Venturi Fétish - Az első elektromos sportkocsi
A 2000-es évek közepe táján elektromos autót birtokolni igazi fétist igényelt. Legfőképp, ha sportautóról beszélünk. A francia Venturi elektromos autógyártó egy, a mai szemmel is tekintélyes paraméterekkel bíró járművet hozott össze.
Elektromos sportkocsi hallatán szinte mindenkinek a Tesla Roadster ugrik be, és talán azt is hihettük idáig, hogy az volt az első ilyen jellegű autó. De ez nem így van, mivel a Tesla Roadster 2007-ben, míg a Fétish 2004-ben debütált. Első ránézésre van benne egy kicsit Lotus, Bugatti, Opel GT, ki mit lát bele. A 2002-es párizsi autószalonon bemutatott eredeti Fétish, egy Renault benzinmotorral szerelt, átalakított Renault Spider volt. Viszont ez zsákutcának bizonyult a komoly konkurencia miatt, úgyhogy emiatt kapott elektromos hajtást. Viszont mindegy is lett volna, hogy milyen kategóriában indult volna, mivel az autó ára 540 000 euró volt, ami mai árfolyamon átszámítva nagyjából 180-190 millió forintnak felel meg, és mindösszesen 25 darabot gyártottak belőle 2007-ig, majd ezt követően 2010-től jött a modellváltás. Tehát nem az évszázad sikertörténete volt, azért is nem hallani róla túl sokat. Száz darab lítiumion-akkumulátort kapott, egyenként 72 cellával, ami az 1,1 tonnás önsúly egyharmadát teszik ki. A villanymotor 241 lóerő és 200 Nm nyomaték leadására képes, ami a hátsó kerekeken összpontosul egy reduktoron keresztül, mivel a maximális fordulat 14 000 fordulat/perc. Nem tűnik túl izmosnak, de akkoriban ez igenis annak számított, nem beszélve a megtehető távolságról, mivel akár 340 kilométer megtételére is alkalmas egyetlen töltéssel. Az akkumulátor teljes feltöltése 80 amperrel 3,5 óra, 18 amperrel pedig 16,5 óra. A legdurvább, hogy a 100 km/h-át mindösszesen 4.5 másodperc alatt volt képes elérni! Érdekes lenne élőben is kipróbálni és összevetni mai társaival. Hihetetlen tempóban zajlik a járműfejlesztés, aminek következtében meglepő különbségeket lehet felfedezni a technológiában. De az biztos, hogy egy úttörő volt a maga nemében. Egy igazi kis kétüléses sport kabrió, ami felveszi a kesztyűt még a mai elektromos autókkal is (természetes nem sport kategóriában).
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!