Váltani jobb – Africa Twin Adventure CRF1100L
Az új év, illetve új szezon, új lehetőséget adott számunkra. Hiszen Africa Twin Adventure-ből egyetlen teszthét soha nem elég! Kipróbáltuk tehát a motort hagyományos váltóval is.
A most nálunk járt változat esetében a lényeges különbség a sebességváltóban volt. Ameddig a korábbi tesztünk alanya a dupla kuplungos DCT váltóval felszerelt változat volt, addig a most nálunk járt Africán hagyományos, 6 sebességes váltó működött.
A manuális váltó könnyebb a pénztárcának és könnyebb a karosszériának is. A két motor között 10 kg a súlykülönbség és 380.000 Ft az árcédulán tapasztalható differencia.
Bár a motorosok körében egyre divatosabb a DCT váltó, amelyet mi sem bizonyít jobbam, mint a több, mint 200 ezer ilyen típusú váltóval értékesített motorkerékpár, de számomra az Adventure kategóriához továbbra is az „old school”, hagyományos váltó illett jobban. Számomra valahogy az automata váltó a robogózás élményhez kapcsolódik inkább. Természetesen mindehhez a manuális váltós motorozáshoz szükséges, hogy egy ilyen kiváló sebességváltó legyen a vasba építve, mint amit az Africa Twin Adventure Sport kapott. Nagyon jók a sebességtartományok, kényelmesen, hiba nélkül működött. Élmény volt vele a motorozás.
Azok számára, akik a komolyabb terepeket szeretik és komoly motoros tudással rendelkeznek, természetesen a DCT továbbra is egy kiváló alternatíva lehet, hiszen a nyeregből kiállva, csak a gázkart húzva haladni, ez a kompromisszum mentes megoldás. Azon földi halandónak, mint én, aki a lényeges távolságot aszfaltcsíkon, esetleg földúton teszi meg és a kényelmes nyeregben tölti az időt, annak a váltás élménye valahogyan összekapcsolódik a motorozás élményével.
Mivel senki nem akar senkit sem meggyőzni arról, hogy melyik a jobb, ezért ideális, hogy a kínálatban mind a két váltó szerepel.
Nagy valószínűséggel a személyautóknál pár év és kikopik a manuális váltó a kínálatból (elsősorban a vezetést támogató extrák működése miatt), addig ez a „veszély” a motorosokat egyelőre nem fenyegeti.
Kétség nem fér hozzá, hogy a túra-enduró kategória egyik legjobb darabja az Africa Twin, melyet mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy annak ellenére, hogy sok évig nem volt kapható, ma már újra rengeteggel lehet találkozni. Jellegzetes formája, marcona tekintete és közismerten jó motorozhatósága az egyik legvágyottabbá teszi a kategóriában. Egyedül a bal kormányon elhelyezett gomb dzsungel zavar egy kicsit, amelyet 1-1 hetes motorozás közben nem tudtam úgy megszokni, hogy minimális odafigyelést ne igényelt volna. Ez pedig biztonsági okokból nem túl szerencsés.
Másfelől a hajtásrendszer, a nyomaték és lóerő aránya és a teljes felfüggesztés tökéletes.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!