Trendi a négyzeten, avagy a fullos kicsi – Kia Stonic 120 Hybrid 48V GT Line
Minden igényt kielégítő divat-svájcibicska a ráncfelvarráson átesett Stonic. Nem mondhatjuk, hogy a Stonic a legsikeresebb KIA modell, de a méltatlanul mellőzött kisautó mindent bedob annak érdekében, hogy felfigyeljenek rá. Vajon az agyonextrázott és minden kényelmi, biztonsági szempontoknak maradéktalanul megfelelő kisautó sikeres lesz-e az fogós kérdés, ugyanis az árcédula visszafoghatja a nagyra nőtt lelkesedést.
A negyedik generációs Rio alapjaira készült, egész pontosan alapjaiból megemelt Stonic modellfrissítése a 2017-es megjelenést követően most érkezett el. Műszaki alapjaiban, tengelytávjában és belső kialakításában a két modell megegyezik egymással, de a szükséges trendiséget a Stonic hordozza jobban, hiszen ez a Riohoz képest a magasabb kivitel. Mondhatjuk rá, hogy crossover.
Természetesen nehezen képzelhető el, hogy bármiféle terepre fog vele menni bárki is. A 4-5 cm ehhez várhatóan nem lenne elég, illetve nincs is benne semmiféle olyan plusz technika, amely ezt jobban elősegítené, mint bármelyik szedánban. Vélelmezem, hogy a legtöbb vásárló nem is tudja megmondani, hogy mi a pontos oka, hogy ilyet szeretne. Egyszerűen csak divatos.
A GT Line felszereltség járt nálunk, amely kizárólag a kínálat legerősebb erőforrásával, a 120 lóerős mild-hybrid motorral érhető el. Az elődjéhez képest sportosabbnak mondanám a módosított első lökhárítót. Három kis légbeömlő és a hűtőrácsban elhelyezett króm díszítés sokkal vagányabb. A ködfényszóró is lejjebb a kamu légbeömlő alá került egy ezüst keretbe.
Hátulra is kapott némi sportos kamut a GT Line felszereltség. Dupla krómozott ál kipufogóvég és ezüst színű diffuzor imitáció adja a sportos hangulatot. Egyáltalán nem mondom, hogy nem néznek ki jól ezek a kiegészítők, de én boldogan tudnék élni akkor is, ha csak annyit kapok, amennyi valóban meg is van. Ez pedig nem más, mint egy háromhengeres turbómotor által leadott teljesítmény.
Egyébként ez egyáltalán nem rossz, hiszen a mild-hybrid rendszerrel kiegészített ezer köbcentis 120 lóerős, 200Nm nyomatékkal rendelkező motor tiszteségesen viszi az 1313 kilós karosszériát. Látható, hogy elfogadható műszaki tartalom és válasz született a környezetvédelmi előírások miatti méretcsökkentésre. Több hasonló méretű motorral rendelkező autót teszteltünk, a KIA motorja talán a legjobb közöttük. Jó a hangja, dinamikus a viselkedése és a fogyasztása is elfogadható. A teszthét alatt 6,7 literes átlaggal közlekedtünk. Autópályán 6, városban 7,2 literes átlagot produkált a kocsi.
Háromféle vezetési üzemmód közül válaszhatunk – ECO, Normal és Sport. Ezek, az elnevezésük szerinti módon változtatják a motor karakterisztikáját. Az üzemmódok közötti váltásnál ezen kívül az analóg műszerfal mutatói között elhelyezett digitális kijelző színei is megváltoznak, hogy a hangulat is teljes legyen.
A belső tér egyébként rendkívül kényelmes és tágas. Azt nem lehet mondani, hogy kiváló, luxus minőségű anyagokat használtak fel, hiszen gyakorlatilg minden műanyag. De azok struktúrája mutatós, illetve az összeszerelési minőség is nagyszerű. Ennek eredményeképpen egy kellemes belső teret alkottak a tervezők. A kormány és a váltókar egyébként bőrborítást kapott, illetve középső kartámasz is bekerült az utastérbe.
A térkínálat meglepően nagy, azt mondanám, hogy egy kategóriával nagyobb az érzés benne, pedig az autó hossza „csupán” 4140 mm és a tengelytáv is 2580 mm. Az alaphelyzetben 352 literes, lehajtott ülésekkel 1155 literes csomagtér sem rossz.
A KIA Stonic középkonzolját egy 8” -es érintőképernyős infotainement foglalja el. Ennek kezelése, hasonlóan a többi márkatárséhoz, jól kezelhető, átlátható. A stabil és gyors rendszer már tudja a vezeték nélküli telefon tükrözést is. A digitális átállás mérsékelten jelentkezik a KIA-ban (szerencsére), így a kezelő alatt és az oldalán hagyományos csavargatók vannak, amelyek segítségével tudjuk állítani a rádió hangerejét, illetve a klímát is ezekkel szabályozhatjuk. Az viszont meglepő, hogy kétzónás klíma még a csúcsfelszereltségnek sem a része.
Összességében tehát a Stonic egy remek autó. Mutatós, tágas és jól vezethető. Nem gondolom, hogy az átlagosnál bármelyik képessége sokkal jobb lenne, de egyik szempont szerint sem rosszabb, sőt. A motorja kifejezetten jónak mondható, a futóműve talán kicsit keményebb annál, mint amire nekem igényem lenne. Mindezek összesége tehát predesztinálná a sikerre, de van egy szempont, amelyet fent említettem, amely ebben megakadályozhatja. Ez pedig az ára.
Nincsen könnyű helyzetben a márka, hiszen a Rio és a nála eggyel nagyobb Ceed közé kell tenni egyértelműen a Stonic-ot, viszont ez a különbség nominálisan nem túlságosan nagy. A végeredmény az, hogy a tesztelt, bőségesen extrázott Stonic a 9 milliós vételárat is meghaladja. Ennyi pénzért pedig komoly Ceedeket, sőt XCeedet is kapunk, ha nem is a csúcsváltozatot. Ez pedig azt jelenti, hogy relatív kevés ember fog GT Line Stonic mellett dönteni, ha az ár/érték arányt vizsgálja. A divat fog dönteni vagy pedig a kedvezőbb ár és ezáltal a Rio, az ki fog derülni. Ha az utóbbi, akkor a Stonic ugyanarra a sorsra fog jutni, mint szülőhazájában, ahol kivették a kínálatból. Persze az is előfordulhat, hogy mind a kettő meg tud maradni békésen, egymás mellett. Legyen így!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!