Újrapixelezve – Hyundai Ioniq 6 Executive Edition
A Hyundai Ioniq 5 -öt követve megjelent a 6-os számot viselő, tisztán elektromos modellje a márkának. Egy elektromos szedán, amely ugyan teljesen más megjelenésű, mégis nagyon sok jegyében van kapcsolata az SUV Ioniq 5-tel. Egyértelműen a Tesla Modell 3 versenytársaként, mégis teljesen más koncepcióval felépítve igyekszik vevőket szerezni az elektromos piac domináns amerikai szereplőjétől és természetesen a sok többitől. Vajon sikerülhet-e ez a bravúr? Többek között ennek próbáltunk utána gondolni.
Az Ioniq 6 külső megjelenését tekintve határozottan különlegesre sikerült. Nekem olyan vegyes felvágott a hatás, amely összességében különleges formává áll össze. Egyértelműnek látszik, hogy a Hyundai az Ioniq modellsorozattal különleges, formabontó autókat akar készíteni, nem pedig olyanokat, amelyek beolvadnak a tömegbe. Ameddig az Ioniq 5 esetében az volt az érzésem, hogy a Minecraft videojátékból varázsoltak elő egy villanyautót, addig az Ioniq 6-nál egy rendkívül áramvonalas jövőautót látok. Az eredmény természetesen a légellenállási értékben is megmutatkozik, hiszen a 0,21-es érték elismerésre méltó. Méreteit tekintve az Ioniq 6 hosszabb, szélesebb és nagyobb tengelytávval rendelkezik, mint a fő versenytársainak tekinthető Tesla 3 vagy éppen a BYD Seal. 4855mm hosszú, 1880mm széles és 2950mm a tengelytáv. Utóbbi érték elsősorban a hátsó, gigantikus méretű lábtérnél köszön vissza, de erről majd kicsit később.
A kapcsolat és a rokonság tehát nem azért van jelen az Ioniq 5 és 6 között, mert azonos elemekből alakítottak ki egy másik modellt, hanem a hangulatból és egyéb apróbb jelekből ismerhető föl. A pixeles kialakítás ugyanúgy ott van rengeteg-rengeteg elemében az Ioniq 6 -nak, amely számtalan formai játékot kínált a tervezőknek. Természetesen az első és hátsó fényszórókon a legszembetűnőbb, de ott vannak a pixelek az átlátszó műanyaggal borított visszapillantó kamerákon, a tetőantennán vagy éppen a csomagtér nyitására szolgáló gombon is. A magam részéről imádom ezeket az apró jeleket, megfelelő koncepció alapján átgondolt kiegészítőket. Ettől lesz szerintem egy autó igazán egyedi. Az Ioniq 6 pedig tényleg egyedire sikerült, hiába látjuk bele a hátsó farrészbe például egy 911-es kialakítását.
A beltér esetében is megmaradt a hasonló kapcsolódás az Ioniq 5-tel, de a koncepció itt sem változott. Az építőkockák szintén teljesen mások, de fel lehet fedezni a rokonságot. A cél egyértelműen az volt, hogy óriási tér maradjon az utastérben, miközben az összes kényelmi funkció rendelkezésre áll. Látható, hogy a Hyundai mérnökei ott próbáltak többet adni, ahol a Tesla vérszegény. Nagyon kényelmesek az ülések elől, lényegesen jobb a komfortérzet. A kialakítás pedig sokkal közelebb van egy hagyományos autó felépítéséhez. Ide tartozik, hogy a futómű is sokkal jobbra sikerült, mint a Tesla 3-ban. Az egyes úthibákat kényelmesen veszi fel, amitől az utazási komfort magasabb színvonalú.
A formai kialakítás nemcsak egyedi belül, hanem kifejezetten praktikus. Itt érdemes kiemelni az ajtók belső felületét, amelynek hullámos törésein a változtatható színű hangulatfény szépen törik, miközben egy igazán praktikus tároló helyet is rejt. A vezető körül a kezelőszervek jól és ergonomikusan lettek kialakítva. A fokozatváltó egy karrá zsugorodott, amely a kormány mögött kapott helyet. Ez is növeli a belső teret. Ahogyan korábban említettem, a hátsó ülések előtt a lábtér fejedelmi. Szintén különleges, hogy nemcsak légbeömlőkkel, USB kimenetekkel növelik az itt utazók komfortszintjét, hanem még egy 220V-os kimenet is helyet kapott az ülés alatt. Hátrány viszont, hogy az autó formája miatt a fejtér korlátozott. Szerintem 190 cm feletti testmagasság esetén már egyáltalán nem kényelmes. Annak érdekében pedig, hogy a rendelkezésre álló viszonylag szűk fejteret növeljék, az ülőfelületet túlságosan alacsonyra helyezték. Emiatt pedig a combok nem fekszenek fel rendesen az ülésre.
A szedán kialakítás kvázi hátránya, hogy a csomagtér hiába elegendő, a pakolónyílás korlátozott, vagy azt is mondhatnám, hogy szűkös. Ez az Ioniq 6 esetében sincsen másképpen. A 401 literes csomagtér elegendő, de a bepakolás nehézkes. Szerintem meg lehetett volna oldani, hogy a formát, látványt megtartva a teljes hátsó rész felnyithatóvá váljon, akkor növekedett volna a praktikum. Előny viszont, hogy a motorháztető alatt is van egy 15 literes rekesz, amely például a töltőkábelnek elegendő.
Visszatérve a vezető pozíciójához, két fontos dologról még nem tettem említést. Az első az infotainement rendszer, amely felépítését tekintve teljesen rendben van, logikus. Hátrányának éreztem, hogy nem eléggé gyors, sokszor elmarad attól a tempótól, amit más autókban megszokhatunk, illetve meglepő volt, hogy a telefon tükrözését kizárólag zsinórral tudta, vezeték nélkül nem. De összeségében a rendszerrel nem volt problémám. Sajnos a Hyundai nagyon szigorú és éles hangú jelzésekkel vezette be az új EU szabályoknak megfelelő sebességtúllépés figyelmeztetést. Ezt kikapcsolni az autóban nehézkes. Természetesen senkit nem ösztönzök gyorshajtásra, de ha például 52-vel megyünk, akkor csipog, ha visszalassul a kocsi 49-re, majd újra 51-re gyorsulunk akkor megint. Ez pedig rendkívül idegesítő és csak egész mélyen a menüben lehet kikapcsolni ezt a remek, ámde törvényileg kötelező funkciót.
Az előzőnél sokkal inkább tartom az Ioniq 6 problémás pontjának az extraként rendelhető digitális visszapillantó tükröt és itt szeretnék mindenkit rábeszélni arra, hogy inkább karitatív dolgokra ajánlja fel a szóban forgó 200 ezer forintot. Egyrészt, ha így tesz, akkor esélyt ad rá, hogy jobb lesz a világ. A kamerás visszapillantó tükörtől pedig garantáltan nem lesz jobb a világ, de még a saját életünk sem. Ez az extra kizárólag akkor váltja be a reményeket, ha óriási mazochista hajlammal rendelkezünk. Az érveim a következőek: a kamerás visszapillantó ugyan alacsonyabb légellenállást eredményez, de az általa megspórolt áram nagyjából 17 millió év alatt termeli ki az extraként kifizetett pénzt. De ha a pénz nem számít, akkor is úgy gondolom, hogy a tükör előnye, hogy a fejünk mozgatásával különböző szögeket látunk. A kamera pedig fix. A másik probléma, hogy ellentétben más autókkal, ahol találkoztunk már ezzel a megoldással, az Ioniq 6 digitális tükre, azaz a monitor, olyan rossz szögben áll, hogy szinte erőfeszítés oda pillantani. Egy rutinos vezető motorikusan (azaz külön gondolkodás nélkül) pillant a visszapillantó tükörbe. Ennél az autónál először a kamerát nézzük meg, majd rájövünk, hogy ott nincsen semmi és kutatjuk a helyet ahová nézni kell. Én a tolatástól egész teszthét alatt rettegtem, mert a mélységeket is másképpen érzékeljük a monitorból. És az egészet minek? Egy plusz pontja az autónak, ami tönkre mehet.
A légellenállási együttható ellenére nem kiemelkedően jó az Ioniq 6 fogyasztása. Autópályán 110-es tempónál 17-18kW-ot, 130-nál 23kW-ot, városban 10-13kW-ot fogyasztott. 90km/h tempó esetén 15-öt. Vegyes használatnál a gyorsulás tesztelgetésével együtt 18,5kW jött ki átlagosan. Ez nagyjából 3-4 kW-tal magasabb, mint az említett amerikai versenytársé. Az akkumulátor kapacitása 77kW, tehát reálisan 400km biztosan megtehető vele egy teljes feltöltéssel. Úgy vélem viszont, hogy ez a ~20% többlet jelentős különbség és döntési tényező lehet a Tesla mellett. A Hyundai motorikus képessége egyébként remek. A 325 lóerős négykerék meghajtásos Ioniq 6 nem sokkal több, mint 5 másodperc alatt repít minket 100 km/h sebességre. A gyári végsebesség 185km/h.
A felszereltséget és emiatt az árakat nehéz összevetni, de a két végletet érdemes elmondani. Az alaptípus 15 millióról indul, a tesztmodellünk 21,8 millió volt, amelyhez még a mutatós metálfény 175 ezer forintért és az imént említett visszapillantó jött hozzá 200 ezerért. Tehát, ha csak az árakat nézzük, akkor nagyságrendileg egy szinten van a Teslával, amely viszont nagyobb hatótávra képes. A töltése az Ioniq 6-nak papíron picurkát rosszabb, de a külső tényezők sokkal nagyobb mértékben befolyásolják a töltést, így ezzel én nem foglalkoznék.
Összességében izgalmas autó az Ioniq 6. Ha normál tükörrel próbáltam volna, imádtam volna. Így azért ez a tüske kicsit bennem maradt, de legalább őszintén tudom elmondani mindenkinek, hogy a melegvíz fel lett találva, nem kell mindent sokkal drágábban újra gondolni.
@motorhang ????????Hyundai Ioniq 6 Executive Edition Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #hyundai #hyundaiioniq #hyundaiioniq6 #ioniq #ioniq6 #hyundaiev @hyundai_hun @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Mary Go Wild (Radio Mix) - Grooveyard
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!