 cm-rel szélesebb az új széria. Csomagtere szintén tágasabb lett, 380l, melyben praktikusan egy plusz alsó rekesz is található.
A kormány számomra nagyon kellemes fogású, valamivel vastagabb, mint egy „átlagos” autóban. A kormány mögött egy teljesen digitális műszerfalat találunk, mely a különböző vezetési módoknak megfelelő színezetekben jelenik meg. Már megszokhattuk az ilyen típusú műszerfalak esetében, hogy a vezető a saját ízlésének megfelelően konfigurálhatja a látványt. Talán ilyen szempontból valamivel szerényebb a BMW által kínált lehetőség. A középkonzol a könyöktámasztól a műszerfal tetején keresztben elhelyezett képernyőig teljes mértékben a megszokott módon jól átlátható és könnyedén kezelhető. A gombok és azok elhelyezése abszolút logikus, pár napon belül vakon is használható. A központi kijelző különös előnye, hogy azon kívül, hogy az iDrive tekerője segítségével irányítható, érintőképernyős a felülete, így minden funkciót több módon is elérhetünk. A kijelző mérete látványos, felbontása pedig penge éles. Rengeteg részlet, beállítás, kényelmi funkció és hangulat állítható be ennek segítségével. BMW lévén mondani sem kell, hogy a telefon vezeték nélkül tükrözhető és a középkonzol alsó tárolójában indukciósan tölthető. Nagyon tetszett, hogy végre belefér egy nagyobb (Pro, +) méretű telefon is a tárolóba, ellentétben azokkal a típusokkal, ahol a könyöklőben helyezték el a telefontöltőt.
Valószínűleg, ha Németországban élnénk, a futóműről kizárólag ódákat zengenék. Nagyon feszes, és sportos. A vezetési stílus állításával – Sport, Comfort, Eco Pro többek között ennek a keménysége is állítható. Sajnálatosan Magyarországon még az autópályák minősége sem elegendő ahhoz, hogy anélkül haladjunk Sport üzemmódban, hogy ne éreznénk azt, hogy a gerincünk erőteljesen ütődik az egyébként meglehetősen kemény tömésű ülésekhez. Eco Pro-ban ez a hatás némiképpen mérséklődik, de ne számítsunk arra, hogy észrevétlenül fogunk átsiklani mondjuk egy fekvőrendőrön.
Talán ez utóbbi, mármint a túlságosan kemény futómű, amit hibának érzek az autón, ha nem nézem meg az árcédulát, amely ugyan hibának nem nevezhető, de a vevők számát a 17M Ft-os árcédula egészen biztosan meg fogja szűrni. Persze szinte felsorolhatatlan számú tartozékot találunk a 120d 10,7 M Ft-os alapárához képest ebben az autóban. Ott van az M csomag, a különleges kék fényezés, a napfénytető és a Harman/kardon hi-fi rendszer, hogy csak párat kiemeljek. Ami nekem hiányzott, és úgy vettem észre, hogy extraként sem rendelhető, az az ülésszellőztetés. Kiválóan működik az ülésfűtés, mely programozható, hogy bizonyos hőmérséklet alatt automatikusan kapcsoljon be, és a kormányfűtés is remekül funkcionál, így adva kellemes érzetet a sofőrnek a téli napokon. Ellentétben a nyári hőségre és a felforrósodó bőrülésre nem ad megoldást az 1-es.
Nem tudom, miként csinálja ezt a BMW, de ilyen csendes és már-már benzines hangulatot adó dízel erőforrást még nem volt szerencsém kipróbálni. A motor hangja az utastérbe szinte egyáltalán nem szűrődik be és csak nagyon intenzív gyorsítás során hallható a jól ismert dízeles berregés. Másik oldalról a motor megtartotta a dízelek igazán jó szokását. Nyomatékos és közben nem túlságosan szomjas. Autópályán 130-as tempó esetén 6 liter alatt fogyasztott és vegyes fogyasztása is csak picit volt 7 liter fölött. Figyelembe véve, hogy ez egy xDrive meghajtású modell – tehát négykerék meghajtású, ez egy rendkívül jó adat. Különösen azért, mert biztos vagyok benne, hogy aki hosszú távon használja és nem „teszteli” az autót, ennél még jobb eredményt fog elérni.
Az új 120d egy remekbe szabott, sportos autó. Elődjéhez képest óriásit lépett előre minőségben, tartalmazva az összes modern vezetéstámogató rendszert, talán még egy kicsit többet is. Városi használatra ugyanolyan kényelmes lehet, mint hosszabb utakra. Ahogy a cikk elején írtam, már nincs benne a „megszokott” BMW jegyek mindegyike, de mégis nagyon az maradt. És gyönyörű!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!