Valami más – Can-Am Ryker 900 Rally
A nálunk töltött egy hete alatt azt próbáltuk meghatározni, hogy mi is ez a jármű. Ugyan a magyarországi jogszabályok szerint nagy A kategóriás jogosítvánnyal vezethető, de ezen a szemponton kívül felsorolható számtalan érv, cáfolat, hogy miért nem motor a Can-Am Ryker. Kicsit motor, kicsit quad, kicsit gokart vagy éppen hó nélküli hórobogó, vagy víz nélküli jetski. Egy új kategória. Aztán az utolsó nap délutánján a szomszéd 1,5 éves kisfiú rámutatott, hogy a jogszabályalkotók miért az A jogosítványt követelik meg. Hangos felkiáltással mutatott felém, ahogy éppen felülni készültem rá: Motoj!
A Can-Am Rayker egy élmény és talán ez a legfontosabb az összes többi szempont között. A formája, a vezetése nagyon kevés más járműhöz hasonlítható. Olyan, mintha egy sci-fi vagy szuperhős filmből másolták volna ki. Nem tudtam eldönteni, hogy Dred bíró járművét vagy Batman motorját ülöm-e meg. Annyi biztos, hogy eldőlni nem lehet vele, viszont kanyarodni is nagyobb kihívás.
Az vettem észre, hogy az emberek többsége szinte be sem tudja fogadni a látványát. Nem tudják hová tenni, csodálják, érdeklődnek, egyszóval kíváncsi tekintetek követik lépten - nyomon.
Ha rosszindulatú akarok lenni, akkor mondhatnám, hogy egyesíti a motor és az autó rossz tulajdonságait, miszerint nincsen teteje, bukósisakban kell vezetni, de közben a dugóban be kell állni szépen a sorba, hiszen a szélessége folytán a két sor közötti lavírozás lehetetlen vele. De a valóság és a gyakorlat más. Az autósorok jobbra és balra széttárulnak előtte. Na persze nem azért, mert Mózessé változik, aki vezeti, hanem azért, mert mindenki meg szeretné csodálni elölről és hátulról, aminek a következménye, hogy szépen elenged maga mellett mindenki.
Elindulni sem pofon egyszerű a Rykerrel. A bal lábunknál lévő rögzítőféket kell először kioldani, persze miután a biztonsági kulcsot a helyére pattintottuk. Ezt követően lehet indítani a járművet úgy, hogy közben a gázkart húzzuk és a féket lenyomva tartjuk. Elsőre kicsit bonyolultnak tűnik, de meg lehet szokni.
Ugyanúgy furcsa, ha motorhoz hasonlítjuk, hogy kizárólag a jobb lábunknál lévő pedál szolgál fékezésre. Nincsen sem a jobb, sem a bal oldalon a kormányon egyetlen kar sem. Automata váltós a jármű, így egyetlen dolgunk, hogy húzzuk a gázkart és nyomjuk a féket, ha szükséges.
A 900cm3 -es motor 82 lóerős teljesítményre képes. A rendszer 160 km/h sebességnél szabályoz le. Eddig a pontig viszont rendkívül dinamikus gyorsulásra képes. Mivel szélvédelem nem sok van rajta, nekem a legnagyobb élvezetet 80 és 120-125 közötti tempóban adta.
Kétfajta vezetési mód közül választhatunk – ECO, Sport. Utóbbi esetében kapjuk a legnagyobb élvezeti faktort és bizonyos határok mellett akár driftelni is hagyja az elektronika a járművet.
A kardános meghajtás a hátsó kereket mozgatja, a két első kerék pedig a kormányzásért felelős. Ez hasonló, mint egy motorkerékpár esetében, de a két első kerék lényegesen nagyobb stabilitást ad a járműnek és a teljes vezetési karakterisztika megváltozik.
Fantasztikusan gyorsul, remek vele a haladás, elsősorban megfelelő útburkolat esetén. A kátyúkat szinte lehetetlen kikerülni vele, hiszen valamelyik kerék biztosan bele fog találni. Alacsony építése miatt terepre nem ajánlott vele menni.
A kormány érzékenysége nagyban függ a sebességtől. 100-110-es tempó környékén egészen apró mozdulatoknál is érezhetően jól reagál. Ezt meg kell szokni, de pár nap gyakorlat után nem okoz problémát a kezelése. Ugyanez igaz a kanyarodásra. Érdemes a térdekkel jobban betámasztani, hogy a vezető stabilabban az ülésben maradjon. A kerekek miatt ugyan nem fog eldőlni szinte soha, de nekem eleinte olyan érzésem volt, hogy lecsúszhatok róla.
A narancssárga háttérfénnyel megvilágított 4,5” -es LCD kijelző nagyon jól leolvasható bármilyen fényben. Megfelelő és elégséges információt nyújt a Rykerről.
Összehasonlításképpen a Polaris Slingshot-ot említeném, mint kategóriatárs, ahol a koncepció hasonló, annyi különbséggel, hogy ott az utasok egymás mellett ülhetnek. Ilyen a négykerekű KTM X-Bow is. Mindegyik jármű az élmények új dimenzióját nyitja meg. Talán a Rayker van ezek közül a legközelebb a motorozáshoz és további előnye, hogy árban is sokkal inkább elérhető. A legmagasabban felszerelt változat sem kerül többe 4,5 millió forintnál. Azt, hogy az sok vagy kevés, azt nehéz megmondani, talán inkább az előbbi, hiszen az említett két direkt konkurens több mint kétszer-háromszor többe kerül, illetve a 900cm3 kategória motorjai sem olcsóbbak.
De ki kell hangsúlyozni, hogy a Rayker a klasszikus értelemben nem motorkerékpár. Bár jelenleg ezt a vezetési tudást kell igazolni, de én egy külön osztályt adnék neki. Valahol az autó és a motor közé tenném, ahol sokkal több autóvezetési tapasztalat szükséges, mint motorkerékpáros. A váltás, fékezés és nem utolsó sorban a méretek alapján jobban igazodik az autóhoz. Az élmény viszont ezen összevetés alapján a motorozáshoz van közelebb, de ahhoz képest is más. Azt is mondhatom, hogy valami új és nagyszerű élmény, ami eddig nem volt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!