Valóra vált álom - Jaguar F-Type P450 5.0 V8
A két éve elindult motorhang.hu ajándékot kapott, egy igazi csemegét, a Jaguar F-Type -ot. Röviden egy csoda, a bakancslista egyik éllovasa, az adrenalin bomba és minden más lenyűgöző fogalom. Mégis dühös vagyok, na persze nem az autóra, hanem az egész világra. A kétszínű, álintézkedésekkel problémákat megoldó politikusokra.
Persze nem a Jaguar F-Type a föld bolygó megmentője, az energiatakarékosság éllovasa. Soha nem fogja felírni a tüdőgyógyász receptre, hogy azt kell beszívni, amit ez kipufog. De azért annak álságosságát ki kell mondani, hogy a környezetbarát autógyártás önmagában egy oximoron, azaz ellentmondásos fogalompár. Ismeri jól ezt az autóipar, ott van a városi terepjáró is. De az legalább nem álságos, csak egyszerűen baromság. Hogyan lehet maga a gyártás környezetbarát? A fák és az állatok sztrájkolni fognak azért, hogy az ember ipari létesítményeket építsen és aztán ott felhasználva töméntelen energiát, erőforrást átalakítsa azt és készítsen ott bármit?
Mindegy, el kell fogadni, hogy erre tart a világ és lehet egyik utolsó igazi V8 hangot hallató csoda a Jaguar. Mármint fogadja el az, aki akarja, én nem akarom. Egyrészt azért, mert úgy nőttem fel, hogy a V8 dübörgése jelentette a világot, a férfiasságot, a legnagyobb és legoltáribb menőséget, ami egy autóból ki tud jönni. És azt szeretném a lelkem legmélyén, hogy a mi gyerekeink és azok gyerekei is tudják, hogy ez mit jelent.
Másrészt azért, mert bármennyire képes vagyok elfogadni a racionális énemmel, hogy az elektromos motor hatékonyabb meghajtást ad, mint a benzines, az érzelmeim mást mondanak. Persze van különbség villanyautó és villanyautó között. Teljesítményben, minőségben, akku kapacitásban. De valahol ez akkor is olyan nekem, mintha arról beszélnénk, hogy melyik a jobb hajszárító, a Philips, a Bosch vagy a Rowenta. És váltig állítják a Bosch hívők, hogy az ő gépük úgy szárítja le a vizet a hajról, mint semmi más, de attól még az hajszárító marad. Kit érdekel? Ez lesz a gyerekeink világa. Kicsit ciccegő, teljesen néma vagy szoftveresen duruzsoló akkus fűnyíró. Ami persze helyileg nem szennyez, csak ott, ahol előállítják. Probléma kipipálva, jöhet az újabb választás.
Persze vitatható minden fenti gondolat, de kb. ezt fogja érezni mindenki, aki van olyan szerencsés, mint én és átéli, megéli, érezheti azt, amit ez a kocsi nyújtani képes. Arányos, formás, dögös, vad és közben van benne valami könnyed elegancia, ami megkülönbözteti egy amerikai izomautótól. Alapjaiban biztos van köze a benne dübörgő motornak a Ford Mustangban is dolgozó géphez, de azért nem érdemes erről részleteiben foglalkozni, mert az összkép a lényeg. Elegáns, áramvonalas, bődületes motorháztető, amely tolja maga előtt a Jaguarokra jellemző hűtőrács közepén a cicát. És közbenúgy brümmög, visszadurrog és csattog, hogy eláll a szívverésed. Az arányait akkor érzed leginkább, ha körbejárod, megérinted. 30mm híján 4,5 méter hosszú. Tehát se nem túl hosszú, se nem túl rövid. Valamivel szélesebb, mint 1,9 méter, de közben a hátsó nyomtáv 5cm-rel szélesebb (ez egyáltalán nem kevés) és persze közben lapos, mint egy Porsche 911. Egyszóval elől széles és lapos, hátul még szélesebb és lapos. Ha egy autó szexi lehet, akkor én erre mondom, hogy az. Lenyűgöző és feltűnő. Bármerre jársz, irigykedő szempárok fognak követni. Ők a formáját látják és a hangját hallják. De Te tudod, hogy ez az autó ennél sokkal többet rejt magában.
Rejti persze azt a temérdek pénzt, amit kifizettél érte, mert 42 millió forintod van benne és rejti, illetve elnyelte azt a 17-20, esetenként 22 liter benzint, amit 100 kilométerenként elfogyaszt. De hát valamit valamiért. A 450 lóerő, jellemzően a hátsó kerekek hajtására fókuszáló, de egyébként négykerék meghajtás (70-30 az arány) és a 4,5 másodperces gyorsulás nincsen ingyen. Az is lehet persze, hogy akinek az előbb említett forrás a rendelkezésére áll azt kevéssé érinti meg a fogyasztás. És itt van a csavar az egészben, mert engem ugyan megérint, de egyetlen fillért sem sajnáltam, amit a benzinkútnál hagytam. Őrültség? Pont ellenkezőleg, mert ilyen élmény még többet is megér. Tényleg! A legeslegjobb költésem az elmúlt években. Nem a gyorsulás miatt önmagában, hanem a gyorsulás/hang kombináció miatt. A végső konklúzió tehát, hogy a Jaguar F-Type nem biztos, hogy a legjobb ár/érték aránnyal rendelkezik, viszont a legjobb gyorsulás/hang kombinációval. Ha pedig az érték a hang, akkor az ár/érték is stimmelni fog.
Belül az autó igazi, finom, jó minőségű bőrrel van borítva. Nagyon kellemes illatot adva a járműnek. Nem volt vadonatúj a tesztautónk, de a bőr illata szerintem semmit nem változott benne. A varrások, az igényes kidolgozás minden pontján jelen van. Nem fér hozzá kétség, hogy luxusautóban ül a Jaguar sofőrje és utasa. Sőt, a csomagtér is egész méretes, így több cucc is magunkkal vihető, mint egy izmos bankkártya. A digitális kijelző persze a kormány mögött és a középkonzolon is jelen van. Annyira digitális minden, amennyire az pont kényelmes. A klíma és az ülés szellőztetés/fűtés kezelője integrálva van, ahogyan azt a többi Jaguarban is megszokhattuk. Az viszont nem standard, hogy van egy külön gomb, ami a hátsó szárnyat nyitja. Nem muszáj használni, 100 fölött magától is kijön.
A kipufogó hangját tovább erősíthetjük a szintén középre elhelyezett gomb segítségével. Szerintem ezt ugyanúgy kötelező benyomni, mint a start/stop kikapcsolót. Utóbbi biztos segítene megvédeni egy fát, de ahogy az elején leírtam ez nem az a pálya. Ha működik, az nem praktikus egy ilyen köbcentis motorral megáldott autóban. Illetve amit még be kell állítani induláskor, az a Sport üzemmód. Lehet normál mód is, ahol szintén vadul megy a kocsi és talán van egy eső/tél üzemmód. Azt nem tudom, nem próbáltam (bocs).
Ha túl vagyunk a rövidke kapcsolgatáson - kár, hogy ezt minden induláskor el kell játszani – akkor már indulhatunk is. És ha elindultuk akkor azt sosem felejtjük el. Mert erről szól ez a mozi. A film, amiben Te vagy a főszereplő és a főszereplő biztos kap legalább plusz 2 pontot a külsejére a 10 pontos skálán. Akkor is, ha véletlen 10-ről indultál ezen a skálán. Szóval, ha másért nem, ezért is megéri.
A P450 egyébiránt középső a sorban, ha az elérhető teljesítménykínálatot nézzük. A csúcsot az 575 lóerős változat jelenti. Így a leírt élmény tovább fokozható, ha valakinek az elmondottak kevésnek hatnának. Mit ne mondjak, a mostani után megnézném mit tud (pusztán szakmai kíváncsiság végett).
@motorhang Jaguar F-type P450 AWD#jaguar #jaguarftype #jaguarftypep450 #jaguarftypep450awd ♬ Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) - ABBA
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!