Újdonságok a GLE és GLE Coupé háza táján: a sikermodellek még jobbá váltak
Fokozott elektrifikáció, még több élmény, maximális digitalizáció
- Felfokozott elektrifikáció: új dízel modellek 48 V-os rendszerrel és új plug-in hibridek
- Még több élmény: hasznos funkciók terepjáráshoz és vontatáshoz
- Maximális digitalizáció: MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment rendszer még intelligensebb működéssel
A Mercedes-Benz GLE és sportos változata, a GLE Coupé tökéletes megoldás családi használatra és hobbi célra egyaránt, miközben kivételesen jól teljesítenek hosszú távokon és szállításnál is. Az európai változatok esetében széria 4MATIC összkerékhajtásnak köszönhetően mérsékelt tapadási körülmények között, terepen vagy akár 100 százalékos emelkedőkön is magabiztosan átjuthat. Az akár 3,5 tonnás vontatási kapacitás lehetővé teszi, hogy lószállítót, értékes veteránautót vagy nagyobb méretű lakókocsit vontasson.
A Mercedes-Benz most felfrissítette a 2018-ban bemutatott modellgeneráció külső és belső megjelenését, technológiáját és felszereltségét. A frissített modellek 2023 tavaszán érkeznek meg a márkakereskedésekbe Európa-szerte. A motorkínálat immár teljes egészében elektrifikált. Magában foglal lágy (mild) hibrid modelleket, amelyek 48 V-os rendszerrel és integrált indítógenerátorral (ISG) rendelkeznek, valamint negyedik generációs plug-in hibrid modelleket is. A legtöbb verzió erősebb, mint a korábbi kiadások. A legnagyobb a GLE 400 e 4MATIC 30 kW-os teljesítménynövekedése. (GLE SUV verzióban: kombinált, súlyozott üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 9,2-10,3 l/100 km, kombinált, súlyozott CO2-kibocsátás (WLTP): 209-234 g/km, kombinált, súlyozott áramfogyasztás (WLTP): 24,7-27,3 kWh/100 km).
A Vezetői Segédrendszerek csomag továbbfejlesztett, specifikus funkciókkal rendelkezik, például a DISTRONIC aktív követésitávolság-tartó asszisztens, az Aktív Kormányzási Asszisztens és a Táblafelismerő Asszisztens esetében. A Parkoló csomag 360°-os kamerával segíti a vezetőt párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyre történő manőverezés esetén. További újdonságként jelenik meg az „átlátszó motorháztető” funkció. Aktivált offroad menetprogram esetén a központi kijelző megjeleníti a jármű orra alatt található terület virtuális látképét, segítve a meredek helyeken történő haladást. Különösen hasznos funkciókkal támogatja a vontatást a Vontatmány-asszisztens, amely a központi kijelzőn megújult vontatási menüt és vontatási útvonaltervezést kínál. Ennek segítségével még könnyebben találja meg az ideális útvonalat vontatmánnyal történő közlekedés során.
A GLE sorozat története az M-osztállyal kezdődött, amellyel a Mercedes-Benz 1997-ben alapította meg a prémium SUV szegmenst. A globális siker a GLE 2015-ös bemutatkozásával folytatódott. Ezt követte a jelenlegi modellsorozat 2018-as premierje. A GLE és a GLE Coupé a Mercedes-Benz Tuscaloosában (USA) található gyárában készül.
Felszereltség: terepes használatra és vontatáshoz
A GLE legtöbb vezetője aszfalton vagy enyhe, illetve közepes terepen használja autóját. A Mercedes-Benz ezért átalakította az Off-Road csomag tartalmát, annak érdekében, hogy lényegesen kedvezőbb áron tegye elérhetőé a GLE kizárólag belső égésű motorral szerelt változataihoz. A csomag kartervédőt tartalmaz, valamint AIRMATIC légrugózás (opcionális extra) esetében 30 milliméterrel nagyobb szabad magasságot.
A jelenlegi MBUX generáció „Off-Road” üzemmódja a különböző speciális tartalmakat, mint például az emelkedés és a dőlés szögét, az iránytűt, valamint a kormányzás irányát vizuális élménnyé változtatja. Az opcionális, 360°-os kamerával rendelkező Parkoló csomaggal együtt a megoldás elérhetővé teszi az „átlátszó motorháztető” funkciót. Aktív „Off-Road” üzemmód esetén a központi kijelző megjeleníti a jármű előtti terület virtuális látképét az első kerekekkel és a kormányzás helyzetével együtt. A látkép a 360°-os kamerarendszer képeiből áll össze. Az „átlátszó motorháztető” különösen sokat segít: lehetővé teszi a vezetőnek, hogy könnyebben felismerje az autó útjába eső akadályokat, például a nagyobb köveket és a mély kátyúkat. A funkció előnyös lehet rámpára vagy padkára történő felhajtásánál is.
A GLE ennél is többet kínál: az összkerékhajtás és a váltóáttétel kialakítása elegendő tapadást biztosít akár 3,5 tonnás vontatási kapacitáshoz, a vonóhorog pedig függőlegesen akár 140 kilogrammal is terhelhető. A teljesen elektromos működtetésű vonóhorog használata különösen kényelmes: a csomagtérajtón található gomb vagy a központi kijelző segítségével a vonóhorog az elektromos csatlakozókkal együtt egyetlen gombnyomásra kihajtódik és automatikusan működési helyzetben rögzül. Használat után épp ilyen könnyedén hajtható vissza a lökhárító mögé. Azok is különleges megoldásoknak örvendhetnek, akik vontatmány helyett például kerékpárok szállítására használnák a vonóhorgot: a vonóhorog két extra rögzítéssel rendelkezik a nyakrészen, hogy különösen biztonságosan lehessen rögzíteni kompatibilis kerékpártartókat. A terhelhetőség 100 kg – ez azt jelenti, hogy elektromos kerékpárok is szállíthatók.
További újdonságot jelent a GLE és a GLE Coupé esetén a navigációs rendszer Trailer (vontatási) útvonaltervezője: az utazók a központi kijelzőn olyan útvonalat tervezhetnek, amely megfelel a korábban meghatározott vontatmánynak, de nem jelent túl nagy kerülőt távolságban vagy időben. A számítás során a rendszer többek között az útpálya szélességét, valamint magassági és súlykorlátozásait is figyelembe veszi. Az utánfutó méreteit az MBUX vontatás menüjében lehet megadni. A menü automatikusan jelenik meg, amint a rendszer utánfutó csatlakoztatását észleli. Az ügyfelek választhatnak kerékpártartó és kétféle utánfutó méret közül, emellett pedig beállíthatják a sebességet is: Németországban például 80 vagy 100 km/h-t. A vontatási útvonaltervező ezt az információt is figyelembe veszi. Különösen kényelmes: a Táblafelismerő Asszisztens csak azokat a sebességkorlátozásokat jeleníti meg, amelyek a vontatás során relevánsak. Ha a DISTRONIC és az Aktív Sebességhatároló Asszisztens be van kapcsolva, a jármű immár csak a releváns sebességkorlátozásig gyorsít fel.
A kibővített Vontatmány-asszisztens immár kamera alapon dolgozik és olyan utánfutókkal is használható, amelyek saját dőlésstabilizáló rendszerrel rendelkeznek. Emellett az asszisztens még inkább megkönnyíti az utánfutóval történő manőverezést, miközben használata könnyebb és biztonságosabb. A rendszer automatikusan szabályozhatja a vontatmány kormányzási szögét 5 km/h-ig és akár 15 fokos emelkedőig. A működtetés beépül az MBUX rendszerbe és intuitív módon, érintőképernyővel használható. A tolatásnál történő segítség mellett a rendszer szabadon választható íveken is működtethető egészen 90 fokos elfordulásig. A vontatójármű kormányzása automatikusan történik úgy, hogy a rendszer tartja a kiválasztott szöget. Ez lehetővé teszi az utánfutó precíz elhelyezését. A vezetők kapcsolódó funkciókat is kiválaszthatnak, ha az utánfutó elérte a kívánt irányt és egyenesen kell tovább tolatni vele. A teljes manőverezési folyamat végig követhető különböző perspektívákból a központi kijelzőn. A dinamikus vezetővonalak megjelenítik a haladási irányt és a jármű szélességét. A rendszer rövid betanítást igényel. Ugyanakkor nem szükséges az utánfutón jelzéseket elhelyezni a vonórúd hosszának vizuális méréséhez. A Vontatmány-asszisztens opcionális felszereltség és „Over the Air” (OTA) vezeték nélküli szolgáltatásként érhető el a GLE megvásárlását követően.
A továbbfejlesztett környezeti érzékelőknek köszönhetően a parkolórendszer még több segítséget nyújt a vezető számára manőverezés során. Az MBUX-ba beépülő rendszer intuitív módon és gyorsan működtehető. Az elődmodellel ellentétben az Aktív kormányzási asszisztens vontatás során is aktív marad. A rendszer automatikusan segíti a sávtartás még akár kisebb mértékű kormányzás esetén is.
Külső formaterv: új nappali menetfények
A külső számos finom változása kölcsönöz a GLE SUV és a GLE Coupé számára határozottan modernebb megjelenést. Az új első lökhárító a vizuális jelenlétet erősíti. A GLE hűtőrácsán két vízszintes, krómozott betét fut végig. A külső légbeömlők hűtőrácsa is vízszintes krómbetétet kapott.
A lámpák úgynevezett fényíve a Mercedes-Benz modellek karakteres jellemzője. A széria LED High Performance fényszórók esetében két fénypont egészíti ki a karakteres nappali menetfényeket, miközben az opcionális MULTIBEAM LED esetében négy fénypontot találunk. A tervezők a hátsó lámpák belső kialakítását is módosították: a GLE két vízszintes blokk, a GLE Coupé-nál pedig két vízszintes sáv határozza meg az összképet.
A GLE Coupé esetében immár alapfelszereltség az AMG Line. A kivitel különlegességét jelenti többek között a hűtőrács krómozott Mercedes-Benz csillag mintával, az AMG első lökhárító krómbetéttel, az AMG oldalsó küszöbök és a kerékjárati ívek kiszélesítése a jármű színére fényezve, valamint a hátsó AMG lökhárító diffúzor hatású betéttel.
A két SUV modell színpalettáján újdonságként megjelenik a szodalit-kék metál és a MANUFAKTUR alpin-szürke fényezés. A GLE személyre szabási lehetőségeit két új, aerodinamikailag optimalizált 19 és 20 colos könnyűfém keréktárcsa teszi teljessé. Mindkettő magasfényű, öt duplaküllős kialakítással rendelkezik. Az AMG Line külső esetében újdonság a 21 colos keréktárcsa. Új opcionális felszereltségként a Mercedes-Benz logójának animált kivetítését biztosító hangulatvilágítás is elérhető.
Belső tér: a Mercedes-Maybach GLS és a Mercedes S-osztály kifinomult részleteivel
A GLE és a GLE Coupé fedélzetén újdonság a legújabb generációs kormánykerék, amelynek vízszintes küllőin érintésérzékeny felületek találhatók. A bal és jobb oldalon elhelyezkedő felületek segítségével a vezető a kormánykerékről vezérelheti a műszercsoportot és a központi kijelzőt.
A belső tér különösen látványos megoldása a központi és az oldalsó légbeömlők krómozása. Korábban ezek feketék voltak, de immár valódi fémmel galvanizáltak, akárcsak a Mercedes-Maybach GLS esetében. Újdonság a belső színpalettán a katalán-bézs/fekete (GLE SUV) és a bahia-barna/fekete (GLE SUV és GLE Coupé) felszereltségi kombináció. A fekete/klasszikus vörös színegyüttes kizárólag a kupé modellhez elérhető, amely az AMG Line belső felszereltséggel együtt különösen sportos megjelenést biztosít.
A díszítőelemek választéka továbbra is kimondottan széles, a klasszikustól a modern megoldásokig minden elérhető. A Mercedes-Maybach GLS-ből lehet ismerős az immár a GLE SUV és a GLE Coupé esetében is elérhető MANUFAKTUR magasfényű fekete zongoralakk „flowing lines” mintával. Fekete szín választása esetén az ülések nappa bőrkárpitozással is kérhetők. A hangulatvilágítás esetében ugyanazok a színek és színpaletták elérhetők, mint az S-osztály esetében. Két 100 W-os teljesítményt leadó USB csatlakozó (opcionális felszereltség) is elérhető a hátsó könyöklőhöz praktikus töltési lehetőséget kínálva.
A prémium Burmester® térhatású hangrendszer immár személyre szabott hangzásvilággal, valamint magával ragadó Dolby Atmos hangélménnyel rendelkezik. Az „Online Music” szolgáltatás révén a MercedesBenz számos zenei streaming platformot integrált az MBUX infotainment rendszerbe. 13 hangszóró, 13 különálló erősítőcsatorna és összesen 590 Watt teljesítmény szól a Burmester® térhatású hangrendszer mellett.
További újdonság az opcionálisan elérhető ENERGIZING AIR CONTROL. A rendszer levegőminőség- és részecskeérzékelők segítségével folyamatosan elemzi a levegő minőségét. A kétrészes szűrőkialakítás csökkenti a finomporok és más szennyezőanyagok arányát a levegőben. A mért értéktől függően a jármű intelligensen vált a friss levegő és a belső keringetés között.
Az MBUX legújabb generációja: intuitív működtetés és tanulási képességek
Az MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment rendszer második generációjával a GLE és a GLE Coupé még modernebbé vált. A jármű belső tere még digitálisabb és intelligensebb, mivel a rendszer hardver és szoftver tekintetében is sokat lépett előre: számos jármű- és kényelmi funkció vezérelhető a kristálytiszta megjelenítésű LCD képernyők segítségével. A műszercsoport és a központi kijelző továbbra is egyaránt 12,3 colos. A központi kijelző közvetlenül és kényelmesen működtethető az érintőképernyőről. Az Apple CarPlay és az Android Auto immár vezeték nélkül működik.
A műszercsoport és a központi kijelző teljes mértékű, esztétikus élményt nyújt. Az információkat csoportokba rendezett, egyértelmű módon teszik elérhetővé. A megjelenítés három stílus (klasszikus, sportos és diszkrét) és négyféle üzemmód (navigáció, asszisztensek, szerviz, offroad) mentén szabható személyre.
„Over-the-air” (OTA) vezeték nélküli frissítések: a legújabb szoftver
Amint a Mercedes-Benz új szoftverfrissítést tesz elérhetővé a GLE-hez vagy a GLE Coupé-hoz, üzenet jelenik meg az MBUX rendszeren. A frissítés letöltődik és a háttérben települ. A felhasználónak ezt követően ismét jóvá kell hagynia a frissítés aktiválását. Az új funkciók a már értékesített járművekre is letölthetők az over-the-air (OTA) vezeték nélküli modul jóvoltából. Az adatátvitelhez a Mercedes-Benz a mobil adatkommunikációs technológiát és a járműbe épített kommunikációs modult használja a fokozott biztonság érdekében.
A jármű új funkciók hozzáadásával is fokozhatja a felhasználói élményeket a Mercedes me Store-ból, mint például zenei streaming vagy autós irodai szolgáltatások. A Mercedes me Store-ban újíthatók vagy köthetők meg meglévő vagy új előfizetések is.
Hajtásláncok: teljes elektrifikáció
A 48 V-os technológiával és integrált indítógenerátorral rendelkező enyhe hibrid, valamint a plug-in hibrid hajtásláncoknak köszönhetően a GLE SUV és a GLE Coupé kínálata teljes mértékben elektrifikálttá vált. A plug-in hibridek megkapták a legújabb, negyedik generációs rendszert.
A plug-in hibridek esetében 100 kW-os (136 lóerős) elektromotort köszönthetünk a fedélzeten, amelynek révén a rendszerteljesítmény eléri a 280 kW-ot (381 lóerőt), a rendszernyomaték pedig akár a 750 Nm-t. Az elektromos hatótáv jelentősen bővült akár 109 kilométerre a WLTP ciklus szerint, így a legtöbb mindennapos út megtehető tisztán elektromosan. A továbbfejlesztett hibrid menetprogram az útvonal erre legideálisabb részein biztosít elektromos hajtást. A GLE például lakott területen részesíti előnyben az elektromos közlekedést. Az Off-Road menetprogramnak köszönhetően a plug-in hibridek újdonságként elektromosan is közlekedhetnek terepen.
A plug-in hibrid modellek esetében immár 11 kW-os fedélzeti töltőt találunk a nyilvános AC töltőállomásokról vagy a háromfázisú fali töltőről történő töltéshez. Emellett opcionálisan 60 kW-os DC gyorstöltés is elérhető.
A legtöbb verzió erősebb, mint a korábbi kiadások. A legnagyobb a GLE 400 e 4MATIC 30 kW-os teljesítménynövekedése. (GLE SUV verzióban: kombinált, súlyozott üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 9,2-10,3 l/100 km, kombinált, súlyozott CO2-kibocsátás (WLTP): 209-234 g/km, kombinált, súlyozott áramfogyasztás (WLTP): 24,7-27,3 kWh/100 km).
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!