Tűz, jöjj velem! – Cupra Formentor
Eljött a pillanat! Sokan vártunk rá és biztosan még többen vannak, akik nem tudják, hogy mi miatt örvendezek. Ha megmutatom a márkalogót, akkor valószínűleg az emberek jelentős többségének fogalma sincsen, hogy mi ez a szimbólum. De Mi, akik ismerjük, jól tudjuk, hogy Ők is tudni fogják, Ők is vágyni fogják, Ők is sóvárogni fognak utána!
A Seat újra és újra próbálta magát megújítani, volt sportvagány, volt fura formájú autókat gyártó tagja a konszernnek, várva azt, hogy tetszhalott állapotából végre visszatérjen. Ez utóbbi sikerült, sőt egészen jól sikerült, de az évek múlásával az a fajta sportos érzés, amit eredetileg szántak neki, kihunyt belőle. Egyetlen szikra maradt, abból a régi lángból, ez pedig a CUPRA. Ha pedig már így alakult, gondolták helyesen a nagyok, akkor csináltak is köré egy teljes márkát. Mégsem dukál, hogy a Seat után csak kötőszóként emlegessék.
Eddig ez így rendben is van, de ha copy/paste módon a Seat típusokra szépen sorban rákerül a törzsi szimbólumok ihlette háromszögekből álló logó, attól még a nagy flash el fog maradni. Nagyon disznó a Cupra Ateca, de ez még csak egy túltöltött és túlárazott Seat Ateca. 16-18 milláért azért többet is akarhat az adrenalinfüggő halandó, mint 300 lóerő feletti teljesítményt és egy remekbe szabott sportkormányt két csinos gombocskával a jobb és bal oldalán. Teszem azt egy autót, amit a többség nem Seatnak, vagy a rosszérzésűek Skoda Karoq-nak hisz. És igen, 2020 tavaszán megszületett a Formentor. Az egyedi, az utánozhatatlan és a voltaképpen XXI. századi tényleg menő sportkocsi, ami nem lehet más, mint egy SUV. A „hagyományokat követve” spanyol területről lett választva a név, hiszen a Formentor félsziget Mallorca északi részén helyezkedik el. Tehát mindenféle pletyka ellenére a Formentornak nincsen köze a Dementorokhoz.
A forma, amit megalkottak olyan egyedi, hogy hosszú percekig álltam első alkalommal az autó mellett és próbáltam befogadni a nem megszokott látványt. Az arányok, a termetes hűtőrács, amely fölött jobbra és balra szűk tekintettel figyelnek a LED-es lámpák semmi máshoz nem hasonlítható. Van benne törés, hajlítás, szögletesség és görbület, mindez a legjobb arányban. Tényleg olyan az autó, hogy minden karosszéria elemet külön-külön lehet elemezni, hogy miért pont oda, miért pont azt és úgy. Ahogy pedig ez a számos formai játék összeáll, egyértelműen tekintélyt parancsoló, luxus és sportos. A szürke szín, a bronz logó és féknyereg pedig színükkel erősítenek rá az előbbiekre. A felnije pedig szintén formabontó, valami tudományos-fantasztikus filmből meríthettek ihletet a tervezői.
Nem elfogultság a részemről az előző dicshimnusz. Nem lehet úgy elmenni az autóval sehol, hogy figyelő tekintetek sorát ne élveznénk. Egyszerűen senki nem tudja elhelyezni fejben, hogy mit is lát, hiszen korábban ilyet biztosan nem láthatott. Viszont a hangja biztosan nem marad meg a fejekben, mert ez a rész, mármint a jó hang – bizonyára a szabályozások miatt – kimaradt az autóból. Az utasülésben is csak a hangszóróból jövő dübörgés és a turbó fütyülő sípolása hallható.
Lehet, sőt biztos, hogy a két literes 310 lóerős, 400Nm nyomaték leadására képes turbós erőműből többet ki lehetett volna hozni, mint a kizárólag hangfalakból érkező dübörgés. Nekem ez nagyon hiányzott az egészből. Észbontó, 5 másodperc alatti a gyorsulás, az egész autóba annyi adrenalint és tesztoszteront töltöttek, hogy alig fér bele és erre van ez a kis csenevész hang. Meg lehet szokni, el lehet fogadni, de valahogy ez nagyon nehezen megy nekem. A dögösség része ez is.
Az autó belső tere szintén egyedi. Nagyon minőségi, jó ízléssel összeállított a beltér. A szürke és a bronz keretek, azonos színben varrott bőr felületek és ülés, remek arányban dominál. A kereteken körbefutó, az általános autóépítésben ritkán használt fém különlegessé teszi a teljes hatást. Természetesen van állítható színű LED hangulatcsík is. Ha azt gondoltuk, hogy a VW csoport csupa unalmas, konzervatív autót képes gyártani, akkor a Formentor lesz az élő, azaz guruló bizonyíték, hogy tévedtünk. Az első sorban rendkívül sportos ülésekkel találkozunk. Ameddig a hátlap példátlanul egyedi és valóban sportos, addig az ülőfelületről ezt nem tudom elmondani. Nagyon hiányzott, hogy a combjaim megfelelően legyenek alátámasztva. Ennél a teljesítménynél és hangulatnál hiányzott ez a lehetőség.
A kormány és a műszerfal viszont közel tökéletesre sikerült. A 10” -es teljesen digitális műszerfal mellett, egy az autó belső méreteihez képest gigantikus felületű, 12” -es képernyőn élvezhetjük az infotainement által nyújtott lehetőségeket. A mostani VW csoport koncepciója alapján kicsit ugyan túl van lőve a digitalizáció, hiányoznak a gombok, de ezt gyorsan meg lehet szokni, ha nem is lehet megszeretni.
A fokozatváltó helyett egy kis kapcsolót találunk az autóban, amely könnyen kezelhető, ráadásul a térérzet növelésére is jó hatással bír. A hifi rendszer szintén nagyon jól szól az autóban, nem lehet vele szemben semmiféle kifogás.
Végére, de messze nem utolsó sorban maradt a korábban említett motor és teljesítmény. A kormányon elhelyezett Cupra logós gomb segítségével választhatunk a különböző vezetési funkciók közül. A normál és a sport fokozat mellett itt találjuk meg a cupra üzemmódot is. Ennek kiválasztása esetén szabadul el a pokol, melyet a hangfalakból érkező dübörgés is előre jelez. Tényleg fantasztikus, ahogyan ez az autó halad az úton, mintha rávarrták volna az aszfaltra, miközben a kanyarokat veszi. Igazi élményautó. Természetesen a gyors és dinamikus haladásnak ára van. Persze lehet vele 10 körüli fogyasztást is elérni, de aki így tesz, az ne vegyen Formentort. Az élményvezetős napok alatt sokszor mutatott 18-20 liter körüli átlagot a műszerfal. De ha visszaszállunk az égből és reális számot akarok mondani, akkor 12-13 liter közé tenném a fogyasztását. Hogy ez sok? Igen, nagyon. Hogy ez megéri? Ülj bele, hogy rájöjjél, hogy igen, nagyon!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!