Valahol már láttalak – Nissan X-Trail dCi 150 Tekna
Lassan két évtizede annak, hogy a Nissan pályára indította az X-Trailt (egyes piacokon Nissan Rouge néven forgalmazzák). Az eltelt időszak pedig hűen bizonyítja, hogy a típus megkerülhetetlen szereplője az úgynevezett crossover piacnak.
Hogy mitől válik egy autó SUV-ból crossoverré? Sok megközelítés létezik a mai napon, hiszen önmagában négykerékhajtás szükséges, de nem elégséges feltétel. Számos crossover egyáltalán nem kapható már 4x4 változatban, míg mások, és ilyen az X-Trail is elérhető ezzel a hajtással is. Mégis, akkor miben keresendő a különbség? A válasz a Nissan szótára szerint az, és ezt még az első generációs X-Trail esetében tudhattuk meg, hogy a hagyományos szedánok, így az Almera és Priméra alapjaira épült az autó. Viccesen fogalmazva tehát alapjában más a koncepció.
A mostani teszt különlegessége, hogy ellentétben egyéb tesztjeinkkel, ahol egy újonnan megjelenő típust tesztelünk, ezúttal a legutolsó szériát próbáltuk ki, a jövőre érkező új generáció előtt. A 2013/14-ben megjelent harmadik generáció 2017-ben kapott alapos, elsősorban a külsejét érintő ráncfelvarrást. LED-es nappali fények, karakteres frontrész és egy teljesen új kialakítású hátsó rész, beleértve a hátsó lámpák megújult formáját is. Természetesen megtalálhatóak különbségek a belső térben is, ahol új, talán jobb minőségű anyagokkal találkozunk.
A mostani generációval az X-Trail lett a Nissan zászlóshajója, amely nemcsak az előző sorozatot, hanem a Nissan+2 -t is váltotta. Tehát tervezésétől kezdve úgy alakították ki, hogy akár 7 személyes változatban is rendelhető legyen. Versenyképesnek mondható az ára, amelyet többek között úgy ér el a Nissan, hogy az árlistán megjelenik a csupán kétkerék meghajtású változat is. A nagycsaládosokat azzal támogatja az importőr, hogy külön, számukra kialakított akciós modellt is kínál. Ez csupán 6 millió Ft.
A tesztelt változat egy másik dimenzió volt természetesen az előző akciós modellhez képest, ugyanis szinte az összes létező extrával el volt látva, illetve a kínálat legerősebb, 150 lóerős, 340Nm-es nyomatékkal rendelkező motorja hajtotta. Mind ehhez csatlakozott az összekerék hajtás és a fokozatmentes automata váltó. Az autó belső tere valóban pazar a bőr üléseknek köszönhetően. A látványra szép foteleket viszont egyáltalán nem éreztem kényelmesnek, oldaltartásuk viszonylag gyengécskének volt mondható.
Nehéz helyzetben vagyok, amikor a Nissan X-Trail felszereltségét kell értékelnem. A technika és az autókban található vezetéstámogató funkciók ugyanis olyan sebességgel és mértékben fejlődtek ezen a területen, hogy legnagyobb jóindulattal sem tudom azt mondani a hamarosan búcsúzó modellre, hogy naprakész. Viszont a sávtartás, adaptív tempomat és vészfékező rendszer megtalálható benne, így az önvezető funkció gyakorlatilag működik. Az persze más kérdés, hogy ezt 4-5 másodpercig élvezhetjük, hiszen ezt követően már hangosan jelzi a rendszer, hogy tegyük vissza a kezünket a kormányra. Így a teljeskörű használat lehetősége inkább csak jelképes (és persze biztonsági szempontok miatt nem is tanácsos így használni az autót). Külön-külön viszont jó hasznát vesszük ezeknek a funkcióknak.
Ami 2014-ben, vagy akár 2017-ben nagynak számított, az mára inkább kicsi. Ez utóbbi kijelentés feltétlenül igaz a középső kijelzőre. Funkcióját ugyan ellátja, de messze elmarad a lehetőségeiben egy most piacra dobott bármilyen új modellel szemben – ilyen különbségek a telefon kapcsolódási lehetősége, kitükrözése vagy akár a teljes menü rendszer szerkezete. Függetlenül ezektől, az X-Trail ilyen szempontból való kezelhetősége ugyanúgy könnyű és egyszerű, mint az utastérben elhelyezett bármilyen gomb elrendezése. Átlátható és logikus. A műszerfal analóg kijelzői között kis képernyő található, amely már mindenképpen régies stílusú.
A négykerék meghajtást a sebességváltó mögött elhelyezett tárcsával tudjuk bekapcsolni. Akár automatikus üzemmódot is választhatunk, ahol a rendszer maga dönti el, hogy melyik az ideális meghajtás, de dönthetünk úgy is, hogy rögzítjük fixen a kettő vagy négykerék meghajtású módozatot.
Belső tér és helykínálat szempontjából az X-Trail kitűnő. Óriási a lábtér és a tér az elől és hátul ülők számára is. Gyakorlatilag egy Qashqai formavilágú teret kapunk az autó belsejében, csak éppen nagyobbat.
A motort magabiztosan vezérli az automata, amelytől ugyan nem lesz versenyautó, de ettől a modelltől nem is ez az elvárás. Átlagfogyasztásunk a teszt alatt 9,5 liter volt vegyes használat mellett.
Az X-Trail tehát még most is mértékadó crossover, jó vezetési élménnyel és megfelelő menetdinamikával. Várjuk nagyon az utódot, amely a már elérhető fotók tanúsága szerint követni fogja az új Juke formai irányzatát, így biztosítva továbbra is előkelő helyét a tömérdek versenytárs között.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!