Villanyautós határérték – KIA Niro EV Mid-Range
A Niroval a KIA korrigálta a csorbát, amit a Soul EV nem túl sikeres eladásai produkáltak. Emészthető formájú elektromos autót dobtak piacra ezzel a kivitellel.
Első ránézésre is egy élhető, „autó formájú” kocsi és nem egy űrjármű a Niro elektromos változata, amely két különböző akkupakkal rendelhető. Tesztünkben a kisebb, 39kW-os változatot teszteltük, amely méret elsősorban a városi közlekedésre teszi alkalmassá a kocsit. Ennek az állításomnak a legjobb bizonyítékát saját példámon is tapasztaltam a tesztelés során.
Én ugyanis Székesfehérváron lakom és úgy alakult, hogy a tesztelés egyik napján kétszer is Budapestre kellett mennem. Első alkalommal kevésbé spórolósan, 110-120km/h közötti tempóban tettem meg az utat. Ennél a sebességnél a Niro átlagosan 15,8kW-ot fogyaszt. Másodszori budapesti utamon már óvatos voltam, 90 és 100km/h közötti tempóban haladtam, majd a városi közlekedés során is figyeltem a sebességre és a gyorsításokra. Ennek ellenére nap végére 65km töltöttség maradt az 58km hosszú távhoz hazáig. Nem lehetetlen, de azért nagy nyugalmat nem ad a 10km-nél kevesebb érték. Éppen ezért 80-as tempóban vágtam neki az útnak.
Az utazás rengeteg időt adott arra, hogy megtapasztaljam az elektromos autózás negatív oldalát. Klíma és mindenféle „szükségtelen” elektromos berendezés használata nélkül sikerült 13,2kW-ra szorítani a fogyasztást. Ami önmagéban egy csodálatos érték. Pontosan láttam már útközben, hogy nem lesz probléma a hazajutással, mivel egyre több kilométert spóroltam a komputer által kalkulálthoz képest. Nagyobb félelmet okozott a 90-es tempóban (nyilván tempomattal) haladó kamionok fénykürtje, dudája, akik sorra értek utol. Mivel előzni nem akartak, ezért minimális távolságra közelítettek meg és erőteljesen rá akartak venni, hogy legalább azon a tempón haladjak, amelyen ők szeretnének.
A fenti történet csupán annak bizonyítéka, hogy életszerű lehet, hogy valaki egy nap alatt 300km-nél többet megy. Általános, univerzális használatra tehát a mid-range nem biztos, hogy elegendő, annak ellenére, hogy meg lehet vele csinálni a műszaki adatlap szerinti 273km távolságot. Városban viszont tökéletes társunk lehet.
A Niro EV egy átlagos formájú crossover, semmiféle futurisztikus hókuszpókusz nincsen benne. Minimális különbségekkel rendelkezik a hagyományos motorral felszerelt, vagy a hibrid és plug-in hibrid változatokhoz képest.
Megvan benne a vezetést támogató rendszerek teljes arzenálja, mindenféle hárombetűs rövidítéssel. Képes a második szintű önvezetésre az adaptív tempomat, a sávtartó automatika és a vészfékasszisztens segítségével. Központi kijelzője a KIA-nál megszokott menürendszerrel és telefon kitükrözési funkcióval rendelkezik.
Sebességváltóval természetesen nem rendelkezik, így a kormány mögötti +/- fülekkel a lassításkori visszatöltés erősségét tudjuk állítani. A 3-as, azaz a legerősebb fokozatban ez azt eredményezi, hogy majdnem egy pedállal tudunk vezetni, hiszen a gázelvételkor erőteljes lassításba kezd az autó. Könnyen megszokható funkció, amely még kényelmesebbé teszi a vezetést, ráadásul további megtakarítást eredményez a kilowattoknál
Az utastér a Niroban megszokott tágas, kényelmes. Számos pakolórekesszel, igazi családbarát cross-over felépítésű gépkocsi. Szerethető a könnyű vezethetősége és a funkcionalitása. A csomagtere az EV-nek szintén teljesértékű.
Kívülről is csupán néhány jel árulkodik arról, hogy nem egy sima Niróban ülünk. A hűtőrács helyett teli műanyag fedi a gépkocsi orrát, mely a különbségek közül a leginkább észrevehető. Ennek bal oldalán található az elektromos csatlakozó. A töltési sebessége a mid-rangnek nem túl hatékony nagyon lassan tölti az akkumulátort. Így hiába választunk 22kW-os oszlopot, a Type 2 csatlakozón keresztül az invertere nem képes ekkora energiafelvételre. Utolsó, szinte nullára való lemerülésemet követően több, mint 9 óra volt a teljes feltöltési idő (otthoni hálózatról egy ilyen energiafelvétel közel 2 nap lenne).
A konklúzióm az, hogy a 1,2M Ft körüli felárat mindenképpen megéri a nagyobb kapacitású változat. Persze az az összeg nem kevés, de a 11-12,5M Ft közötti sávban ez csupán 10% körüli többletkiadás, amely teljesértékű és nagyobb teljesítményű autóvá teszi a Nirot. Bár a teljesítmény hiányzott legkevésbé a tesztelt modellből, ugyanis ennek a gyorsulása is fantasztikus volt.
Nehéz időszak lesz a KIA-nál, hogy az új állami támogatási rendszer alapján a 11M Ft feletti vételárral rendelkező elektromos autók támogatása mindössze 0,5M Ft, ez alatt pedig 2,5M Ft. A Niro EV árszintje alapján a belépő és most, újonnan megjelenő, kifejezetten a támogatási rendszer kihasználását célzó City Star modell esetében érhető el 11 millió forint alatti vételár. A 64kW-os változat 13M Ft-os alapára ezt sajnos nem teszi lehetővé. Szóval marad a városi támogatás és az alapváltozatú mid-range azoknak, akik a jelentős ártámogatást meg szeretnék kapni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!