Új kalandra hív – új Mitsubishi ASX
A Mitsubishi ASX akármennyire is hihetetlen, már 10 éve jelent meg először, így mindenképpen ráfért egy alapos frissítés. A kis autógyárak nincsenek könnyű helyzetben, így a Mitsubishi is csak a legszükségesebbeket változtatta meg az új modellen.
A cikk címe lehetett volna az is, hogy a kis Outlander, hiszen a felfrissített ASX orr része kísértetiesen hasonlít a szintén megújult Outlanderhez, de akár az L200 pickup-hoz is hasonlíthattam volna. Egy szó, mint száz, megkapta az egységes márkaarculat elemeit. Ez egy sokkal marconább, karakteresebb formavilág, mint az előző típus esetében, ami lényegesen jellegtelenebb megjelenést adott a kompakt SUV-nak. Fontos kiemelni, hogy a Mitsubishi nem beszállt az SUV gyártás őrületébe, hanem egyik alapítója volt ennek a kategóriának. Minősége és megbízhatósága pedig stabil alapokat jelent a márka számára. Szintén fontos megemlíteni, hogy motorikusan sem kell a három gyémántos márkának mindenféle trükköt és technikát alkalmaznia, hogy teljesítse a legfrissebb környezetvédelmi normákat. Ez is mutatja, hogy a Mitsubishi nem a divatot és az elvárásokat követi, hanem azokat régóta evidenciaként kezeli.
Ha pedig a motorról tettem említést, akkor itt érdemes még néhány részletet kiemelni. Magyarországon egyetlen erőforrással, a jól megszokott 2 literes 150 Le-s benzinmotorral kapható az autó. Ez utóbbi azért érdekes, mert rengetegszer hallom mostanában a környezetemben, hogy idegenkednek a kis köbcentis turbómotoroktól az emberek. Ami valahol érthető is, hiszen ez egy sokkal érzékenyebb és újabb technika, amely sokkal nagyobb meghibásodási valószínűséggel jár, mint egy hagyományos szívó benzines motornál. Hát a Mitsubishi vevőinek nem kell kockáztatnia semmit, ez egy kiforrott és megbízható motor, lényegesen kevesebb problémaforrással. Környezetvédelmi szempontból pedig a Mitsubishi teljesíti, amit egy mai motornak kell. Fogyasztása is kifejezetten jónak volt mondható 7,5 literrel beérte vegyes használat mellett.
A tesztautónk az egyik legjobb felszereltségű modell, az Intense volt, kapcsolható összkerék hajtással és fokozatmentes automata váltóval. A 4 kerékhajtás kizárólag automata váltóval rendelhető, amit én elég sajnálatosnak tartok, mivel nem voltam barátja a fokozatmentes (CVT) váltónak. Nagyon sok teljesítményt elvesz a motortól és a gyorsuláson 20%-ot ront.
Természetesen a négykerék hajtás, mely a váltó mögötti gombbal kapcsolható két különböző üzemmódban – differenciál zár ki és bekapcsolásával -, kifejezetten hasznos és jól működik. Alaphelyzetben a négykerék hajtással indul a motor, mely az útviszonynak megfelelően osztja el a terhelést az egyes kerekek között.
Az új ASX belső terében a legnagyobb különbség az elődjéhez képest a hatalmas monitor, mely a műszerfal közepén helyezkedik el. Viszonylag alapdolgok kezelhetőek rajta, kezelése egyszerű. USB-n keresztül az Apple Carplay segítségével tükrözhető a mobiltelefon. Ezen felül komfortos, puha anyagok borítják a belső teret. Határozottan javult a komfort minősége. Az összeszerelés minősége a Mitsubishihez híven kitűnő. Az első és a hátsó lábtér kifejezetten jó, nagyon tágas, a bőrülések kényelmesek. Nagyot dob a belső térérzeten a hatalmas tetőablak, melynek szegélye hangulatos világítást kapott, így esti autózáskor garantáltan csillagos lesz az ég. Az üvegtetőnek talán az egyetlen hátránya, hogy a hátsó üléssornak nincsen belső világítása. Szerintem elfért volna legalább oldalra egy kis lámpa, mert így csak az első sorból lehet odavilágítani, ami nem igazán tökéletes.
Az ASX csomagtere alaphelyzetben is tágas, 406l az űrtartalma. Természetesen a 60/40-ben osztott hátsó ülések segítségével tovább bővíthető.
Az ASX azt mondhatjuk, hogy egy konzervatív autó. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy ne lenne benne az összes szükséges biztonsági és kényelmi extra. Itt gondolok a szokásos hárombetűs rendszerekre, mint az ABS, ESP stb., és természetesen ilyenek is benne vannak, mint a sávtartó vagy a holttér figyelő.
Amiben viszont nem konzervatív az a hí-fi rendszer. Régen láttam ekkora gyári mélyládát a csomagtartóban, bármilyen kocsiban, amely természetesen nagyban segíti a kellemes hangzást az utastérben.
Az új ASX egy kellemes, jó kocsi, amely minden feladatra alkalmas. Külső mérete alapján mind városi, mind hosszabb utazásokra megfelelő. Az összkerék hajtás pedig azon kívül, hogy biztonságot ad, bármilyen terepre alkalmas. A kapcsolható differenciálzár miatt pedig akár a legextrémebb körülmények között is átsegít.
Ár/érték aránya az új ASX-nek kifejezetten jónak mondható, hiszen 6M Ft-ról induló ára rendkívül versenyképes. Elsősorban azoknak készült, akik mindenféle sallangtól mentes, megbízható autót keresnek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!